Byggahus.se

Kabeldimension för el till förrådsbod?

1. M
    Medlem · 37 inlägg

matssoderlindh

Medlem
    Vi ska dra in el till en förrådsbod som ligger ca 25 meter från huset. Det ska vara för belysning och uttag. Det mest effektkrävande som kommer att kopplas in är typ elmotorsåg eller vedklyv. Kabellängden hamnar på ca 35 meter från huvudcentralen. Jag nämnde att jag vill ha 16 ampere säkring för säkerhets skull om man ska köra något kraftigt. Elektrikern sa att jag ska ha en undercentral i boden och köpa 4Gx4 men det går ju knappt att hitta någon som säljer sådan. Vad blir det för nackdelar om jag kör på N1XV5Gx2,5? Vad är syftet med att sätta en undercentral i boden? Om jag inte ska ha trefas kan jag nöja mig med N1XV3Gx2,5?

2. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Det kan vara så att elektrikern räknat på utlösningsvillkor och spänningsfall och kommit fram till att det inte räcker med 2,5 mm² om du skall ha 16 a vid aktuella avstånd och förimpedans. Om du inte hittar 4 mm² kan du använda 6 mm² i stället. Kanske lite vanligare.

• Laddar…
  3. W
    Anonym

Wand

Anonym
    Utlösningsvillkoret kan ju ev.räknas om, om man har en jordfelsbrytare installerad innan matande grupp.

4. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 529 inlägg

PNO

Medlem
    Ska du ha kabel under 10mm2 så ska den vara femledare, då PEN-ledare ska vara minst 10mm2 idag. Alternativt så kan du ju dra ut endast två faser, men det känns ju lite halvdant.

Det är mycket att beakta när man dimensionerar en kabel. Belastningsbarhet är en sak. Där räcker oftast 2,5mm2 för 16A. Men sedan ska säkringen i matande ända kunna lösa i tid också. Och då kan man behöva gå upp en hel del i area för att inte kortslutningsströmmen ska bli så liten att säkringen inte löser i tid om man har en lång ledning och/eller klent matande nät. Jordfelsbrytare påverkar inte utlösningstiden vid kortslutning fas-fas.

Sedan finns det krav på mekanisk hållbarhet också. Här kommer minst 10mm2 PEN in.

Så nej, varesig 4G4 eller 5G2,5 är förmodligen lämpliga i detta fallet. Gör du det rejält så tar du en 5G6 eller 4x6+6. Men även det måste kontrollräknas.

Hur som helst så är det bra att ha en central i boden med egen jordfelsbrytare, för vedklyvar och dylikt är ju typiska källor för både lösta säkringar och jordfelsbrytare, och då är det skönt att ha återställningen nära och att inte heller släcka hela huset.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Många okända faktorer spelar in som gör det svårt att svara på frågan. Om elektrikern har sett helheten så är säkert hans förslag bra.

Det som sagts om utlösningsvillkor beror på nätets styrka och kabelns typ av avsäkring, vilket är okänt här. Vi vet bara kabelns längd och area. En liten elcentral i boden kan hjälpa till här om det finns behov då man får räkan lite högre på huvudledningar.

Inkopplingspunkten bör ägnas lite uppmärksamhet också. Ska kabeln kopplas in som en grupp i befintlig central eller ska den läggas parallellt, i det fallet med en egen central i boden? Det är egentligen ett val man gör. Hur stor är olägenheten hela/halva huset slocknar pga fukt i vedklyven? Det är du som bestämmer det. En liten elcentral kostar nån dryg tusenlapp.

Likaså är det du som bestämmer hur mycket effekt och hur många faser som behövs. Vill ni inte ha trefas och inte kommer se behov av det så räcker ju en treledare och ett uttag. Elcentral kan man då rationalisera bort också om man så vill.

Tumregelmässigt ser det ut som att 2.5 mm² räcker för att uppfylla säkerhetsvillkoren med en 16 A dvärg/säkring som skydd. Men spänningsfallet vid just 16 A blir lite högt, ca 6 %, bara lite som sagt. Vid 10 A är spänningsfallet 4 % vilket är precis på rekommendationen.

6. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 169 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Personligen hade jag dragit 5G6 och lagt den direkt efter huvudsäkringarna och satt en ordentlig undercentral i förrådet.

En installations livslängd är väl runt 50 år och vem vet vilka behov som uppstår under tiden.

Hellre göra rätt ifrån början än att göra det två gånger.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ursäkta nu är vi tillbaka på ruta ett igen , det är ju igen serviskabel det talas om , som ska vara min 10 m2 utan en tillkommande anslutning av ett garage , sedan med 5ledare eller 4ledare
    avgörs på vilken sorts system som är i mätarskåpet TN-C eller TS-N och in till centralen

8. E
    Medlem · jämtland · 20 811 inlägg

elmont

Medlem
    Du har tydligen inte förstått än, ska man ha en 4-ledare med PEN SKA PEN vara minst 10 mm2. Om det sedan är en service eller en inomgårdsledning spelar ingen roll

9. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Nej det är inte ruta ett utan regeln att PEN-ledare sen länge måste vara minst 10 mm2 inget konstigt med det öht. Är det in till mätarplatsen TNS är det inte ens möjligt att bygga vidare med PEN men det är en annan fråga.

Hypotetiskt kan vi anta att det är TNC som servis och då kan TS som huvudledning till sin tillkommande central minimalt använda tre faser 1.5 mm2 med en 10 mm2 PEN eller mer realistiskt kabel med fyra ledare 10 mm2.

I fallet med servis TNS är då samma minimum för en huvudledning för trefas 5G1.5.

Och i båda fallen givetvis möjligt med separat PE och N och 1, 2 eller 3 faser då begränsas vi bara av ett grundkrav kring att ledare i fast installation ska vara minst 1.5 mm2.

• Laddar…
  10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vi har ju gått igenom det här i en tidigare tråd , servisledning skall vara 10 mm2 på PEN ingen pardon , men ut från central till ett garage eller förråd med avsäkring , så vidhåller ni fortfarande att det måste vara 10mm2 i PEN , det innebär om man ska följa edra tillrättavisningar så får man inte dra mindre än 10 mm2 kabel till dessa objekt , oavsett vilken beslastning som kommer att uttagas

11. E

elmont

Medlem
    Jo det kan man om man drar en 5 ledare som man vanligtvis gör, läs det GK100 skriver en gång till.

12. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 820 inlägg

useless

Lök.
    Så med fyra ledare måste Pen vara 10 kvadrat även om man säkrar av med 10A, men med fem ledare går det bra med 1,5A?

13. E

elmont

Medlem
    Ja, och det finns en förklaring om någon orkar försöka förklara ännu en gång.

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har läst det , nu pratar vi inte om att dubbla några ledare eller separat PEN på 10mm2 , utan en central i objektet som matas från en central , hur gör ni då med en fördelning som har inkommande 70 mm2 och avsäkras till en del olika centraler med allt från 16A till 50 A
    ska då PEN då vara 10mm2 på den till 16A avsäkrad centralen , finner det mycket märkligt att ni vidhåller 10mm2 i alla lägen då föreskrifterna säger att avsäkring ska ske med för den kabelaria som är förlagd
    Nu pratar vi om TN-C system och inte TN-S

15. E

elmont

Medlem
    Och du kan ju leta i föreskrifterna vad det står om just PEN.
    Och skulle jag dra en kabel till en undercentral som avsäkras med 16 A så drar jag naturligtvis en 5 ledare, just för att slippa gå upp i area,
    Fast normalt drar jag 5g6 till undercentraler som säkras max 25 A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.