Byggahus.se
Har ett hus från 40-talet där vi rivit ut det gamla golvet i ett rum och ska ersätta med golvspån och nytt golv.
Problemet nu är att bjälklaget inte är rakt och jag behöver alltså justera upp det.
Det finns ju olika lösningar för det, t.ex. skarva på nya reglar vid sidan av de gamla som då sätts i våg. Det går ju också försöka lägga något uppepå befintliga reglar.

Men vad är bäst och smidigast att göra? Om man skulle regla upp på vardera sida om befintliga reglar, vad behövs för dimension på reglarna?

Om man skulle försöka lägga nåt uppepå befintliga reglar, vad kan man använda för material för att komma upp i rätt nivå på de reglar som ligger lägre?

Finns distanser, pallningsbrickor i plast, även träkilar funkar.

Dimension på virke beror såklart på last, är det nedervåning med källare under eller golvet på övervåningen?

E eddiw skrev:
Har ett hus från 40-talet där vi rivit ut det gamla golvet i ett rum och ska ersätta med golvspån och nytt golv.
Problemet nu är att bjälklaget inte är rakt och jag behöver alltså justera upp det.
Om man skulle försöka lägga nåt uppepå befintliga reglar, vad kan man använda för material för att komma upp i rätt nivå på de reglar som ligger lägre?
Att sala på med nån masonitremsa där det är lågt är klassiskt om man inte riktar hela bjälklaget.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Att sala på med nån masonitremsa där det är lågt är klassiskt om man inte riktar hela bjälklaget.
På bjälklaget då, mellan det och golvspånet? Försvagas inte limningen ganska rejält då om man skruvlimmar?

K kniv skrev:
På bjälklaget då, mellan det och golvspånet? Försvagas inte limningen ganska rejält då om man skruvlimmar?
Klassiskt spikar man spontant trägolv i sådana hus vad jag vet, men det funkar nog fint med masonitremsa under golvspånet om man inte kan eller vill ta upp bjälklaget och rikta golvet.

Skit i masonitremsorn, det blir bara sulligt och tröttsamt. Gissar att du har 240-reglar nu. Du kan nog gå ner på 120 på de som du fäster bredvid. När man drar spån så är det verkligen ingen höjdare med masonitremsor under. Ska du spika råspont på golvet kan du lika gärna låta golvet ligga som det gör idag. Spik och brädor = gnissel till slut.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Klassiskt spikar man spontant trägolv i sådana hus vad jag vet, men det funkar nog fint med masonitremsa under golvspånet om man inte kan eller vill ta upp bjälklaget och rikta golvet.

TS ville ju lägga golvspån, inte spikat trägolv?
E eddiw skrev:

K kniv skrev:
TS ville ju lägga golvspån, inte spikat trägolv?
Jag kunde bara se att TS vill ha golvspån och nytt golv ovanpå det, inte vilket mtrl eller fastsättningsmetod.

E eddiw skrev:
Det finns ju olika lösningar för det, t.ex. skarva på nya reglar vid sidan av de gamla som då sätts i våg. Det går ju också försöka lägga något uppepå befintliga reglar.

Men vad är bäst och smidigast att göra? Om man skulle regla upp på vardera sida om befintliga reglar, vad behövs för dimension på reglarna?

Vad ska du ha för ytmtrl på golvet?
Om du planerar linoleum, klinker eller plastmatta kan du nog fixa ojämnheterna i undergolvet med flytspackel.

Med tanke på hur snabbt det går att väga av och limskruva på nya reglar på de gamla så tycker jag att det är en ickefråga. Dessutom får du en ordentlig förstärkning av bjälklaget vilket resulterar i mindre svikt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
K
G Gabbe1 skrev:
Med tanke på hur snabbt det går att väga av och limskruva på nya reglar på de gamla så tycker jag att det är en ickefråga. Dessutom får du en ordentlig förstärkning av bjälklaget vilket resulterar i mindre svikt.
Nackdelen blir att facken minskar så all isolering måste kapas..

K kniv skrev:
Nackdelen blir att facken minskar så all isolering måste kapas..
Ett ickeproblem i ett 40-talshus, där ligger det spån i bjälklagen.

G Gabbe1 skrev:
Ett ickeproblem i ett 40-talshus, där ligger det spån i bjälklagen.
Tack för alla svar! Har varit en del sjukdom här så har inte kommit till skott ännu.
Spånet i bjälklaget är borttaget och ersatt med stenull i det här fallet dock.
Men inte så svårt att kapa till det så det passar.

Ska fundera lite på om jag ska regla upp eller lägga masonitremsa. Det skiljer ganska lite mellan reglarna, men tillräckligt för att golvspånet inte ska gillar det.
Reglarna är lite skeva och vinda så det blir inte helt lätt att få till nya reglar på de gamla utan att de också blir vinklade en aning. Och intill ena väggen är det bara plankor som används som regel med lite stavning av kottlingar under, då bjälken ser ut att ligga under väggen.
Alltid roligt i såna här 40-talshus... Inget blir lätt.

E eddiw skrev:
Tack för alla svar! Har varit en del sjukdom här så har inte kommit till skott ännu.
Spånet i bjälklaget är borttaget och ersatt med stenull i det här fallet dock.
Men inte så svårt att kapa till det så det passar.

Ska fundera lite på om jag ska regla upp eller lägga masonitremsa. Det skiljer ganska lite mellan reglarna, men tillräckligt för att golvspånet inte ska gillar det.
Reglarna är lite skeva och vinda så det blir inte helt lätt att få till nya reglar på de gamla utan att de också blir vinklade en aning. Och intill ena väggen är det bara plankor som används som regel med lite stavning av kottlingar under, då bjälken ser ut att ligga under väggen.
Alltid roligt i såna här 40-talshus... Inget blir lätt.
Hur gick det? är i ett liknande läge.

mattias.rask mattias.rask skrev:
Hur gick det? är i ett liknande läge.
Regeln mot väggen, som var tokhög mot dom andra, minskade jag ner en aning genom att köra med multisåg. Den regeln var mest besvärlig. En regel satte jag en tunn plywood-bit för att komma upp en aning och den tredje regeln körde jag med elhyvel.
Blev mycket bättre än innan och det var inga problem att lägga golvspån efter det. 😊

Det blev inte tokrakt, men betydligt bättre än innan. Nu märks det inte som det gjorde innan, det är bara vattenpasset som visar att det inte riktigt är spikrakt.

Tanken först var att regla upp nya reglar, men fanns ingen möjlighet till det om golvspånet skulle få plats, då hade golvet hamnat högre än golvet utanför rummet vilket inte blir så bra.

Efter förstärkning med en limträbalk underifrån samt skruvlimmat golvspånet är golvet stumt, inget gung. 👍

• Gilla
mattias.rask
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.