2 418 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Kabelarea för framtiden
Sida 1 av 2
Jag ska i samband med annan grävning på tomten lägga ett 50mm markrör med kabel från huset till platsen för framtida garage.
Elektrikern som ska göra allt jobb har gett tummen upp för detta och föreslagit N1XV 5g6.
Jag har läst massvis med trådar om detta och 6mm² verkar vara en vanlig rekommendation. Några trådar har dock ett par år på nacken och utvecklingen går ju snabbt inte minst vad gäller laddning av elbilar. Jag äger ingen idag men i framtiden kanske det står två där som måste laddas samtidigt som jag kör vedklyven!
Är 6mm² framtidssäkert eller börjar det bli läge att gå mot 10mm² för att vara på säkra sidan och inte bli begränsad? Några nackdelar med att ta grövre än man kanske behöver?
Jag vet såklart att saker som dimensionen på huvudmatningen, förimpedans, kabellängd m.m. ska vara faktorer att ta hänsyn till i det enskilda fallet men om vi pratar generellt?
Kom gärna med synpunkter på kabeltypen n1xv med om ni har det!
Mvh Amrich
Elektrikern som ska göra allt jobb har gett tummen upp för detta och föreslagit N1XV 5g6.
Jag har läst massvis med trådar om detta och 6mm² verkar vara en vanlig rekommendation. Några trådar har dock ett par år på nacken och utvecklingen går ju snabbt inte minst vad gäller laddning av elbilar. Jag äger ingen idag men i framtiden kanske det står två där som måste laddas samtidigt som jag kör vedklyven!
Är 6mm² framtidssäkert eller börjar det bli läge att gå mot 10mm² för att vara på säkra sidan och inte bli begränsad? Några nackdelar med att ta grövre än man kanske behöver?
Jag vet såklart att saker som dimensionen på huvudmatningen, förimpedans, kabellängd m.m. ska vara faktorer att ta hänsyn till i det enskilda fallet men om vi pratar generellt?
Kom gärna med synpunkter på kabeltypen n1xv med om ni har det!
Mvh Amrich
Redigerat:
N1xv är en bra kabel
6 mm2 bör klara ditt behov
Det nominella strömvärdet med hänsyn till förläggningsätt är med säkerhet mer än 25 A
Sen om den klara utlösningsvillkoret beror på nätägarens värde i avlämningspunkten
Tror inte att det ska vara något problem men be elektrikern räkna på det
Men
6 mm2 bör klara ditt behov
Det nominella strömvärdet med hänsyn till förläggningsätt är med säkerhet mer än 25 A
Sen om den klara utlösningsvillkoret beror på nätägarens värde i avlämningspunkten
Tror inte att det ska vara något problem men be elektrikern räkna på det
Men
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Rekommendationen 6 mm² är slentrianmässig, när man inte vet bättre. Arean råkar tumregelmässigt passa med den högsta möjliga mätarsäkring som de allra flesta hushåll har, 25 A. Vill man gå högre så krävs byte av mätarskåp och en massa andra kostnader. Så 25 A är vanligen max. Pratar man om ovanligt långa längder på kabeln så räcker dock kanske inte 6 mm² utan man behöver upp ett snäpp. Det finns inga direkta nackdelar med det annat än priset.
Om 25 A / 17 kW / 6 mm² är tillräckligt vet ingen, men du vet mest. En elbil kan laddas med 6 - 400 A. Hur mycket du behöver vet bara du, dvs med vilken hastighet (km/h) som du behöver ladda. En ordinär elbil laddas med ca 20 km/h vid en laddström på 3x6 A. Det räcker långt för de flesta.
Om 25 A / 17 kW / 6 mm² är tillräckligt vet ingen, men du vet mest. En elbil kan laddas med 6 - 400 A. Hur mycket du behöver vet bara du, dvs med vilken hastighet (km/h) som du behöver ladda. En ordinär elbil laddas med ca 20 km/h vid en laddström på 3x6 A. Det räcker långt för de flesta.
Tack Bo för detta svar och de andra svar jag läst i gamla trådar!
Att 6mm² verkar räcka för mig idag råder det ingen tvekan om! Jag var lite nyfiken på om det fanns någon som var mer insatt än mig i ämnet elbilar som hade en kvalificerad gissning om framtidens laddare och vad de kan tänkas kräva.
Det låter som om det ska mycket till innan 6mm² inte skulle räcka.
Jag är medveten om att vi givetvis pratar generellt fortfarande och att man måste göra bedömning i varje enskilt fall så det blir riktigt!
Att 6mm² verkar räcka för mig idag råder det ingen tvekan om! Jag var lite nyfiken på om det fanns någon som var mer insatt än mig i ämnet elbilar som hade en kvalificerad gissning om framtidens laddare och vad de kan tänkas kräva.
Jag är medveten om att vi givetvis pratar generellt fortfarande och att man måste göra bedömning i varje enskilt fall så det blir riktigt!
En lagom medelväg är att kolla vad inkommande kabel är. Större kabel än så blir inte rimligt.
På 17kw så laddar du i runt 8mil per timme.
Har du ett körmönster att du kör mer än 100mil per dag så ska du absolut lägga en grövre kabel.
I annat fall kan du lugnt nöja dig med den föreslagna kabeln.
Elbilen laddas ändå lämpligast på natten.
Men tomrör däremot....
På 17kw så laddar du i runt 8mil per timme.
Har du ett körmönster att du kör mer än 100mil per dag så ska du absolut lägga en grövre kabel.
I annat fall kan du lugnt nöja dig med den föreslagna kabeln.
Elbilen laddas ändå lämpligast på natten.
Men tomrör däremot....
Kostnaden i normalfallet att öka sin anslutning till över 25 A blir många tusenlappar, dels engångskostnad för eventuellt byte av servisledning men även ökad månadskostnad. Därför är det i princip ingen som kommer ha behov av mer än 6 kvadrats kabel till elbilsladdningen i hemmet. De gånger man behöver snabbladda ordentligt blir det nog totalt sett billigare att ladda på en laddstation än att ha ett fläskigt abonnemang hemma.A Amrich skrev:Tack Bo för detta svar och de andra svar jag läst i gamla trådar!
Om man ställer sig frågan, hur ofta kör man så batteriet är tomt, och behöver vara fullt inom kortare tid än en natt, hemmavid?
Finns det inte en fara med att låta den dimensionen avgöra? Jag tänker om den är klen och behöver bytas i framtiden så vore det ju skönt om kabeln till garaget redan är i lämplig dimension och inte också behöver bytas?A Alexn72 skrev:
Även om jag lägger i rör vill jag helst inte behöva byta upp mig om 10 år.
Du har säkert minst 16a inkommande idag.A Amrich skrev:
Vilket ger 11kw på 3fas och de i sin tur ger ca 5mil per timme. Står bilen still 10h på natten så har du kunnat ladda in 50mil.
På en vecka där du kör varje dag och laddar varje natt så har du kapacitet att ladda 350mil.
Hur ser ditt behov ut av att köra idag och för framtiden.
Elnätet går dessutom mot att man vill ha liten konstant förbrukning snarare än en stor under nån timme
Redigerat:
Ur skydd för åskan perspektivet så är det en stor fördel om man har ingång för kablar på samma ställe. Men inte alltid det funkar i praktiken.A Amrich skrev:
Redigerat: