Byggahus.se

K-Rauta nekar reklamation, värt att bestrida ytterligare?

1. C
    Medlem Nivå 10
    Hej,

Köpte ett lounge-set från K-Rauta sommaren 2018 som med hänsyn till säsong använts i max 6 månader hittills.Garantin gick ut 2019 så jag åberopade reklamationsrätten och önskade få nya dynöverdrag från deras leverantör. Sittdynorna har spruckit i sömmarna (se bild). De nekade reklamationen, jag invände med bristfällig kvalitet på produkt från tillverkning som anledning, då en sittdyna bör hålla betydligt längre än så, fick svar att de inte håller med.

Är det värt att bestrida ytterligare och med vilka argument i så fall? Eller är det bara att acceptera och lämna in till skräddare som får fixa allt?

I övrigt vill jag varna andra för att handla från K-Rautas e-handel, deras bemötande och service är katastrofal. Dock var lokala K-Rauta utomordentliga på service men de stängde sin butik här tyvärr.

2. J
    Husägare · Nivå 12
    Jag tycker du ska kontakta ARN. Den produkten skulle man kunna säga var felaktig från början. Men detta är inte mitt område, men kolla vad ARN säger och återkom.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Är det något någorlunda känt fabrikat, så kanske du kan gå på tillverkaren direkt?

Om inte annat så tror jag många här på forumet gärna vill veta vilket fabrikat det är.

4. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Förutsatt att de använts normalt skulle jag också reklamera de dynorna. Svårigheten är att bevisa att de använts normalt. Men dra en anmälan till ARN och se vad de gör.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Nivå 8
    Motfrågan är väl kanske hur man använder de onormalt, kuddkrig?
    Man sitter på de, inte så mycket mer känns det som...

I väntar själv med spänning svaret ang min reklamation av en soffa i konstrotting

6. H
    Medlem Nivå 1
    Tror inte du kommer någon vart. De första sex månaderna har butiken bevisbördan. Efter det så har du som kund det. Du ska alltså kunna bevisa att det är av undermålig kvalitet. Inte bara hävda utan bevisa. Då många utemöbler är av okända fabrikat, dvs direktimport från Asien är de billiga och av dålig kvalitet. Och få tag på nya dynor, de säljs väl som kompletta sätt. Det här är slit och släng samhället i ett nötskal. Tyvärr.

7. E
    Medlem · Nivå 22
    Även om man skulle få rätt hos ARN så är deras utslag inte tvingande. Företaget kan välja att ignorera beslutet.

• Laddar…
  8. C
    Medlem Nivå 5
    Normal , personligt användning. onormalt använt i kommersiellt syfte (?)

• Laddar…
  9. em72
    Renoveringsnovis · Nivå 5
    Även om garantin har gått ut så har du tre års reklamationsrätt. Eftersom det gått mer än 6 månader så ligger bevisbördan på dig att visa att detta är ett ursprungligt fel. Detta ser ut som dåligt sydd söm, om de snålar med tyget och har för lite sömsmån eller syr lite slarvigt så blir det lätt såhär. Under förutsättning att du inte använt dynorna vårdslöst (tex kuddkrig som tidigare nämndes) så hade jag gått vidare med reklamationen. Ibland hjälper det att man visar att man har koll på sina rättigheter samt har en bra/trolig motivering till varför detta kan klassas som ett ursprungligt fel (tex dåligt sydd söm). Finns det någon skräddare/sömmerska du kan fråga och få ett utlåtande av? Eller fråga i en tygbutik? Det skulle kunna stärka ditt case, men är inget måste. Lycka till med fortsatt reklamation.

10. Joacimz
    Medlem · Nivå 6
    Vänd dig i första hand till Konsumentombudsmannen i din kommun. Denne kan i sin tur hjälpa dig att kontakta ARN om det behövs.

11. em72
    Renoveringsnovis · Nivå 5
    En tanke till, går överdraget att ta av? I så fall kanske det går att fota från avigsidan för att bättre se om det är en dåligt sydd söm som är orsaken (till det ursprungliga felet).

12. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Ser ut som ett ursprungligt tillverkningsfel med för lite tyg vid sömmen/fållen eller annat felaktigt utförande som gjort att tråden dragits genom tyget. Hade tagit det vidare till ARN om de vägrar i enligt med 3-åriga reklamationsrätten. Dynan ser ju fin ut i övrigt så misshandel blir nog svårt att hävda.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast K-rauta är ett såpass väletablerat företag att jag tvivlar på att de skulle strunta i ARN.

14. L
    Medlem Nivå 7
    Ni som jobbar i butik, eller kanske säljer egna produkter....
    Om en av era kunder kommer in efter 2 år, i praktiken är vi inne på säsong 3, med nyttjande av er produkt.
    Hur många här skulle acceptera en reklamation? En kund skulle ha en oändligt lång uppförsbacke....

Anta detta är mycket vanligt.
    Accepterar man en kund så kommer man förlora mycket på att fler kräver reklamation, nya produkter.

Anta detta är mycket ovanligt.
    Då antar man istället... kunden måste agerat vårdslöst med produkten....

Det sagt, jättesvårt att säga - man kanske själv verkligen vet att man hållit de undan från dåligt väder, inga barn som slitit i dem, inga djur, inga kemikalier på dem för att handtvätta dem, inget..... så det måste ju vara fel på produkten.
    Men bara för att man vet det - hur bevisar man det....

Men tyvärr är min uppfattning att man får vara glad när produkter håller mer än 2 säsonger...sen får man börja om.

• Laddar…
  15. F
    Medlem Nivå 5
    I det läget TS är, så kan han ju ta en söm någon annanstans och dra "lagom" i den för att se om den håller. Anser att man ska kunna dra ganska rejält i en sådan söm utan att den spricker. Sedan om den öppnar sig lätt tar man med och visar. och hoppas att den man visar öppnar sig lika lätt...