Byggahus.se

Kabel till trefasuttag och motorvärmaruttag

1. S
    Medlem Nivå 7
    Är det tillåtet att dra en 5g2.5 för att mata ett trefasuttag och två separata motorvärmaruttag? I så fall tänker jag att man i en kopplingsdosa delar upp med en kabel till trefasuttaget och en till vardera 230V uttag. Det hela kommer i så fall att avsäkras med en 3 polig 16 A säkring så allt bryter samtidigt. Det är till ett nybyggt garage med en egen ny normcentral med jordfelsbrytare och allt så klart.

/Mats

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är tillåter med lite förbehåll, bl.a trepolig säkring.
    Men varför?
    Om det är nybyggt, varför inte dra separata grupper. Det är det normala valet.

3. S
    Medlem Nivå 7
    Det ska dras utanpåliggande och jag tänkte försöka få ner antalet kablar på väggen. Men det är inte jätteviktigt om det finns uppenbara nackdelar med det. Sedan är det väl högst undantagsvis som trefasuttaget kommer att användas. Typ någon gång vart femte år men tänkte att det är bra om det finns där. Men är det brukligt att dra i separata grupper så gör jag så. Och det gäller väl i så fall även om jag skulle strunta i trefasuttaget och bara ha två motorvärmaruttag.

/Mats

4. S
    Medlem · Nivå 13
    Fast det bör väl avsäkras med 10A ? Motorvärmarkablage är inte dimensionerat för nå mer än det man kan grena till ändå.

5. B
    Medlem · Nivå 4
    Varför tycker du han behöver avsäkra 10A? 16A går väll lika bra det eller? Motorvärmarn drar ju inte mer än vad den är dimensionerad för så det spelar ju absolut ingen roll om det avsäkras 10A eller 16A? Eller har jag fel?

6. S
    Medlem · Nivå 13
    Säkrar du med 16A så kan du ju ta ut 16A. Det du stoppar i kontakten måste ju nödvändigtvis inte vara dimensionerat efter det och det kan ju bli fel om man inte vet själv då att det är 16A
    Annars kan man ju strunta i säkringar helt och bara ha huvudsäkringar.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Ett bra att ha trefasuttag brukar ofta sitta direkt vid elcentralen.
    Vet man att man ska använda en maskin så kan det vara bra att det sitter nära.

Protte

8. B
    Medlem · Nivå 4
    Kan du ge ett exempel på när detta hade varit ett problem?

9. B
    Medlem · Nivå 4
    Är det du stoppar i kontakten inte dimensionerat för 16A så kommer den inte dra mer än vad den är dimensionerad för?

10. B
    Medlem · Nivå 4
    Ett exempel är ju när man sätter upp en arbetsbrytare, då är det väll standard att man oftast går upp en dimension högre än vad som ska vara anslutet. Betyder det då att hela maskinen kommer gå sönder för att den har möjlighet till att ta ut mer?

11. S
    Medlem · Nivå 13
    Ja tex när en del envisas med att ha kupevärmare på 2000w stå på hur länge som helst i kombo med motorvärmare på 550w. Sen kanske nån batteriladdare på det. Detta fungerar utmärkt med ett uttag som är avsäkrat 13A eller 16A. Säkringen går inte men det läggs onödigt mycket belastning på motorvärmarkablaget. Jobbar som bilmek själv och har bytt väldigt mycket sånt här.
    Eller så kanske man pluggar in nåt annat effektkrävande på normal 10A utrustning. Kanske en skarvkabel med 0.75 trådar.........
    Visst är det praktiskt med uttag som är högt avsäkrade men då får man ju som sagt tänka på vad man pluggar in också och med vad.

12. S
    Medlem · Nivå 13
    nä men vill du skydda maskinen så säkrar du ju inte upp mer än vad som behövs. Man måste inte ha 16A säkringar på maskiner som drar 5A. Självklart finns det motorskydd men det var inte det som var poängen.

13. D
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  14. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är inte alls säkert att det går lika bra. En säkring har tre uppgifter:
    - Skydda ledningen mot överlast.
    - Skydda ledningen vid kortslutning.
    - Skydda personer från elchock vid kortslutning.
    Allt detta kräver att säkringen löser ut tillräckligt snabbt vid överlast eller kortslutning. Ledningen kan vara för lång och för klen för att klara kortslutningsfallen med vid en högre säkring.
    Detta är normal ledningsdimensionering.
    Jag undrar hur många feldimensionerade ledningar vi har out there där folk har skjutit från höften...

15. K
    Medlem Nivå 4

Jag håller nog med dig. Jag har också ett såntdär 3 fas uttag med blå 230v uttag. Det är inte många skravsladdar som tål 16A som det är på den blå 230v uttaget så jag funderar på att sänka till 3x10A