Byggahus.se
Hej!

Nu kommer nästa frågeställning med lite funderingar om elmatningen till min Luft-Vatten värmepump. Jag är tveksam kring dimensioneringen av kablarna som försörjer pumpen, och hoppades att ni kanske kunde hjälpa mig att reda ut det.

Förra ägaren monterade en ny värmepump år 2016 och fick allt installerat av en lokal firma som sysslar med just detta. Allt gott så länge, och likväl fungerar driften av själva värmepumpen alldeles utmärkt. Problematiken ligger i försörjningen till elpatronerna. Säkringarna till pumpen är underdimensionerade så dom löser när elpatronen aktiveras. Dom klarar bara värmepumpen eller elpatronen, men inte båda samtidigt. Och den information jag fått fram, så var detta medvetet då man aldrig avsåg att nyttja elpatronerna. Jag är av en annan åsikt då effektiviteten på värmepumpen sjunker drastiskt vid "sträng" kyla (-15 och neråt) så kompressorn får jobba för fulla muggar konstant.

Så min avsikt är att se till så även stödvärmen kan fungera när det krävs. Så få dagar om året vi har den kylan i min region är jag beredd att ta den kostnaden på elräkningen istället för ett kompressorbyte på 30.000

Så som det är installerat idag, får man välja antingen värmepump eller elpatron (avsedd för nödläge)

Hela värmedelen är avsäkrad med 3 st. 16A automatsäkringar. Ingående ledning till pannan är 2st. 1.5mm2 på 5 ledare vardera. Den ena går till plinten för kompressorn, den andra till plinten för elpatronerna. Kabeln är förlagd ytligt på betongvägg i ett svalt källarrum med i runda slängar 6 meter kabel vardera.

25A säkring är föreskrivet av tillverkaren för hela värmenläggningen.

Värmepump/kompressor: 3 fas, 7,9kW 11,9A (Max)
Elpatroner: 3 fas, 9kW 13A (Max)

Så förutsätter man att allt jobbar för fullt blir det en strömstyrka på 24,9A och 16,9kW. Befintliga 1,5mm2 kabeln har bevisligen lyckats försörja kompressorn problemfritt, även när den går på max.

Vad tror vi om kabeln till elpatronen, klarar den 13A last? Båda kablarna är matade från samma plint/brytare som syns enligt bild. Vet ej om detta påverkar kabelns förmåga att leda strömmen. Elcentral med säkringar och kabelanslutningar till en luft-vatten värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elektrisk kopplingsdosa med kablar och plint på betongvägg i källare.
Skapa konto
Elledningar och automatsäkring i källare, synlig kabeldragning på betongvägg med installationsdetaljer.
Skapa konto

En kabel på 1,5mm^2 kan i vissa lägen avsäkras med 16A, men då behöver man räkna på det.

Det där var en väldigt lustig kabeldragning.
Jag hade dragit en enda kabel från arbetsbrytaren, troligen så hade jag gått med kabeln till ena JFBn samt byglat JFBerna med varandra.

E
Kablarna mellan brytaren och värmepumpen är visserligen tumregelmässigt underdimensionerade eftersom det i varje enskild fasledare på 1,5mm² kan gå 16A vid eventuella felfall. För att vara säker på att det går att använda 1,5mm² ledare måste en förimpedansmätning utföras. Det ska visserligen vara väldigt ogynsamma förhållanden för att förimpedansen i brytaren ska överstiga 1000mΩ.

Om du har problem med att säkringarna löser så är väl egentligen inte kabeldimensionen relevant över huvud taget eftersom det måste fram en ny kabel från centralen till värmepumpen oavsett, för att det ska fungera tillfredsställande.
Om eltillsatsen i pumpen är uppdelad i två elpatroner på 3kW respektive 6kW och det går att ställa in på maximalt 6kW så räcker det med 20A-säkringar. Däremot är det dyrare med 5G4 än 5G6 så installationen skulle ändå kunna dimensioneras för 25A med detsamma.

Alternativet är att dra fram en ny matning på 3x10A för enbart kompressorn, och låta befintlig matning på 3x16A vara till elpatronerna.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Ledningen från elcentralen fram till brytaren som syns på bilden är väl tilltagen, utan att ha mätt så skulle jag säga i varje fall 5x6mm2. Det är dessa 2st. 1,5mm2 kablarna jag är fundersam över.

Så rent krasst behöver jag ta dit en elektriker som mäter/beräknar om kablarna är tillräckliga? Bedöms det bristfälligt så ersätter man dom kablarna mot en större, eller 2 st 5x2.5mm2? Vilket av dom blir billigast? Vidare när man är säker över kabeldragningen så är det väl "bara" ersätta befintliga säkringar mot större.

Elpatronerna är uppdelade i 3 st. olika steg, och det går att begränsa hur mycket den max får ta ut. Min ambition är att dimensionera anläggningen för full effekt!

Belastningsmässigt ser jag inga problem. Elpatroner och pump agerar överlastskydd och begränsar strömmen till de värden på 11.9 respektive 13 A du anger ovan. Det är kortslutningsskyddet som behöver åtgärdas. Du vill ju säkra upp till 20-25 A för dessa ledningar. Standarden säger max 20 A för 1.5 mm² som kortslutningsskydd. Så den enkla lösningen är att byta dessa två ledningar till 2.5 mm². Det behöver dock fortfarande kontrolleras mot din förimpedans.

En sak som är speciell för kylkompressorer är att det är sällsynt att du kommer i närheten av maxströmmen. Vid vanlig värmepumpsdrift är nog strömmen till kompressorn snarare hälften av maxströmmen

P Plutus skrev:
En sak som är speciell för kylkompressorer är att det är sällsynt att du kommer i närheten av maxströmmen. Vid vanlig värmepumpsdrift är nog strömmen till kompressorn snarare hälften av maxströmmen
Firman som installerade värmepumpen tippade på att den som max drar 8 till 9A. Men skall jag dimensionera elanläggningen så gör jag det ordentligt. Och då utgår jag från tillverkarens siffror. Det är bra även i framtiden med en väl tilltagen matning av elen, när och om jag behöver byta värmepump.

Om värmepumpen klarar av att hålla huset varmt utan elpatroner idag så lär du aldrig behöva 9 kW elpatron. Det borde gå att begränsa effekten på den?

useless useless skrev:
Om värmepumpen klarar av att hålla huset varmt utan elpatroner idag så lär du aldrig behöva 9 kW elpatron. Det borde gå att begränsa effekten på den?
Går att begränsa i 3 olika steg. Tyvärr begränsar inte det lasten, enbart hur mycket kW den drar. Så likförbannat måste säkringen till anläggningen vara dimensionerad för 25A. Om jag förstår det rätt så är det en patron per fas, alltså om bara första steget behövs så belastas första fasen, andra steget belastar andra fasen och slutligen tredje på tredje fasen. Den fördelar inte lasten jämnt över alla faserna, tyvärr.

Nej, inte kommer det behövas mycket tillsatsvärme. Pumpen klarar stabilt att hålla 21 grader i huset ner till -15, därefter är det kämpigt för den. Som sist när vi hade -18 så kallade pannan på tillsatsvärme, varpå säkringen sköt. Så jag har fått stänga av tillsatsvärmen tills elen är ordnad.

Vad har du för storlek på huvudsäkringarna?

Elpatronerna (två stycken) är troligen trefas, 3kW & 6kW. Det ger tre effektsteg på 3/6/9kW.

Säkringarna på pannan/värmepumpen bör ligga ett steg under vad huvudsäkringarna är på.

Det är ingen idé att säkra av värmeanläggningen med 25A om huvudsäkringarna är på 16A eller 20A, knappt inte heller om de är på 25A.

H Hjalle84 skrev:
Går att begränsa i 3 olika steg. Tyvärr begränsar inte det lasten, enbart hur mycket kW den drar. Så likförbannat måste säkringen till anläggningen vara dimensionerad för 25A. Om jag förstår det rätt så är det en patron per fas, alltså om bara första steget behövs så belastas första fasen, andra steget belastar andra fasen och slutligen tredje på tredje fasen. Den fördelar inte lasten jämnt över alla faserna, tyvärr.

Nej, inte kommer det behövas mycket tillsatsvärme. Pumpen klarar stabilt att hålla 21 grader i huset ner till -15, därefter är det kämpigt för den. Som sist när vi hade -18 så kallade pannan på tillsatsvärme, varpå säkringen sköt. Så jag har fått stänga av tillsatsvärmen tills elen är ordnad.
Kan det verkligen vara så korkat kopplat?? Det normala är två patroner en på 3 kW och en på 6 kW och trefas. Då kopplas först 3 kW in om det inte räcker kopplas 6 kW in och 3 kW kopplas ur räcker inte det så kopplas både 6 och 3 kW in (=9 kW).

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kan det verkligen vara så korkat kopplat?? Det normala är två patroner en på 3 kW och en på 6 kW och trefas. Då kopplas först 3 kW in om det inte räcker kopplas 6 kW in och 3 kW kopplas ur räcker inte det så kopplas både 6 och 3 kW in (=9 kW).
Enligt montören från firman som installerade anläggningen är det så. Han var tydlig med att det var 25A som gällde, eftersom den inte fördelar lasten över alla faserna oberoende vilket effektläge elpatronen jobbar på. Så även om bara 1'a steget används, så blir den fasen duktigt belastad. Det var precis det som hände sist, det var bara en av tre säkringar som utlöste. Och det var samma säkring varje gång.

Vidare ville han inte fördjupa sig i ämnet, utan hänvisade mig till en behörig elektriker.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du för storlek på huvudsäkringarna?

Elpatronerna (två stycken) är troligen trefas, 3kW & 6kW. Det ger tre effektsteg på 3/6/9kW.

Säkringarna på pannan/värmepumpen bör ligga ett steg under vad huvudsäkringarna är på.

Det är ingen idé att säkra av värmeanläggningen med 25A om huvudsäkringarna är på 16A eller 20A, knappt inte heller om de är på 25A.
Huvudsäkringar finns inga vad jag känner till, jag har en tråd uppe om just det dilemmat. Har letat i hela huset och även på fasaden efter en låda, har inte funnit något.

Säkringarna till värmanläggningen är idag på 16A.

H Hjalle84 skrev:
Enligt montören från firman som installerade anläggningen är det så. Han var tydlig med att det var 25A som gällde, eftersom den inte fördelar lasten över alla faserna oberoende vilket effektläge elpatronen jobbar på.
Exakt vilken modell är det på värmepumpen?
Har du länk till manualen?
Har du länk till kopplingsschema?

H Hjalle84 skrev:
Huvudsäkringar finns inga vad jag känner till, jag har en tråd uppe om just det dilemmat. Har letat i hela huset och även på fasaden efter en låda, har inte funnit något.

Säkringarna till värmanläggningen är idag på 16A.
Vad står det på fakturan från nätägaren vad du har för säkringsstorlek i abonnemanget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.