Byggahus.se

Justera mitt förslag på entréräcke

1. M
    Medlem Nivå 17
    Har en entré som jag skal sätta ett "temporärt" räcke på (tills vi har prövat hur entrén används). Idag ligger det en betongklump där från gamla entrén som vi tänkte återanvända (grå i bilden). Träräcke med ny trätrappa är svagt grön (tryckimpregnerat ju!) i bilden. I tidens fullbordan skall det bli nygjuten trappa med smidesräcke.

Tyckte den raka staketet blir bra, men undersidan av det lutande staket går ju i trappsteget (+/- 1 cm). Ville gärna att det skulle linjera med de raka staketdelen i anslutningen. Så inte sätta den högre.

Skal ja låta det vara, eller går det att justera på något sätt? Allt skall ju luta i samma vinkel, så hur gör man?

Anledningen att den övre staketstolpen står en bit in på betongen är den står lika långt in i bildens djup, så tänkte det kunde vara snyggt. Det går förstås att flytta den till kanten. Skall fästas med skruvade vinkeljärn i betongen.

Bilden är skalenlig, betongklumpen är ca 120cm hög, steghöjd är ca 17 cm.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmbild från 2020-02-14 23-06-35.png

2. M
    Medlem · Nivå 6
    Är det inte bara att placera underliggaren lite högre både på den plana och sluttande delen?

3. B
    Medlem · Nivå 20
    Av barnsäkerhetsskäl ska det ju inte finnas öppningar som är större än 10 cm. Med tanke på att underliggaren är mer än 10 cm över stegens inre del så är det ju bra att kolla upp vad som gäller för triangelformade hål, eller se till att det inte blir mer än 10 cm någonstans.

4. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Placera stolparna på utsidan av trappan= problemet löst.

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 17
    10 cm gäller väl bara om det är högre än de 120 cm jag har?

Varken horisontella ribbor eller öppna sättsteg är ju tillåtna om man skall gå efter de rekommendarionerna.

6. B
    Medlem · Nivå 20
    Jag vet inte, det viktiga är väl att risken för att ett barn får igenom kroppen och blir hängande i huvudet är så nära noll det bara går. Men det var ett tag sen jag läste reglerna om trappor.

7. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    10cm gäller alltid oavsett höjd.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 17
    Jag gjorde så att jag höjde till 10 cm mellanrum på den plana delen, då blev det lite mellanrum på stegdelen även om det linjerar. Överkanten fick bli 100 cm, samma som vår 2+ m höga altan. Tror detta blir bra.