Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Justera höjd på inbyggd ugn och micro

1. F
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

fedge

Medlem
    Hej!

Har nu en längre gått gått och stört mig på att vår inbyggda micro och ugn sitter snett, dvs de båda två enheterna sitter snett. Inte i sidled, utan i höjd. T.ex. ugnens övre vänsterkant är högre än den på högersidan. Samma med micron. Det är nyare versioner av Electrolux båda två.

Är det någon som vet om det finns skruvar ellet motsvarande som man kan justera "finliret" med? Eller måste man ta ut enheterna och göra om installationen från scratch?

Tack på förhand

2. A
    Medlem · Skåne · 2 316 inlägg

Atom

Medlem
    Är du säker? Kolla om dessa enheter följer skåpets sida. Det kan vara så, att det är skåpet som är sned. Oftast sitter ugnen och micron fast med skruvar som skruvas från framsidan in i stommets sidor. Min ugn och micron saknar justeringsmöjlighet. Utom på baksidan.
    Det var därför viktigt att ha skåpet i våg och lod.

Kolla det.

3. electroluxaren
    Medlem · - · 13 842 inlägg
    Som sagt det går ej att justera på maskinerna utan det är skåpet det hänger på

4. F

fedge

Medlem
    Ok, tack för info! Gällandes micron så hade Atom rätt ovan. Justerade skåpluckan ovanför micron så såg det snyggt ut omedelbart.

Gällandes ugnen så är jag lite mer kluven, den verkar stå snett på skivan, som jag tycker ser rak ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1176.JPG

5. I
    Medlem · Uppsala · 4 834 inlägg

injonil

Medlem
    Jag installerade just en inbyggd ugn i Ikea-skåp (Metod). Först och främst kan skåpen vara sneda/vridna som sagts ovan. En annan möjlighet är att skivan som ugnen står på är sned. Den skiva jag installerade passades in i höjdled på var sida för att passa med ugnen. Det går mao att få ena sidan högre än den andra. Även bakåd/framåtlutad skiva är möjligt att åstadkomma. Slutligen skuvades ugnen fast framifrån med 2 skuvar i stommens framkant. Det är antagligen möjligt att få ugnen sned om dessa skruvar monteras slarvigt.

6. F

fedge

Medlem
    Tack för ytterliggare info. Känns som att det blir till att dra ut ugnen och titta mer noggrant på hur skivan är monterad som ugnen står på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.