Byggahus.se

Kabel för lysrörsarmaturer på vinden?

1. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 989 inlägg

Snailman

Medlem
    Vad är lämpligt att dra till dem, kommer väl att sitta en brytare när man klättrat upp för vindstrappan. Lysrören är kapslade med tätningar och snäppen så ska vara ganska täta

Ska bara kolla om jag redan har lämplig kabel eller ej, och se om jag ska beställa spikklammer till min eventuellt befintliga rulle med kabel Är troligen EKK jag har. 1,5kvmm.

lysrören är uppsatta på en lång bräda som sitter på ett vertikalt takstolsben så man kan dra kabeln på denna bräda mellan de två lysrören(är väl 8 meter mellan dessa eller så). sen kabel till brytaren och sen från brytaren ner till centralen ska det vara en bit slang från centralen upp på vinden eller hur brukar man göra? och ska det vara 16 eller 20 slang i så fall?

Försöker förbereda tills elektrikern kommer. (jag kommer inte att ansluta någonting själv)

Redigerat 23 aug 2017 22:23
  2. Mikael_L
    Medlem · 42 169 inlägg
    Jag skulle valt EXLQ, som är min standardkabel för sådant här.

EQLQ och EKLK är i princip nästan samma (men inte halogenfritt), och kan bytas till med samma egenskaper.

EKK (eller EXQ som är det jag kör med, som är EKK-ekvavilent men med PEX-isolering och halogenfritt) väljer jag oftast inte för att det knappt går att klamra snyggt samt lite sämre mekaniskt skydd.
    Men sitter kabeln till så den är hyggligt skyddad (dvs ingen större risk för skada) och du inte mår dåligt utav att det är lite fult pss att det hänger mellan klamrena så går det utmärkt att köra med EKK:

Jag själv tar ju dock EXLQ, den kostar någon krona extra per meter, men det blir snyggt så att kunden som får lätta börsen inte ska ha någon anledning att bli besviken där i alla fall.
    Och klamrar jag EXQ så sätter jag klammer tätare, det går väl nästan 50% mer, så i slutänden så blir det nog inget dyrare när jag räknar in både klammer och arbetstid för att spika/skruva klammer.

• Laddar…
  3. Snailman

Snailman

Medlem
    ok, och ska det vara en stump rör från centralen upp på vinden?

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 951 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Du måste inte ha rör, men jag skulle dragit rör för framtidens skull. Det är rätt snyggt att terminera i en U-56 dosa med rörmuff och från den gå vidare med utanpåliggande kabel. Detta beror dock helt på förutsättningarna. Om centralen är utanpåliggande och alla andra dragningar också är det skulle jag skippa röret.

Eftersom det är på vinden skulle jag inte tveka att använda EKK om det råkade finnas en lämplig stump hemma men om det ändå ska köpas skulle jag köra EXLQ.

• Laddar…
  5. Snailman

Snailman

Medlem
    Centralen är infälld i väggen i tvättstugan (enplanshus med vind) och baksidan av väggen med centralen är helt öppen, så då drar jag upp ett rör, eller två eller tre för senare behov. jag ska kolla att kabeln jag har är solid / enkelledare innan jag beställer spikklammer av rätt dimension.

6. tommib

tommib

Bergsfogde
    I ditt läge skulle jag ha dragit två eller tre rör till vinden. Plugga de oanvända med en isoleringstuss eller liknande. Du vet aldrig när du behöver dra fram en matning till takfotsbelysning, någon strålkastare eller en sensor för belysningsstyrning.

Här är rörmuffen som passar i U-56, från elbutik.

• Laddar…
  7. L
    Husägare · Skåne · 3 763 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Se upp med rör som går från uppvärmda utrymme (bostad) till kalla utrymme (kallvind)
    När allt är klart täta silikon eller mjuk fog, annars kan kondens bildas i rören och börja droppa ner i centralen.
    Har själv råkat ut för i ett hus där vp-rör var dragna i det kalla utrymmet och sen ner i en takuttag,
    Jag satt och tittade på TV när jag hörde ett konstigt ljud från taket, tog en stol och kollade efter ljudet det kom från takuttaget när jag kände på det var den skållhet, fylld av vatten/kondens som kokade!
    problemet försvann när jag täta med silikon.

• Laddar…
  8. tommib

tommib

Bergsfogde
    Jo, apropå det skulle jag kanske sagt att isoleringstussen ska sitta i varma änden av röret, dvs nere i centralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.