Byggahus.se
useless useless skrev:
Så med fyra ledare måste Pen vara 10 kvadrat även om man säkrar av med 10A, men med fem ledare går det bra med 1,5A?
Med fem ledare är ju begreppet PEN borta och uppdelat i PE och N då gäller normala regler kring area på dessa dvs i praktiken samma som faserna. Och då lämpligt dimensionerat och valt area pga avsäkring, belastning, längd osv. Det är alltså bara i fallet där man bygger vidare med TNC kravet på min area just för den ledaren (PEN) är satt till 10 mm2.

Detta är inget nytt utan har varit så i mer än 20 år, skälen är att få en mer mekaniskt robust ledare vid klenare areor så att ledaren, anslutningar mm inte så lätt riskerar skadas, glappa etc med de allvarliga konsekvenser det kan ge just vid TNC med PEN.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
L
Bra då har vi kommit halva vägen i det här , inte riktigt hela vägen ännu
Såsom med den text ni här framför så är det förbjudet att förlägga en 3X6+6 till en undercentral i garage även om den är avsäkrad med 20A p-g-a att PEN inte är 10mm2
I edra inlägg kan man läsa mellan raderna att det är möjligt enligt de regler som finns , varför inte säga det rakt ut , i stället för att gå som katten kring het gröt , med diverse omskrivningar om det ena eller andra .
I praktiken så förlägger man 5 ledare mellan centraler för den belastning som man beräknar den till , och avsäkrar med för den kabelns aria eller mindre .
Kanske med detta tillkommande i tråden och kommande trådar .
Om förläggning av kablar till olika objekt nu kan läggas till handlingarna och framföras på ett adikvat sätt för det som en TS frågar om , angående detta , och får ett svar som är förankrat i verkligheten , så inga missförstånd kommer till stånd för en sådan TS
Vi ska nog vara lite försiktiga om den kompitens som finns på forumet och framföra dom i den kategori som det berör , ingen är proffs på allt , men det finns dom som vet mycket .
Och till glädje för dom som har lite eller stora problem , om det kan hjälpa med svar på forumet
.

Du kan "svamla" och "vrida" så mycket du vill men du gör dig själv en otjänst då du tappar i trovärdighet när du inte vill/kan acceptera det faktum att, hur än du vrider och vänder så är minsta arean på en penledare 10 mm2.
Och som sagt det är inte tillåtet att använda en 3X6+6 som matande ledning till en central oavsett säkring.
Det finns rätt många här på forumet som har mycket kunskap att dela med sig av. Lär dig vilka det är och "lyssna" på vad dom har att säga så får du lära dig en hel del. Och försök inte sprida falska sanningar för du komer omgående att bli "avslöjad".

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Om jag skulle försöka ge två enkla och allmänna tumregler för ledningsdimensionering så skulle det vara

1. Man väljer area utifrån belastning, säkring, förimpedans och längd på kabeln på normalt sätt.

2. Sedan finns ett undantag för huvudledningar utförda som TN-C: Minsta arean på PEN ska vara 10 mm². Det gäller alla ledningar där TN-C är tillåtna, dvs alla ledningar fram till gruppcentraler.

Har svårt att hänga med i vad du skriver men om det någonstans står att 6 mm² PEN skulle vara tillåten vid nyinstallation, utvidgning och ombyggnad så är det fel. Vid underhåll får man dock behålla en befintlig kabel med en PEN som har en mindre area. Det ska då vara en kabel som redan är eller har varit i drift för samma syfte. Här finns lite öppningar för hårklyveri.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Från Elsäkerhetsverkets starkströmsföreskrifter:

546.2 PEN-ledare
546.2.1 I TN-system skall PEN-ledare i den fasta installationen ha en area av minst 10 mm2
Cu eller minst 16 mm2 Al.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan det vara tydligare.
Källa SS 436 40 00, utg 2
PEN ledare minst 10mm2 cu
IMG_2831.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag drar jag iallafall uteslutande TN-S = separat PE & N till undercentraler i bostadsanläggningar

Och arean beräknas efter önskat effektuttag, spänningsfall, förimpedans samt frånkopplingstider mm
Så har elektrikern föreslagit 4G4 så får du bara två faser N + PE om det görs riktigt.
Men din vedklyv kanske är en-fas

Redigerat:
Vad skulle jag in i den här tråden och skriva för?:worried:

Det är nog inte dig det är fel på :rolleyes:. Hoppas att någon i alla fall förstår vad som gäller när det handlar om PEN.

Mikael_L
L Liteavvarje skrev:
Undrar vem som svamlar i detta , men utan gå för långt , så kan man osökt undra om du inte går för långt själv med dina självklara för dig påhopp av andra och framstå som ett underverk i sakfrågan
Så då menar du att det är klart förbjudet att förlägga en kabel till en annan central om den inte är min 10 mm2 , eftersom du är så påstridig i detta , så ta fram i skrift om detta , då ska det stå i klartext , DET ÄR FÖRBJUDET ATT INKOPPLA UNDERCENTRAL MED MINDRE ÄR ATT MATANDE KABEL HAR EN MIN ARIA AV 10mm2 PÅ PEN
Ja det faktiskt tyvärr just du som svamlar.

För att föra en meningsfull diskussion så måste man (du) veta skillnaden på PEN och PE + N.

Sen är det inte mycket mer att diskutera. kravet är, och har länge varit, att PEN-ledare ska vara minst 10mm2
Medan det finns inga speciella min areakrav på PE-ledare samt N-ledare.
Jo kravet är 1,5mm2, för det är minsta tillåtna area på alla slags starktrömsledare i fasta installationer.

Och detta betyder helt enkelt, att drar man en trefasmatning med 4-ledare (= 3 fas + 1 PEN-ledare) så är kravet 10mm2 på PEN-ledaren, ...helt utan undantag*.
Och en trefasmatning med 5-ledare (= 3 fas + 1 PE + 1N-ledare) så finns det inget areakrav.
Enkelt va?

* Jo, det finns ju ett undantag, det är ju att gamla huvudledningar förlagda då äldre regler utan detta areakrav på PEN fanns. Dessa måste ju inte bytas ut. Och detta blir alltså i praktiken ett undantag.

• Gilla
Mats och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska nog göra en liten rättelse i detta jag skrev, men det var "bara" ett litet terminologifel. Men rätt ska vara rätt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och detta betyder helt enkelt, att drar man en trefasmatning med 4-ledare (= 3 fas + 1 PEN-ledare) så är kravet 10mm2 på PEN-ledaren, ...helt utan undantag*.
Och en trefasmatning med 5-ledare (= 3 fas + 1 PE + 1N-ledare) så finns det inget areakrav.
Enkelt va?
Dumt, olyckligt och felaktigt att jag skrev "trefasmatning" här.
Huvudledning borde jag nog skrivit.

Trefasmatning kan ju vara vad som helst egentligen, både en huvudledning till någon central eller en gruppledning till t.ex. en motor eller värmepump.

Och är det en trefasmatning i form av en gruppledning till en förbrukare så finns det inget krav på minst 10mm2 PEN.
Å andra sidan är inte PENledare alls tillåten i gruppledning, så vet man just det villkoret så kunde det jag skrev inte misstolkas ändå. ;)

Men att jag drog till med ordet trefasmatning var lite dumt, då det är ett lite väl allmänt begrepp, jag borde skrivit huvudledning för att poängtera att det gäller matningen till centraler/undercentraler, där PEN-ledare är tillåtet (under rätt omständigheter).

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.