Det är en SSEK 750 - 2004.

Första åtgärden på på vagnen sedan inköp. Vid besiktning för två år sedan fanns antydan till ojämn bromsverkan men fick ingen anmärkning.
Tänkte jag skulle justera dem nu inför besiktning men hittar inga beskrivningar när jag söker, speciellt om man kan nå någon justering från baksidan utan att ta bort trumman.
Finns det några hjälpande råd och kanske tips om beskrivningar ute i påskfirandet?

Jag har ingen Sävsjö utan en äldre Gisebo. Nu är det ett tag sen jag höll på med den, men det blir väl snart igen då det närmar sig besiktning. På mitt släp kan man justera bromsarna utan att ta bort trumman.
På baksidan finns det ett avlångt (eller runt) hål täckt med ett gummilock (om allt är rätt). Gummilocket sitter där för att minska att det ska komma in fukt och smuts i trumman. Detta gummilock ska gå att pilla bort med en mejsel. Då det är gammalt och torrt kan det spricka eller gå sönder när du tar bort det, då får du skaffa ett nytt sen.
Bakom detta lock finns det en justerskruv som påverkar bromsbackarna. Den kan du skruva på med hjälp av en skruvmejsel. Då skruvar du ut backarna tills hjulen låses (då har du båda hjulen i luften). Sen släpper du tillbaka justerskruven tills båda hjulen snurrar lika lätt/låser samtidigt.
Justerskruven skruvar man inte som en skruv utan upp eller tillbaka eller hur jag ska förklara det. När du hittar hålet så kommer du märka hur du ska göra.
Om du tar en bild på trumman bakifrån så kan forumet hjälpa dig vidare.

Mina bromsar har en bult på baksidan, det är dock inte samma som ditt.

Bild på baksidan Närbild på smutsigt hjul och bromsdelar av en maskin eller ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var ju väl rengjort och ett bra foto men svårt att se...Det är ingen rund plastplugg längst upp?? Ser också ut som det skulle kunna vara en längst ner. Skrapa, pilla lite och se om det är det.
Precis som Stefan N skriver så har jag också råkat på släp som har en justerbult på baksidan av trumman, då har det varit en fyrkantig skalle men någon sådan går ju inte att se här heller.

Det finns ingen yttre justermöjlighet. Men längst ned är det en gummi/platsplugg.
Avvaktar lite att bryta bort om det finns någon som exakt vilken det är, Ska kolla lite till för några av de som ser ut som pluggar är bara pressningar i plåten

Många har samma axlar, snart är besiktning ett minne blott för lätta släpvagnar, efter Maj 2018, så sista besiktningen..

Har även en gammal Amazon-68, samt en Volvo 140-68, sista besiktning på dessa, sen besiktningsfritt..

Husqvarna220Ac skrev:
Många har samma axlar, snart är besiktning ett minne blott för lätta släpvagnar
Sant? Även bromsade?

Och så hade jag missat justerskruven som fanns där. Drog in påskjutsbromsen med ett spännband till ungefär 2/3 delar och justerade sedan med den inringade justerskruven så att man började få bromsverkan och jämt på båda hjulen.
Det är ju en liten 750kg kärra så jag vill inte den ska ta för snabbt när man backar och många 750kg har ingen broms.
Inringad justerskruv på slitagekärrans bromssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en medhjälpare kan man göra ett enkelt men tillförlitligt test på jämnheten i bromsverkan.
Kör i snigelfart på en grusplan och ha en som går med och drar hårdare och hårdare i handbromsen.

Varning! Ha uppsikt så att inte medhjälparen snubblar och hamnar under bara!

Ja, där satt den! Den var svår att se. Skönt att du löste det och kul med återkoppling!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.