9 540 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Justera broms på släp good enough för besiktning
Besiktade släpet för ett par veckor sedan och fick nedslag på anliggande broms på höger. Aldrig meckat släp men hur svårt kan det va? Plockade isär trumman (alko) och däri fanns rester av något som varit belag en gång o tiden. Åkte till biltema och köpte nya. Monterade och inget låg och skavde längre. Gjorde tyvärr ingen djupare koll av bromintällning (jag vet, dumt). Bokade ombesiktning och fick nedslag på ojämn bromsverkan (0,4 och 0,9) samt att påskjuten var i botten vid dessa värden. Hem och palla upp vagnen igen. Började med att spänna bromsstaget. Nu pekar inte handbromsen bakåt längre när man drar i. Dock helt jäkla omöjligt att få samma bromsverkan på båda sidor. Är nu i ett läge där båda hjulen låser vid ca 1/3 påskjut och båda sidors backautomatik funkar. Fram till full bromsverkan är det inte helt synkat men ganska lika när man känner med handkraft. Förhoppningsvis inom de 30% som det max får diffa. Det som knasar mest är handbromsen. Den låser framåt som den ska men bara ett hjul är helt låst bakåt, det andra går att dra bakåt om man tar i ordentligt. Försöker jag kompensera med ställskruvarna så blir det tvärt om istället. Frågan är hur kinkigt detta är? Borde jag rulla in den på firma för justering?
Har du smort upp alla rörliga delar (ja, inte beläggytorna så klart...)? Använd silikonfett eller kopparpasta. Om något kärvar kommer det att bli ojämnt och knepigt. Första steget är att justera backarna utan att wiren är spänd. Om du har manuell justering så skruva tills det börjar bli riktigt svårt att dra runt för hand och släpp sedan 1-2 hack så hjulet rullar nästan fritt. Det tar alltid emot lite i ojämnheter, men det sliter till sig efter någon kilometer. Spänn sedan wiren tills den precis inte drar i backarnas manöverarm. Åk och bromsa lite i någon fin nedförsbacke eller liknande, gärna med lite last så sliter det sista till sig. Kolla sedan påskjutsbromsens rörelsereserv genom att bromsa till stillastående och låt bilen stå kvar där. Mät hur mycket bälgen tryckts ihop så ser du hur mycket rörelsereserv du har kvar. Med helt nya bromsar bör du ha mycket bätte än 50%. 25% kvar är godkänt men det ska ju vara betydligt mer.
Just det, om trummorna inte sitter riktigt bra utan att ett hjul är monterat kan det bli knepigt att justera riktigt bra. Har man gängtappar som sticker ut så kan man dra på två muttrar för att hålla trumman i rätt position.
Just det, om trummorna inte sitter riktigt bra utan att ett hjul är monterat kan det bli knepigt att justera riktigt bra. Har man gängtappar som sticker ut så kan man dra på två muttrar för att hålla trumman i rätt position.
Tack! Ja, ena ställskruven hade ärgat fast vilket innebar att man vred runt hela skruven som håller belägget på plats. Nu är den uppsmord och går fint. Körde ordentligt med bromsrengöring och allt såg ok ut när jag satte ihop det. Bra tips att slita in de nya beläggen! Får hiva på nåt tungt och bränna runt lite.
På min uppkörning för BE (tungt släp) var inspektören noga med att påpeka att vi inte skulle backa med släpet med handbromsen åtdragen, säkert av samma anledning.StoffeGbg skrev:
Smörj alltid, alltid allting när du meckar med bromsar. De kommer att sitta där i ur och skur i åratal. Nästa gång du ska byta backar eller belägg så kommer du att tacka dig själv om du var npga med smörjandet!!! Ett annat tips är att vara rädd om bromssköldarna. De kan kosta en hel del (1600 kr/st för pirat till min Voyager, går inte att få tag i på skroten knappt).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Problem med broms på släpvagn.
Verktyg & Maskiner -
Dörrbroms går skevt, går det att justera?
Fönster & Dörrar -
Bromsarna ligger på släpkärran efter byte av bromsvire
Verktyg & Maskiner -
Bromaarna ligger på släpkärran efter byte av bromsvire
Verktyg & Maskiner -
Justera bromsar Sävsjö släpvagn 750
Verktyg & Maskiner