Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Justera vattenburen golvvärme för att få låg returtemp?

1. Stenolofanders
    Medlem · Östergötland · 820 inlägg

Stenolofanders

Medlem
    Hej! Justerar in värmesystemet för att få så låg temperatur som möjligt på radiatorkretsens retur. Byter nu från tidigare högtempsystem till mer lågtemp. Här i huset finns både vanliga raddar, fläktkonvektorer samt golvvärmekretsar inkopplade via shuntgrupp uponor push 12.

Hur justerar jag in flödet genom golvvämekretsen så att returen blir kall o fin? Det finns ju en avstängningsventil med mejselspår. Är det denna jag ska vrida på eller finns nån mer sofistikerad funktion på dessa pumpar?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 976 inlägg

KrillemanPremiumikon: Rör

Husspekulant Plumber
    Matnyttig info (PDF) här!

• Laddar…
  3. S
    Medlem · - · 5 857 inlägg

smurfen72

Medlem
    Du ska nog inte sträva efter större delta än 5-6 grader på golvvärmen.

• Laddar…
  4. Stenolofanders
    Medlem · Östergötland · 820 inlägg

Stenolofanders

Medlem
    Du menar över själva golvvärmekretsen? Antar att det under huven längst t höger sitter en vanlig strypventil på primärreturen och att jag kan finjustera delta på primärkretsen också?

Förre ägarn installerade detta så jag har haft systemet ett tag men det är först nu när jag installerat acktank som det blir intressant att fintrimma delta. Tidigare vare fullt blås ba.

5. S
    Medlem · - · 5 857 inlägg

smurfen72

Medlem
    Om du har stort delta på golvvärmen kan man känna att slingan är varmare i början och kallare i slutet visst är det bra med kall retur till acktanken men det skiljer inte så mycket på ett delta på 6 grader eller 10 grader och mer kan du absolut inte ha.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.