Byggahus.se

Kabeldimensionering Häll och ugn 230 V

1. F
    Medlem · 2 inlägg
    Hej,

Ska köpa nytt IKEA-kök där ugnen och hällen är 230V enfas, vet ej effekten. I dagsläget sitter det ett gammalt trefas-uttag bakom bef. spis. Mina frågor är:

1. Vilken dimension ska det vara på kablarna? Räcker 1,5mm2 eller behöver jag 2,5mm2?

2. Eftersom jag nu kommer att behöva 2 uttag till ugn och häll (hällen ovanför ugnen), kan man dra matningarna till bägge uttagen genom befintligt 20mm2-rör (har tänkt bila upp och sätta 2 nya uttag), dvs 2 faser, 2 neutral och 2 jord om jag har en dubbelsäkring (10A) som bryter båda samtidigt i centralen?

Jobbet ska givetvis utföras av behörig elektriker. Vill bara förkovra mig i vilka möjligheter som finns.

Tacksam för svar!

Fredrik

2. B
    Medlem · 1 853 inlägg
    elektrikern kommer kanske föreslå en 3-fas matning på 2.5 mm2, som där delar sig till 1-fas för ugn och 2-fas för häll (även om just din häll bara går på 1-fas, många andra går på 2). Sen sätter han förhoppningsvis en byglad 3-fas säkring på 16A i centralen...

kanske är det redan idag 2,5 mm2 i spismatningen?

3. H
    Moderator · 42 498 inlägg
    Du skriver att det är en 1-fas häll. Om det verkligen är sant så föreslår jag att du tänker om och köper en annan. Oftast (men inte alltid) så går det att koppla en 230V häll på 2 eller 3 faser. Dvs det du bör göra är att få den inkopplad på 2 faser. Och köra den 3e fasen till ugnen.

Om du nu byter till en ren 1 fas häll så måste du troligen ha en 4kvmm matning. Och det är tveksamt om dina huvudsäkringar räcker.