Hej!
Behöver hjälp med hur jag fixar denna dörr.
Glipan går längs med dörren, ovanför handtaget.
Drar man handtaget mot sig stängs glipan men släpper man så går dörren tillbaka.
hur fixar man detta?
Gångjärnen är fiskars och går inte vad jag kan se justera.
Behöver hjälp med hur jag fixar denna dörr.
Glipan går längs med dörren, ovanför handtaget.
Drar man handtaget mot sig stängs glipan men släpper man så går dörren tillbaka.
hur fixar man detta?
Gångjärnen är fiskars och går inte vad jag kan se justera.
Titta om den delen av gångjärnen som går in i dörren sitter lika långt in. Om inte börja med att justera det.B Benji4 skrev:
Om de sitter lika långt in. Lossa båda så de sitter löst. Tryck in det övre så långt det går, dra ut det nedre så mkt det går. Finns en viss justermåm där, så att de fortfarande går att skruva åt. Kolla även att dörren inte är skev.
Hur löste det sig? Har likadana gångjärn och behöver justera vår dörr.
Jag har aldrig sett detta gångjärn i verkligheten men det ser ut som om det finns en justeringsmöjlighet i sidled.S sandra.sjoberg skrev:
Om det handlar om att dra lite mer i handtaget så kanske det räcker att justera plösmåttet i slutblecket.
Kontrollera även om karmen eller dörrbladet är skevt eller inte helt i lod.
Det är inte gångjärnen du ska justera utan dörrkarmen. Det gör du via karmskruvarna bakom plastplupparna i dörrkarmen. Sök efter ”justera innerdörr”.B Benji4 skrev:
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Vi får hoppas det löst sig på ett år. 😉K kalasbra skrev:
Jag tror inte karmen lutar utan dörrbladet, det ligger emot karmen nedanför handtaget. Alltså bör man försöka justera gångjärn/dörrblad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden