Förutsättningar:
Två plans villa byggår 2006 122 kvm.
Vattenburen golvvärme platta på mark
Våning två ”vanliga el-radiatorer”
Frånluftvärmepump För ventilation, värme bottenplan och varmvatten.
Ska nu byta ut min frånluftvärmepump till en IVT 402, då kompressorn i min gamla nibe 310p dött.
Fråga 1
Justering av ventilation. Den är ett tillval som inte ingår i installationen, men behövs det i samband med byte? Ventilationen är ju redan anpassad en gång i samband med att Nibe FLVP installerades.
Fråga 2
Är det värt med tanke på min konfiguration av hus, att köra med trådlös innegivare? Jag har ingen idag. Jag har bara termostater i de olika rummen på nedanvåningen. Har dock stora söderfönster samt kamin. Samtidigt så är golvvärmen trög.
602 läst · 3 svar
602 läst
3 svar
Justering ventilation i samband byte frånluftvärmepump
-
-
24 aug 2021 16:13 #2
Inställning av totala ventilationen så den nya frånluftsvärmepumpen ger rätt luftflöde är betydelsefullt. Däremot är ju donen i taket redan inställda sedan tidigare så är total ventilation rätt blir det också rätt i de olika donen. Innegivare bör endast ha visande funktion, ej styrande, om man har golvvärme.
-
24 aug 2021 20:13 #3
Om innegivaren endast visar och inte styr. Vad är vitsen då? En väldigt dyr termometer, eller vad?
-
25 aug 2021 10:03 #4
Ja det bara för att visa temperaturen. Kan tänkta mig att det är bra om man håller på och loggar mycket.
Liknande trådar
-
Tips på ventilationsfirma i Göteborg för balansering / injustering av fläkt
Ventilation -
Injustering ventilation övervåning
Ventilation -
Duktig firma i STHLM för ventilationöversikt, rengöring och justering. Privat villa.
Ventilation -
drag i lägenhet efter ventilation justering
Ventilation -
Rimligt pris injustering ventilation
Ventilation