Jag har installerat både nytt FTX och ny bergvärme hemma. I FTX kan man justera hur mycket uteluften ska värmas i värmeväxlaren innan den blåses in och på bergvärmen kan man justera en rad inställningar, primärt värmekurva, förskjutning och gradminuter. Jag vet alltså vilka parametrar jag kan skruva på men undrar om råd om hur man ska tänka eller konkreta råd om inställningar.

1,5 plan plus källare, totalt 280 kvm uppvärmd yta hus från 1969 med lättbetonggrundmur och trästomme. Swegon Casa R7 och Nibe S1155+300l VVB. Vattenburen golvvärme i källare och enkrets vattenburen radiatorer i huset.

BVP är ju mer effektiv/billigare att värma med än att köra direktverkande el i värmeväxlaren i FTX men man vill ju inte blåsa in ovärmd uteluft i huset för att värma. Hur bör man tänka/var bör man börja? Att prova sig fram är förstås möjligt men ger långa fördröjningar i form av att kolla räkningar en månad senare, tröghet i värmen i huset osv så uppskattar råd och tankar och erfarenheter från justa medlemmar

Värmeslingorna i FTX har man väl bara på för att hindra förfrysning av aggregatet när det är kallt ute? Annars har moderna FTX hög verkningsgrad och tilluften blir skapligt varm/mild. Bergvärmen bör ju värma så mycket som möjligt av det som behövs. Frågan kanske är vilken framledningstemperatur som krävs i värmesystemet när det är kallt?

• Gilla
extcon
  • Laddar…
surris
Beroende på vart du bor så kan värmeväxlaren klara av all uppvärmning om du har inblåsningstemperaturen på 16 grader. Du behöver alltså inte tilllföra någon el till värmebatteriet i FTX-aggregatet.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Luften som blåser in i huset från ftx har värmts upp av luften som kommer från huset. Ca 80% effekt.
Vi har aldrig haft något tillskott av värme i vår ftx och den fungerar bra trots 15 - 20 minus ute.

• Gilla
extcon och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Beroende på vart du bor så kan värmeväxlaren klara av all uppvärmning om du har inblåsningstemperaturen på 16 grader. Du behöver alltså inte tilllföra någon el till värmebatteriet i FTX-aggregatet.
Tack! Jag bor i Stockholm. Jag har inte testat att ställa ner inblåsningstemperaturen så lågt som 16 grader. Jag testade att sänka från 21 till 18 grader och det blev klart svalare i huset direkt så jag justerade upp värmen lite på bergvärmepumpen. Bör jag alltså testa att sänka inblåsningstemperaturen ändå ner till 16 grader och justera upp bergvärmepumpens framledningstemperatur till rätt komfort? Blir det mer energieffektivt än att tillföra värme/el till FTX?

J Josth skrev:
Värmeslingorna i FTX har man väl bara på för att hindra förfrysning av aggregatet när det är kallt ute? Annars har moderna FTX hög verkningsgrad och tilluften blir skapligt varm/mild. Bergvärmen bör ju värma så mycket som möjligt av det som behövs. Frågan kanske är vilken framledningstemperatur som krävs i värmesystemet när det är kallt?
Tack! FTXen blev färdig någon vecka innan bergvärme och FTX har stått på 20 grader sedan dess. Installatören av BVP lämnade av med värmekurva 10 på BVP med framledning på 40 grader vid 0 grader utetemp (var typ 16 minus ute den dagen). Blev alldeles för varmt i huset när utetempen steg. Nu står BVP på värmekurva 7.
Men det är lite detta jag menar, jag skulle uppskatta råd för "hela systemet" med FTX och BVP

O olotor skrev:
Luften som blåser in i huset från ftx har värmts upp av luften som kommer från huset. Ca 80% effekt.
Vi har aldrig haft något tillskott av värme i vår ftx och den fungerar bra trots 15 - 20 minus ute.
Jag ska läsa manualen lite noggrannare men jag har bara antagit att det tillförs värme i FTX om inblåsningstemperaturen står över ett visst värde. Jag har anslutit FTX-aggregatet via en stickpropp med el/effektmätning och kan se att effekten pendlar mellan 96W - ca 1000W hela tiden.

• Gilla
thutr och 1 till
  • Laddar…
E extcon skrev:
Jag har installerat både nytt FTX och ny bergvärme hemma. I FTX kan man justera hur mycket uteluften ska värmas i värmeväxlaren innan den blåses in och på bergvärmen kan man justera en rad inställningar, primärt värmekurva, förskjutning och gradminuter. Jag vet alltså vilka parametrar jag kan skruva på men undrar om råd om hur man ska tänka eller konkreta råd om inställningar.

1,5 plan plus källare, totalt 280 kvm uppvärmd yta hus från 1969 med lättbetonggrundmur och trästomme. Swegon Casa R7 och Nibe S1155+300l VVB. Vattenburen golvvärme i källare och enkrets vattenburen radiatorer i huset.

BVP är ju mer effektiv/billigare att värma med än att köra direktverkande el i värmeväxlaren i FTX men man vill ju inte blåsa in ovärmd uteluft i huset för att värma. Hur bör man tänka/var bör man börja? Att prova sig fram är förstås möjligt men ger långa fördröjningar i form av att kolla räkningar en månad senare, tröghet i värmen i huset osv så uppskattar råd och tankar och erfarenheter från justa medlemmar[/QUOTE
E extcon skrev:
Tack! Jag bor i Stockholm. Jag har inte testat att ställa ner inblåsningstemperaturen så lågt som 16 grader. Jag testade att sänka från 21 till 18 grader och det blev klart svalare i huset direkt så jag justerade upp värmen lite på bergvärmepumpen. Bör jag alltså testa att sänka inblåsningstemperaturen ändå ner till 16 grader och justera upp bergvärmepumpens framledningstemperatur till rätt komfort? Blir det mer energieffektivt än att tillföra värme/el till FTX?
Normalt sett för en vanlig FTX så fyller extra uppvärmningen inget mer än att kallras vid luftdonet vintertid hindras och FTX som helhet är inte med i uppvärmningen av hus utan för att mildra vent. förlusten något. Om det nu inte är ett luftvärmeaggegat på typ 6kw du har

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Beroende på hur dina tilluftdon är placerad. Man vill inte att den friska luften ska kännas som ett kalldrag.

18 grC kör jag på.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Det är ett Swegon Casa R7 1400W... Antar att det kan tillföra upp till 1400W värme minus effekt för att driva fläkten vid behov men är inte säker... Modellen valdes efter behovet av lufttillflöde med 280 kvm och radonvärden över de rekommenderade

Jag kör på 15 men minskar fläkten något vintertid

• Gilla
extcon
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Beroende på hur dina tilluftdon är placerad. Man vill inte att den friska luften ska kännas som ett kalldrag.

18 grC kör jag på.
Bra tumregel att utgå ifrån kanske. Så låg temp som möjligt utan att det känns som kalldrag där man befinner sig. De flesta tilluftdon sitter "bra", I sovrummet sitter det dock nästan rakt ovanför mitt ansikte även om det är dom som "sprider åt sidorna" som på bilden från källaren.

• Tilluftsdon som sprider luft åt sidorna monterat på vitmålat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

surris
E extcon skrev:
Då borde du nog kunna köra på 18 grader också utan ett värmebatteriet knappt behövs. Ser du inte hur mycket energi som gått till värmebatteriet i Swegons kontrollpanel?
21 grader ska du inte köra in, då får ni väldigt dålig ventilation, man vill blåsa in några grader kallare luft än rumstemperaturer så den kan blanda sig med rumsluften. Blåser du in 21 grader och du har 21 i rumsluften så blir det stillastående och dålig luft.
18 grader brukar man blåsa in om man ska ha 21-22 i rumsluften, 16 grader tycker jag okså är okej.

Kör du ingen direktel till värmebatteriet så har du COP faktorn på värmepumpen för den energin som går åt för uppvärmningen av rumsluften.

Säg att du har 900 kWh energi till värmebatteriet och du kör allt via värmepumpen istället och har COP 3,0 så blir det 600 kWh energieffektivare och 600 kr om elpriset är 1 kr.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Vi installerade FTX i höstas. Jag har stängt av elbatteriet pga bland annat dyr el och billigare med fjärrvärme. Men tilluften ligger på runt 15 även om det är riktigt kallt ute så som det varit denna vinter, detta utan värmebatteri.

Testa att stänga av batteriet och se vad tilluften får för värme, borde väl gå att se?

• Gilla
extcon
  • Laddar…
surris surris skrev:
Då borde du nog kunna köra på 18 grader också utan ett värmebatteriet knappt behövs. Ser du inte hur mycket energi som gått till värmebatteriet i Swegons kontrollpanel?
21 grader ska du inte köra in, då får ni väldigt dålig ventilation, man vill blåsa in några grader kallare luft än rumstemperaturer så den kan blanda sig med rumsluften. Blåser du in 21 grader och du har 21 i rumsluften så blir det stillastående och dålig luft.
18 grader brukar man blåsa in om man ska ha 21-22 i rumsluften, 16 grader tycker jag okså är okej.

Kör du ingen direktel till värmebatteriet så har du COP faktorn på värmepumpen för den energin som går åt för uppvärmningen av rumsluften.

Säg att du har 900 kWh energi till värmebatteriet och du kör allt via värmepumpen istället och har COP 3,0 så blir det 600 kWh energieffektivare och 600 kr om elpriset är 1 kr.
Tack för mycket bra och relevant beskrivning!
Ska läsa i manualen lite iallafall för att ställa rätt då displayen kan visa/justera tempvärden för uteluft, tilluft, display och rumsluft... Ingen "inblåsningsluft" men antar rumsluft då det inte sitter någon trådlös givare någonstans (Får skynda mig då elpriset går upp till 801 öre/kWh kl 17... Sorry kunde inte låta bli)

• Gilla
PV13 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.