Byggahus.se

kabel för sportlights

1. S
    Medlem Nivå 3
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    Vågar inte säga om den duger. Det står för lite information om den. Den ser ju synbarligen ut som en vanlig lampsladd, sådana får inte förläggas i fasta installationer.

Men det bör framgå av tillverkarens anvisningar. Dock så skall du inte lita på en uppgift från Biltema (de har och har har haft massor med farliga elprodukter, de har noll koll). Utan se till att få det svart på vitt i ett datablad från tillverkaren.

3. S
    Medlem Nivå 3
    Har kollat lite på olika nätbutiker men hittar ingen rkx90

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag blir lite fundersam över kabelvalet. Temp tåliga kablar är viktigt för halogenlampor. Men nu väljer väl de flesta LED, som inte blir speciellt varmt. Är det 230V matning till lampan?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    elbutik.se har en kabel som jag har för mig heter något annat, men som är avsedd för temp. säker installation av haolgenlampor.

6. S
    Medlem Nivå 3
    Han tyckte man skulle ha värmetålig till led också. Har du nån länk till kabeln på elbutik

7. E
    Medlem Nivå 1
    Redigerat 4 feb 2015 13:46
  8. S
    Medlem Nivå 3
    Ok tack

9. Jiiwas
    Medlem Nivå 6
  10. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Är det 230V till LED-spottar så kör jag alltid FK. Finns ingen anledning att använda någon dyrare kabel.

//Patrik

11. S
    Medlem Nivå 3
    Det är 230v led .Jag tyckte också det skulle funka med FK men inte elektriken ,är väl lika bra att göra som han säger annars vill han väl inte koppla ihop allt sen

12. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Är det GU10-LED? I så fall tänker kanske elektrikern att man ska göra installationen för att även funka om någon, mot förmodan, skulle stoppa i halogen.
    Jag anser att det bara är onödigt att tänka så, men att försöka få en elektriker att ändra uppfattning är lika svårt som att lära en gammal hund att sitta. ;)

//Patrik

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att en del missuppfattar kylbehovet på en LED armatur. De har ju ofta stora kylflänsar osv. Mn det är inte för att de blir ohyggligt varma. Utan för att en LED får försämrad livslängd om den blir varm, och då räcker det med rätt måttlig uppvärmning.

14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Jag kör PLS90 även till mina led-spottar. Vet att "spott-kabel" finns på jula bl.a.
    Edit: jag vill se en sportlight ;)

15. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    RXKX, drar man den löst mellan pottor eller kan man lägga den i rör/slang? Får man förlägga den utomhus i takfoten eller vad skall man använda då?

Alternativet är väl RHH men hur löser man dubbelisolering och dragavlastning? Armaturen/lampan plockar man ju ur vid lampbyte (230V, GU10 LED).