Hej,
Har problem med en innerdörr som är svår att stänga. Inga problem med höjden, men behöver justera den sidledes då den slår i dörrkarmen vid låset. Se bilder
Har googlat rätt mycket, men inte hittat nån enkel bra guide på hur jag ska göra
Tack på förhand för hjälp!
Mvh
Filip
Har problem med en innerdörr som är svår att stänga. Inga problem med höjden, men behöver justera den sidledes då den slår i dörrkarmen vid låset. Se bilder
Har googlat rätt mycket, men inte hittat nån enkel bra guide på hur jag ska göra
Tack på förhand för hjälp!
Mvh
Filip
Vore bra med en översiktsbild när dörren är stängd för att se problemet.
Du har även krokar på dörrbladet vilket ökar tyngden och kan orsaka att gångjärnet hänger ner sig lite och kan behöva riktas eller bytas.
Du har även krokar på dörrbladet vilket ökar tyngden och kan orsaka att gångjärnet hänger ner sig lite och kan behöva riktas eller bytas.
Bästa svaret
Om det tar i både uppe och nere, så måste du nog justera karmen. Pilla loss de runda plastplupparna. Sannolikt sitter det karmskruvar där bakom. Du måste ha ett speciellt verktyg för att justera dem. Men de ska justeras motsols för att bredda karmen.
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tack för svar.
Det går precis att stänga dörren med lite våld. Men som ni ser här så finns det tillräckligt med springa längst ner och längst upp, men inte i mitten av dörren.
Tack för tips om justering av karmen. Vilket verktyg använder jag till justering av karmskruvarna?
Det går precis att stänga dörren med lite våld. Men som ni ser här så finns det tillräckligt med springa längst ner och längst upp, men inte i mitten av dörren.
Tack för tips om justering av karmen. Vilket verktyg använder jag till justering av karmskruvarna?
Det låter som att det är en mycket liten justering som behövs, så det kan faktiskt räcka med att du bara drar åt skruvarna som håller gångjärnen för att dra dörren i läge. Räcker inte det så montera ner dörr och gångjärn och karva bort lite trä i gångjärnens infästning. Justera med tunna pappbitar om nödvändigt.
Tackar, fixade verktyget och breddade karmarna. Nu funkar dörren fint!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden