Det här blev jag nyfiken på när jag lästa el-arkeologi-tråden.
När beteckningarna EDIL och EKKL dök upp (inte nya för mig, men nu reagerade jag plötsligt på den felaktiga namngivningen)
Om man kikar på nämna standard och t.ex. en EKLK så är det OK
E = solid koppar
K = PVC-isolering runt ledaren
L = aluminiumband
K = PVC i yttermantel
Detta stämmer ju bra. Men inte EDIL och EKKL, t.ex. finns inte L med som 4'e tecken
När beteckningarna EDIL och EKKL dök upp (inte nya för mig, men nu reagerade jag plötsligt på den felaktiga namngivningen)
Om man kikar på nämna standard och t.ex. en EKLK så är det OK
E = solid koppar
K = PVC-isolering runt ledaren
L = aluminiumband
K = PVC i yttermantel
Detta stämmer ju bra. Men inte EDIL och EKKL, t.ex. finns inte L med som 4'e tecken

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och som exemplen där EDIL och EKKL, så har jag fått för mig att L'et står för "lantbrukskabel", men jag undrar ifall det fanns ett ännu äldre regelsystem än 4241701 ..?
OVIR är väl också ett som inte passar ihop med ss4241701, utan måste ju också baseras på något äldre ...
OVIR är väl också ett som inte passar ihop med ss4241701, utan måste ju också baseras på något äldre ...
Det blir inte mycket till arkeologi med tolkning via i princip nya standarder bara decennier tillbaks i tiden. Att de kallas gamla är mest pga att de är nationella och svenska dvs inte de även numera ganska gamla men otympliga mer internationella harmoniserade beteckningarna. För att komma till rätta med dina exempel på beteckningar får man använda 3-4 steg bakåt i olika SEN normer som SEK gav ut och då uppdateras vissa bokstävers betydelse med tiden tex då kabeltyper utgår osv.
Ibland kommer det ju upp i forumet av olika skäl och ett exempel med lite olika skifte av betydelser i beteckningarna finns här.
Ibland kommer det ju upp i forumet av olika skäl och ett exempel med lite olika skifte av betydelser i beteckningarna finns här.
GK100 skrev:
Blir lätt lite förvirrat när man använder typbeteckningar på kablar enligt standarder som förändrats med tiden och där bokstäverna fått annan betydelse när äldre kablar helt utgått. Numera är ju även detta harmoniserat så de tidigare svenska beteckningarna som vi är vana vid EKRK, EKK, EKLK, EKKJ osv även med sentida X och Q är "föråldrade". Men de internationella är inte direkt vänliga att använda i dagligt tal så nationella lever säkert kvar länge.
Mikael skrev att det möjligtvis skulle vara EDKL det faller på D som indikerar gummi inte som vi visste PVC. Sen kommer vi till blymantel och EKLK som elmont vet har det aldrig varit så, där kommer sista bokstaven in och i EKKL ger den då "plastskyddad blymantel" och för EKLK "lätt konstruktion" inget bly osv.
Som sagt lätt att gå fel när betydelsen ändrats för bokstäverna i positionerna men man kan utgå från att de fyra i stort kan tolkas:
1. Ledarens typ dvs entrådig, fåtrådig osv.
2. Isoleringens typ som PVC, PEX osv.
3. Hölje, mantel och liknande gällande konstruktionen.
4. Ytterligare info för konstruktion eller användningsfall.
Som typexempel kan vi då ta EKKL som ger:
E - entrådig kopparledare
K - PVC-isolering
K - PVC-mantel
L - plastskyddad blymantel
men när den utgår och bokstäverna uppdateras lite blir EKLK:
K - PVC-isolering
L - aluminiumskärm plastskyddad
K - yttermantel PVC
och ett riktigt förhistoriskt exempel på samma tema EDIL:
D - gummi-isolering
I - impregnerad textil tex flätat garn
L - lantbrukskabel men samtidigt beteckning blymantel
så gäller att hålla tungan rätt i denna slalombana och de nutida vanliga googlingarna leder nog ofta snett om man ska vara helt rätt på det pga alla uppdateringar genom tiderna av SEK.
Bästa svaret
Hehe, och nu sitter jag och kollar och tänker på el-arkeologi-tråden och tänker att EDIL passar ju inte så bra med kabelns som det spekulerades i, utan den borde ju heta EDKL om inte EKKL är rätt.
Och sedär, det var ju vad någon hade skrivit, bara jag som kom ihåg fel ...

Och sedär, det var ju vad någon hade skrivit, bara jag som kom ihåg fel ...
Vad heter denna 3-ledar-variant då?
Jag misstänker att den också hette OVIR, fastän den inte är särskilt oval. Iom tre ledare så blir den nästan rund.
Den har trevligt nog även infärgade gummiledare.
Jag lägger en vanlig 2-ledars OVIR på samma bild.
Dessa är förövrigt i helt uruselt skick, så knastertorr isolering att jag fick jobba försiktigt som en hjärtkirurg för att lyckas avisolera utan att gummit bara blev pulver.
Jag misstänker att den också hette OVIR, fastän den inte är särskilt oval. Iom tre ledare så blir den nästan rund.
Den har trevligt nog även infärgade gummiledare.
Jag lägger en vanlig 2-ledars OVIR på samma bild.
Dessa är förövrigt i helt uruselt skick, så knastertorr isolering att jag fick jobba försiktigt som en hjärtkirurg för att lyckas avisolera utan att gummit bara blev pulver.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara