Byggahus.se

Justering av luftflöde på IVT 495 Twin?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Jag har en fundering ang luftflödet till vår luft/markvärmepump.
    Kan man justera ner luftflödet en aning vintertid för att få ner energikostanden.
    Det kanske inte är så smart eftersom frånluften värmer upp jordvärmeslingans vatten. Men i vårt stora hus har vi inställt på nästan max (läge5) på luftombytet.
    Jag har funderingar att sätta in en omkopplare så att kan justera luftflödet för tex vinterdrift och även när man ska tända braskaminen för att undvika för mycket undertryck så röken kommer in i huset. Jag har läst att pumpen ska ha ett minflöde på 120m3/h. Visst kanske man tappar lite komfort men jämfört med ett gammalt hus så är ju luftombytet mycket bättre. Om det är tex -5gr ute så måste ju denna luft värmas upp till drygt 20gr för att sedan efter att passerat värmepumpen så håller luften ca 5gr. Mao måste man förlora en del energi där ...eller tänker jag fel?
    Tanken är att markvärmen står för en lite större del av uppvärmningen vintertid.
    Tacksam för åsikter.

2. K
    Medlem Nivå 4
    Jag kör så som du har tänkt och det ger en märkbar sänkning av elförbrukningen. Håll koll på luftfuktigheten bara och sänk inte för mycket så funkar det ypperligt.

/Kalsipper