Hej!

Vi håller på att planera vårt kök och hoppas kunna beställa det snart. Det blir ett U-kök så extra viktigt att vinklarna är rätt för att inte få massa problem med bänkskivan.

Kommer ta laminatskiva måttbeställd från fabrik och det vanliga verkar vara att beställa denna ihop med resten av köket så jag håller på att kontrollmäta allt. Nu har vi en vägg som inte är helt i vinkel/buktar lite, vilket skulle leda till att bänkskivan får en glipa mot väggen där den slutar, se bild. Har ställt ett bord i hörnet för att simulera en bänkskiva.

Finns det något enkelt sätt att justera väggen, tex slipa ner den där det buktar ut? Eller borde man ta ner gipset och fixa reglarna?

Tack på förhand :D

• Vit skrivbordsyta med svarta märken nära en grå tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan rätt enkelt fräsa ett spår i gipset som sväljer bänkskivan. Utbuktningen får du dock inte bukt med.

Det är såklart ett alternativ och kanske det enklaste. Nästa problem blir då att bänkskåpet som avslutar den sidan kommer ha en glipa som kanske inte helt kan döljas med en täcksida? Då får man sätta en list där isåfall?

Jag tror inte att man i vanliga fall sätta skåpet kloss mot väggen utan har man inte alltid smala lister för att avsluta?

Du har säkert rätt. Jag fick för mig att en täcksida i normalfallet täcker allt och att man bara sätter den kloss an mot väggen, men man kanske brukar ha en liten list oavsett.

Nackdelen med att skjuta in bänksivan i väggen är då enbart att man tappar lite överhäng?

BirgitS
Om du ska ha kakel på väggen så kommer ju fix+ kakel att täcka över glipor på drygt 10 mm.

Sen tycker jag att många inte beställer bänkskivan förrän köket står på plats utan lever med tillfälliga spånskivor eller liknande ett tag till den riktiga bänkskivan kommer.

• Gilla
BlueX
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du ska ha kakel på väggen så kommer ju fix+ kakel att täcka över glipor på drygt 10 mm.

Sen tycker jag att många inte beställer bänkskivan förrän köket står på plats utan lever med tillfälliga spånskivor eller liknande ett tag till den riktiga bänkskivan kommer.
Jo jag kommer ju sätta något stänkskydd som täcker en del. Men som det är nu kommer det bli ca 20mm glipa i slutet av bänken så vill ändå minska det på något sätt.

Kan såklart säga att vi väntar med bänkskivan tills alla stommar är på plats och göra något provisoriskt så länge, kan vara säkrast så. Frågan just nu är bara hur mycket jobb jag ska lägga på väggen.

BirgitS
Tänk på att du kan sätta bänkskivan så att det blir en glipa vid båda kanterna i stället för att ha bänkskivan dikt an i ena änden. Har du undersökt om det går att få bänkskivan med andra vinklar än 90 grader?

Kanske enklast att bygga på väggen med gips eller liknande just där glipan riskerar att bli större än vad kakel och fix kan bygga. Jag vet inte hur mycket man kan variera fix-tjockleken utan att få andra problem.

Vad är det för något på väggen nu?

BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att du kan sätta bänkskivan så att det blir en glipa vid båda kanterna i stället för att ha bänkskivan dikt an i ena änden. Har du undersökt om det går att få bänkskivan med andra vinklar än 90 grader?

Kanske enklast att bygga på väggen med gips eller liknande just där glipan riskerar att bli större än vad kakel och fix kan bygga. Jag vet inte hur mycket man kan variera fix-tjockleken utan att få andra problem.

Vad är det för något på väggen nu?
Du menar att vrida hela köket lite? Är som sagt ett U-kök och mittendelen är den längsta så om jag väljer att vrida kan det bli en stor glipa på andra sidan köket istället. Har inte kollat om man kan få andra vinklar än 90, kan undersöka det.

På den väggen på bilden är det egentligen ingenting, till vänster kommer en vägg med fönster och sen en vägg där köket sitter idag.

Lutar nog åt att beställa bänkskiva efter att alla stommar är på plats. Då kan jag justera väggarna efter behov först, tråkigt med alla väntetider bara!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.