Hej på er!
Har precis monterat min första innerdörr. Det gick till en början bra och både karm och överliggare var i både våg och lod. Nu när jag fått upp dörren märker jag att jag får en glipa uppe och nere i motsatta hörn. Säg att det skiljer cirka 8-9 mm från motstående sida. Detta verkar bero på att golvet helt enkelt inte är rakt (vilket jag såklart borde dubbelkollat och inte tagit för givet) och nu står jag här.. Jag tycker även att dörren ligger närmare intill karmen vid det nedre gångjärnet även när jag gör justeringar med karmskruvarna.
Jag har funderat på olika lösningar men innan jag fattar ett beslut kanske någon har en bättre idé om vad jag bör göra.
Mina idéer:
1. Ta ner hela karmen, slipa av ena karmbenet några millimeter för att få ner den sidan och på så sätt räta dörren. Eventuellt också ta av överliggaren och slipa överdelen av karmbenet på den sidan som glipan är störst vid.
2. Knäcka till gångjärnen med en gångjärnsriktare.
Någon som har bättre förslag så får ni gärna dela med er.
Har precis monterat min första innerdörr. Det gick till en början bra och både karm och överliggare var i både våg och lod. Nu när jag fått upp dörren märker jag att jag får en glipa uppe och nere i motsatta hörn. Säg att det skiljer cirka 8-9 mm från motstående sida. Detta verkar bero på att golvet helt enkelt inte är rakt (vilket jag såklart borde dubbelkollat och inte tagit för givet) och nu står jag här.. Jag tycker även att dörren ligger närmare intill karmen vid det nedre gångjärnet även när jag gör justeringar med karmskruvarna.
Jag har funderat på olika lösningar men innan jag fattar ett beslut kanske någon har en bättre idé om vad jag bör göra.
Mina idéer:
1. Ta ner hela karmen, slipa av ena karmbenet några millimeter för att få ner den sidan och på så sätt räta dörren. Eventuellt också ta av överliggaren och slipa överdelen av karmbenet på den sidan som glipan är störst vid.
2. Knäcka till gångjärnen med en gångjärnsriktare.
Någon som har bättre förslag så får ni gärna dela med er.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Om dörren går att öppna och stänga utan att det tar emot så är det godkänt.Doggedogg skrev:
Hej på er!
Har precis monterat min första innerdörr. Det gick till en början bra och både karm och överliggare var i både våg och lod. Nu när jag fått upp dörren märker jag att jag får en glipa uppe och nere i motsatta hörn. Säg att det skiljer cirka 8-9 mm från motstående sida. Detta verkar bero på att golvet helt enkelt inte är rakt (vilket jag såklart borde dubbelkollat och inte tagit för givet) och nu står jag här.. Jag tycker även att dörren ligger närmare intill karmen vid det nedre gångjärnet även när jag gör justeringar med karmskruvarna.
Jag har funderat på olika lösningar men innan jag fattar ett beslut kanske någon har en bättre idé om vad jag bör göra.
Mina idéer:
1. Ta ner hela karmen, slipa av ena karmbenet några millimeter för att få ner den sidan och på så sätt räta dörren. Eventuellt också ta av överliggaren och slipa överdelen av karmbenet på den sidan som glipan är störst vid.
2. Knäcka till gångjärnen med en gångjärnsriktare.
Någon som har bättre förslag så får ni gärna dela med er.
Jag hade det låtit vara isf och fortsatt med något annat
Ser ut som att dörren hänger lite. Enklast är att knäcka ut undre gångjärn lite grann med en gångjärnsknäckare. Ett annat sätt är att lägga emellan något litet mellan gångjärnsplattan och karmen. Kanske ett dubbelvikt papper.
Sen bör du nog kontrollera karmsidorna, för antingen är de inte båda i lod eller så är dörren inte jämnbred. Är man petig med glipan runtom så är det ytterst noga att karmsidorna är exakt lika långt ifrån varandra hela vägen. Enklast löser man detta med att båda karmsidorna är exakt i lod. Ett vanligt vattenpass tycker jag inte duger, utan det är MST 180 som gäller (finns kanske andra med samma känslighet).
Sen bör du nog kontrollera karmsidorna, för antingen är de inte båda i lod eller så är dörren inte jämnbred. Är man petig med glipan runtom så är det ytterst noga att karmsidorna är exakt lika långt ifrån varandra hela vägen. Enklast löser man detta med att båda karmsidorna är exakt i lod. Ett vanligt vattenpass tycker jag inte duger, utan det är MST 180 som gäller (finns kanske andra med samma känslighet).
Alternativ 2 utgår, du kan inte knäcka gångjärnen så att skevheten mot överstycke och tröskel minskar/försvinner utan att det blir skevhet mellan dörrblad & karmsidor.
Alternativ 1 kan fungera, men nu när hela karmen är en icke rätvinklig parallellogram så finns risken att fallkolven och/eller låskolven kommer ta i slutblecket. Kanske inte nu men kanske om någon månad när dörren har tyngt ner sig någon mm.
Alternativ 3 är att hänga om karmen på ena sidan.
Kör du med karmhylsa & skruv, karmskruv, kilar & skruv, mm?
Alternativ 1 kan fungera, men nu när hela karmen är en icke rätvinklig parallellogram så finns risken att fallkolven och/eller låskolven kommer ta i slutblecket. Kanske inte nu men kanske om någon månad när dörren har tyngt ner sig någon mm.
Alternativ 3 är att hänga om karmen på ena sidan.
Kör du med karmhylsa & skruv, karmskruv, kilar & skruv, mm?
Karmsidan med gångjärnen bågnar in mot dörren på mitten.
Har du tillgång till nivellerande laser (tex krysslaser) så kan man få till dörrkarmar bra.
Sedan är trä levande material.
Så karmar & dörrblad ändrar storlek under årets olika årstider.
Jag satte en dörr i vintras/våras, nu i somras så fick jag justera dörrkarmen, dörrbladet tag i karmen på handtagssidan.
Har du tillgång till nivellerande laser (tex krysslaser) så kan man få till dörrkarmar bra.
Sedan är trä levande material.
Så karmar & dörrblad ändrar storlek under årets olika årstider.
Jag satte en dörr i vintras/våras, nu i somras så fick jag justera dörrkarmen, dörrbladet tag i karmen på handtagssidan.
Jag hade lossat karmen och höjt det karmstycket gångjärnen sitter i, bör räcka med ca 2-3mm.
Du kan alltid kryssmäta med 2 trästänger.
Svårt att se på bild men det verkar vara vågor i golvet, fuktskadat, för liten rörelsefog ellr så bilden kanske inte visar verkliga förhållanden.
Du kan alltid kryssmäta med 2 trästänger.
Svårt att se på bild men det verkar vara vågor i golvet, fuktskadat, för liten rörelsefog ellr så bilden kanske inte visar verkliga förhållanden.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


