Gammalt ASSA-dörrgångjärn som ser ut att behöva justering, fäst vid en träkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla ASSA-gångjärn till dörr, där delen som fäster mot dörren är avancerat byggd, mot träbakgrund.
Skapa konto
Gammalt ASSA-dörrgångjärn på träyta, fråga om justerbarhet för att höja dörren.
Skapa konto
Dörr till tvättstugan har dessa gamla ASSA-gångjärn. Dörren har inte gått att stänga, den tar i tröskeln. Om jag bara fick upp den 3-4 mm så skulle det nog funka. Har kollat på gångjärnen, men blir inte klok på om man kan justera dom och i så fall hur. Varför är delen som fäster mot dörren så pass avancerat byggd om den bara ska hålla dörren?

Är mittenskruven i dörrdelen en ställskruv i sidled eller låser den endast karmdelen på plats?

Jag tänkte också att man genom att lossa skruvarna, och ev ta bort skruven i mitten, skulle kunna justera lite uppåt och neråt, men så är det nog inte tänkt vad jag kan se. Dörrdelen är stumt även om man skruvar av gångjärnet helt. Fattar inte vad alla delar i dörrfästet ska vara till för. Tror ni att man ska kunna ”dela” på gångjärnet, dvs ta bort stiftet, och peta in en bricka för att lyfta dörren lite. Har provat att få bort stiftet, men det verkar sitta stumt det också.

Gångjärnstappen bör vara stum då den är fast nypt/nitat.
Närbild på delade dörrgångjärn med markerad mittersta skruv och nyptappar.
Skapa konto

Vad har den mittersta skruven på dörrdelen för funktion?

1 123abc skrev:
[bild]
Vad har den mittersta skruven på dörrdelen för funktion?
1 123abc skrev:
[bild]
Vad har den mittersta skruven på dörrdelen för funktion?[/QUOTE
Aha, det är det som dom där ingröpningarna är för. Bra fråga. Jag tog isär alla delarna och blev inte det minsta klokare vad dom har för funktion, om någon. Ska skicka bilden till ASSA. Kanske är nån som väntar på pension där som vet vad det är för nåt.

ullberg
Vad händer om du har gångjärnet monterat i dörren och sen bara skruvar på mittskruven - för att bra se ev effekt tror jag du bör tas det exakt som i din första bild, dvs monterad i dörren men inte i karmen.

Jag gissar bara men kanske flyttar sig då läppen in/ut i djupled (dvs justerar avstånd mellan karm och dörr när dörren är stängd). Om så är fallet kan ditt problem eventuellt avhjälpas - lite beroende på om det bara tar i tröskeln längst ut på dörrbladet, då skulle du kunna öka avståndet karm/dörr på nedre gångjärnet och minska på det övre - dvs ”tilta upp” dörrbladet.

sen gäller det ju att man inte får en dörr som sitter helt snett i karmen, både estetiskt (jämn springa runt hela dörren) och att det inte istället tar i överkant av dörrbladet.

om det tar i hela dörrbladets underkant kommer inte en sån justering hjälpa…

/U

dylika gångjärn kan om de kan justeras endast åstadkomma en ytterst liten finjustering. Man kan inte justera bort stora fel, då får man montera om karmen.

ullberg ullberg skrev:
Vad händer om du har gångjärnet monterat i dörren och sen bara skruvar på mittskruven - för att bra se ev effekt tror jag du bör tas det exakt som i din första bild, dvs monterad i dörren men inte i karmen.

Jag gissar bara men kanske flyttar sig då läppen in/ut i djupled (dvs justerar avstånd mellan karm och dörr när dörren är stängd). Om så är fallet kan ditt problem eventuellt avhjälpas - lite beroende på om det bara tar i tröskeln längst ut på dörrbladet, då skulle du kunna öka avståndet karm/dörr på nedre gångjärnet och minska på det övre - dvs ”tilta upp” dörrbladet.

sen gäller det ju att man inte får en dörr som sitter helt snett i karmen, både estetiskt (jämn springa runt hela dörren) och att det inte istället tar i överkant av dörrbladet.

om det tar i hela dörrbladets underkant kommer inte en sån justering hjälpa…

/U
Jag trodde precis samma, att mittskruven låste läppen, men den skruven går genom ett hål i läppen och in i dörrsidan. Finns alltså ingen justeringsmån alls. Nä, det är ett mysterium.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.