6 173 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Kabelarea för central
Sida 1 av 2
Tjena!
Jag ska få min elmätare flyttad från inomhus till utomhus, och ska även flytta min central några meter. Och då behöver jag byta matningen mellan mätarskåpet och centralen. Centralen är på 16a. Räcker det med att dra en 5g2.5 kabel eller ska det vara större area?
kabeln mellan mätaren och centralen kommer alltså ligga i mark
Jag ska få min elmätare flyttad från inomhus till utomhus, och ska även flytta min central några meter. Och då behöver jag byta matningen mellan mätarskåpet och centralen. Centralen är på 16a. Räcker det med att dra en 5g2.5 kabel eller ska det vara större area?
kabeln mellan mätaren och centralen kommer alltså ligga i mark
Ja, det räcker. Men jag skulle absolut dra en grövre ledning.
4kvadrat brukar vara standard för 25A
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är väl så att som standard drar man ”alltid” 6 kvm som matning till centraler. Din elektriker kan komma att vägra koppla in klenare. Det är som jag uppfattat det mest ett rådgivande krav, typ som att det skall finna x eluttag per rum osv.
Okej förstår! Vilken sorts kabel ska jag ha, vet du någon speciell sort som jag kan köpa och vart, ska nämligen stå för materialet själv
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
N1XV, EKKJ, ACEFLEX (RV-K) är populära kablar, 5G6 mm².
På vilket sätt "är" din central på 16 A? Om den på något outgrundligt sätt är underdimensionerad så kanske man inte kan sätta den direkt under en mätarsäkring på upp till 25 A. Men det skulle jag vilja se i så fall.
På vilket sätt "är" din central på 16 A? Om den på något outgrundligt sätt är underdimensionerad så kanske man inte kan sätta den direkt under en mätarsäkring på upp till 25 A. Men det skulle jag vilja se i så fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det gäller bara att man förstår villkoren för uppgifterna i deras kabelsticka