Jag har ett golvvärmesystem i huset (anno 2005). I tvättstugan (egen krets) är det lite väl varmt så jag skulle vilja justera ner temperaturen på golvvärmen där. I anteckningarna för huset står det att man har justerat olika kretsar x varv tidigare. Jag gissar att det man menar är att man vridit på ventilspindlarna för att minska/öka genomsläppet?
Om det stämmer så är frågan hur jag vrider på ventilspindeln? Jag bifogar en bild.

• Närbild av en ventilspindel för golvvärme med synliga rör, troligtvis för justering av värmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Den del som du visar är för elektroniskt termodon eller en manuell ratt som skruvar ner mot piggen , nu står den helt öppen med fullt flöde ( varmt på golvet ) ut
Hur ser det ut på den andra fördelaren , gärna foto på den , försök att få med så mycket som möjligt , är nog strypventil där men måste ses

Bästa svaret

Krilleman
Det ser ut att vara en helt vanlig VKF-fördelare från LK.

Den tillverkas inte längre. Men injusteringen sitter på den övre fördelaren under dom röda skyddslocken om det är en VKF.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_123_2417451.pdf

Äldre modell av VKF-fördelare från LK med röda skyddslock för injustering, monterad på vägg med märkta röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit:

Det fanns visst två varianter på VKF enligt LKs arkiv:
(om det nu är det, men min gissning säger det :cool:)

1993-2010: (den på min exempelbild ovan)
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lk_varmekretsfordelare_vkf_2007-01.pdf

2005-2011:
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lk-varmekretsfordelare-vkf-i.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Kennie91 och 1 till
  • Laddar…
Du justerar med insex under de röda locken, någonstans (huspärm?) ska installatören lämnat ett injusterings och tryckprov protokoll. Där står varvtal för resp slinga. Räkna varven till botten direkt när du börjar, annars vet du inte var du började.

• Gilla
afloom
  • Laddar…
Perfekt, tack för svar! Jag har röda lock på övre fördelaren som jag ska kolla närmare på då. Tur att jag inte fortsatte försöka skruva på den del som jag delade bild på. :-)

Jag har för mig att jag har sett något injusterings-protokoll i huspärmen. De anteckningar som jag refererade till ovan står dock bara skrivet på ritningen över golvvärme-dragningen.

S
Försök att få en skillnad ( delta T ) på in och ut på ca 4C , då är du sanningen närmast
tar ett tag att få till det
Vet du hur långa slingorna är

Jag har bottenvåningen (där det är denna golvvärme) ganska bra injusterat nu tror jag. Har dock märkt att tre barn som bara är på plats varannan vecka (samt antagligen den ökade matlagning mm som det innebär) slår ganska mycket på innetemperaturen. Så det jag nu vill göra är bara att sänka temperaturen i tvättstugan (ca 5 kvm) där golvvärmen är rätt hög och det därför blir rejält mycket varmare eftersom både frånluftspump, tvättmaskin och torktumlare står där.

S
Då får du strypa ner flödet på den slingan , baden brukar ha kortare slinga och då går det runt fortare med mera värme på golvet , tror du har mindre skillnad på ut och in där nu
( men betänk att en cirkpumpen får inte gå mot stopp då brinner den .blir för varm )
I ditt fall har du inga termodon så den varianten är obefintlig , det blir inget stopp för flödet
Bara om du funderar på att sätta dit några termodon , jag har inga
Har strypt in alla mina slingor och det fungerar bra

• Gilla
p950mny
  • Laddar…
Det stämmer, det är väldigt kort slinga i tvättstugan.
Jag har dock termodon (bl.a. på slinga för tvättstugan) men jag har två slingor (två badrum) utan termodon. Så det ska inte kunna bli helt stopp på flödet även om termodonen stänger.

Tack för all input! Lär mig hela tiden.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.