Hej
Vi har för några veckor sedan satt in nya fönster och även en ny altandörr från Elitfönster. Altandörren är svår att stänga. Sista biten måste man liksom dra/smälla igen för att det skall gå att trycka ner handtaget. I öppet läge är handtaget inte svårt att stänga. Kan även ana att dörren är tätare nertill och att det finns en liten, liten glipa i övre delen som orsakar det hela, men är inte säker.
Jag kan inte se hur man ev kan justera detta. Är det någon som vet? Bifogar en bild på gångjärnet.
Tacksam för alla tips!
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
-
Medlem · Halland · 4 007 inlägg 21 aug 2020 06:3021 aug 2020 06:30 #3
För att se om den är rätt installerad så börjar du med att nästan stänga dörren. Syftet med att nästan stänga den är att du skall kika o flukta om dörrbladet möter dörrkarmen lika mycket upp o nere. Du skall alltså ha en jämn springa hela vägen som på min bild här.
Är denna springa ojämn så behöver dörrkarmen flyttas och det inget man justerar bort.
Om denna springa är bra gäller det att fortsätta kontrollera. Stäng dörren utifrån kontrollera att alla springer är jämna är de inte det så går detta att justera med karmskruven/karmhylsorna.
Gångjärnsjustering är det absolut sista man gör om allt annat är i justerat o bra. -
21 aug 2020 07:03 #4
Börja med att olja låshakarna, räcker med några droppar och en mineralolja.
Nymonterade dörrar där de var otroligt tröga att stänga. Trodde inte på tipset jag fick om olja, men hjälpte oss.
Nu blir det en runda/år med några droppar.
Om det inte hjälper så kan du gå vidare med justering. -
21 aug 2022 11:32 #5
Lånar tråden. Har också balkongdörrar från Elitfönster och de tar emot i nedre hörnet (inte det hörn som har gängorna). Vad kan man göra? Har inte koll på hur man justerar dessa gängor.
-
21 aug 2022 13:36 #6
du knackar ur sprinten och skruvar in gångjärnshalvan i dörren ett 1/2 eller helt varv medsols
bild på gångjärnet Gångjärn Bult M8 x 40 mm elför. komplett (leifarvidsson.se) -
21 aug 2022 13:57 #8
- Laddar…
-
Medlem · stockholm · 346 inlägg 21 aug 2022 15:5621 aug 2022 15:56 #9
Däremot behöver jag själv hjälp med att rikta ett dörrblad/altadörr, Hittar ingen info om det. -
3 nov 2022 19:10 #11
-
Medlem · stockholm · 346 inlägg 27 nov 2022 17:56