Tjena!
Jag ska få min elmätare flyttad från inomhus till utomhus, och ska även flytta min central några meter. Och då behöver jag byta matningen mellan mätarskåpet och centralen. Centralen är på 16a. Räcker det med att dra en 5g2.5 kabel eller ska det vara större area?:)

kabeln mellan mätaren och centralen kommer alltså ligga i mark

Ja, det räcker. Men jag skulle absolut dra en grövre ledning.

Kabeln bör klara den högsta möjliga avsäkringen vid mätaren. Jag gissar att det är 25A, så du behöver en kabel på 6 kvadrat.
Det är ju dumt att behöva gräva upp och byta kabeln om du säkrar upp i framtiden...

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
4kvadrat brukar vara standard för 25A

Ja, men det är oftast enklare och billigare att få tag på 6 kvadrat.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det är väl så att som standard drar man ”alltid” 6 kvm som matning till centraler. Din elektriker kan komma att vägra koppla in klenare. Det är som jag uppfattat det mest ett rådgivande krav, typ som att det skall finna x eluttag per rum osv.

E
Dra en 5G6, konstra inte.
En 4 kvadrat som någon föreslog är betydligt dyrare och 2,5 blir för klent till ett hus.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Okej förstår! Vilken sorts kabel ska jag ha, vet du någon speciell sort som jag kan köpa och vart, ska nämligen stå för materialet själv

N1XV, EKKJ, ACEFLEX (RV-K) är populära kablar, 5G6 mm².

På vilket sätt "är" din central på 16 A? Om den på något outgrundligt sätt är underdimensionerad så kanske man inte kan sätta den direkt under en mätarsäkring på upp till 25 A. Men det skulle jag vilja se i så fall.

D Daniel 109 skrev:
4kvadrat brukar vara standard för 25A
Där tror jag du har fel, jag skulle påstå att för 25 A så är 6mm2 "standard", även om man i vissa fall kan klara sig med 4mm2

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Ja 6mm2 är ”standard” till 25A. Tumregelmässigt säger man ju:

1,5/10A
2,5/16A
4/20A
6/25A
Osv...

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det gäller bara att man förstår villkoren för uppgifterna i deras kabelsticka ;)

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
[länk]

Men visst 6mm2 är definitivt inget fel.
Visa mig den 5G4 som är billigare är 5G6?
Eller varför skulle du annars välja den, sexan för styv eller? :thinking:

E
@elmont har du möjlighet att reda ut detta?
Har hört Påståendet förut nämligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.