Byggahus.se

K/T-tal och taxeringsvärde?

1. M
    Medlem · 75 inlägg

Maxal

Medlem
    Om jag förstått det rätt så är k/t-talet köpesumman dividerat med taxeringsvärdet? Detta tal är på den ort jag köpt hus 2,3. Samtidigt har jag läst att taxeringsvärdet ska vara ungefär 75% av husets marknadsmässiga värde vilket rimmar dåligt med k/t-talet som ofta verkar ligga mellan 1,5 - 2,5.

Borde inte taxeringsvärdet på en ort där k/t-talet är 2,3 höjas väsentligt? I mitt fall är vårt hus taxerat till 500.000:- men med ett k/t-tal borde ju marknadsvärdet ligga över miljonen. Eller vad är det som bestämmer taxeringsvärdet? Jag tycker att ett k/t-tal på 2,3 låter ganska mycket. Någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen lite så är jag mycket tacksam. :)

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: K/T-tal och taxeringsvärde?

Det kanske man kan tycka. I alla fall om man vill betala mer i skatt ;)

Frågan är väl hur man skulle gå tilllväga för att få ett rättvisande marknadsvärde på fastigheten. I bästa fall får man fram marknadsvärdet när kåken säljs. Men vad ska alla övriga hus ha för värde när de inte blivit sålda på, låt säga, 50 år? Det finns alltså praktiska problem med att fastställa marknadsvärdet för varje fastighet.

Sen är det väl så att det krävs ett politiskt beslut för att höja taxeringsvärdet. Fastighetsskatten är en del av den totala skattepolitiken och politikerna kan laborera ganska friskt med skattesatser och fastighetsvärden för att nå sina skattemål. Den politiker som föreslår en höjning av taxeringsvärdet blir inte populär...

3. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Om nu inte just erat hus var ett "unicum" eller det enda som sålts i modern tid, så kommer nog taxeringsvärdena i området succesivt att stiga vid de kommande fastighetstaxeringarna ;) om än ganska långsamt, under förutsättning att prisbilden står sig.
    Fast personligen håller jag med GF om att det knappast är nåt att önska sig ;)

//Christina.

4. M
    Medlem · 75 inlägg

Maxal

Medlem

Nu menade jag förstås inte att jag vill ha ett högre taxeringsvärde... ;)

Hur tillförlitligt mått är k/t-talet egentligen? Vi håller precis på att flytta in huset som är min sambos föräldrahem och vi har därför fått köpa det billigt av hennes föräldrar. Köpesumman är 650', taxeringsvärdet 500' men k/t-talet alltså 2,3 vilket skulle innebära ett marknadspris på ca 1100'. Jag har svårt att bedöma marknadsvärdet själv och det har alltså sålts väldigt få hus i området så det är svårt att få någon vägledning från andra försäljningar.

5. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

650/500=2,3??????
    gaia

6. M
    Medlem · 75 inlägg

Maxal

Medlem

650/500=2,3
    gaia

------------------------------

k/t-talet fick jag alltså via bopriset.se och är baserat på de senaste 12 månadernas husförsäljningar. På vår ort var k/t-talet 2,28. Vårt taxeringsvärde är 500' vilket då skulle ge vårt hus ett marknadsvärde på 1140' kronor vilket jag tycker låter väldigt högt?

Att vi nu betalar 650' för huset beror alltså på att vi får köpa det billigt av min sambos föräldrar, jag har ingen riktig uppfattning vad huset skulle kosta på marknaden. Det är därför jag frågar. :)

7. Sne4
    Medlem · Östergötland · 422 inlägg

Sne4

Medlem

Att taxeringsvärdet ska vara ungefär 75% av husets värde är ett antagande. I det enskilda fallet kan det variera ordentligt. Standardpoängssystemet är väl inte helt rättvist heller..

k/t talet kan även användas som ett mått på en marknads "överhettningsgrad" -
    Om taxeringsvärdet vore ett exakt mått på ett hus verkliga värde så skulle det fungera alldeles utmärkt.

Tyvärr blir det inte så enkelt i verkligheten när bankräntor, läge i området och annat kul måste tas med i ett hus aktuella värde = vad någon är villig att betala vid en försäljning nu.

För mer info - kolla på skatteverkets hemsida om standardpoäng och värdeområden.

8. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Varför inte se det som att ni gjort en kanonaffär ;) ;D

//Christina.

9. M
    Medlem · 75 inlägg

Maxal

Medlem

Haha, ja det förstås, vi har fått MYCKET hus för pengarna om jag får säga det själv. :D

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.