Byggahus.se

Justera altandörr som är svår att stänga från Elitfönster

1. V
    Medlem · uppsala-län · 44 inlägg

villa_74

Medlem
    Hej

Vi har för några veckor sedan satt in nya fönster och även en ny altandörr från Elitfönster. Altandörren är svår att stänga. Sista biten måste man liksom dra/smälla igen för att det skall gå att trycka ner handtaget. I öppet läge är handtaget inte svårt att stänga. Kan även ana att dörren är tätare nertill och att det finns en liten, liten glipa i övre delen som orsakar det hela, men är inte säker.

Jag kan inte se hur man ev kan justera detta. Är det någon som vet? Bifogar en bild på gångjärnet.

Tacksam för alla tips!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Gångjärn.jpg

2. T
    Medlem · 4 069 inlägg
  3. V
    Medlem · Halland · 4 007 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    För att se om den är rätt installerad så börjar du med att nästan stänga dörren. Syftet med att nästan stänga den är att du skall kika o flukta om dörrbladet möter dörrkarmen lika mycket upp o nere. Du skall alltså ha en jämn springa hela vägen som på min bild här.
    Är denna springa ojämn så behöver dörrkarmen flyttas och det inget man justerar bort.
    Om denna springa är bra gäller det att fortsätta kontrollera. Stäng dörren utifrån kontrollera att alla springer är jämna är de inte det så går detta att justera med karmskruven/karmhylsorna.
    Gångjärnsjustering är det absolut sista man gör om allt annat är i justerat o bra.

4. A
    Husägare · Kalmar Län · 17 363 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Börja med att olja låshakarna, räcker med några droppar och en mineralolja.
    Nymonterade dörrar där de var otroligt tröga att stänga. Trodde inte på tipset jag fick om olja, men hjälpte oss.
    Nu blir det en runda/år med några droppar.
    Om det inte hjälper så kan du gå vidare med justering.

5. J
    Medlem · 11 inlägg

Joesoes

Medlem
    Lånar tråden. Har också balkongdörrar från Elitfönster och de tar emot i nedre hörnet (inte det hörn som har gängorna). Vad kan man göra? Har inte koll på hur man justerar dessa gängor.

6. T
    Medlem · 4 069 inlägg
  7. J
    Medlem · 11 inlägg

Joesoes

Medlem
    Tack för info. Antar att det är ett tvåmansjobb då man måste lossa samtliga sprintar för att helt ta lös dörren innan man justerat?

8. T
    Medlem · 4 069 inlägg
    inte fel att vara två , troligen kan du låta sprinten i det nedersta sitta kvar ,man behöver ju inte vika in dörren så mycket för att komma åt att skruva in översta gångjärnet

• Laddar…
  9. K
    Medlem · stockholm · 346 inlägg

Karriärmamman

Medlem
    Alla Elitdörrar är monterade i nederkant vid leverans. De måste höjas-alltid. En sur lärdom jag lärde mig alldeles för sent. Öppna toppocka på gång-järnen och skriva med en insektsnyckel inuti. Ska bara vara några millimeter upptill i glipa. Inte 5-9 mm som det är vid leverans.

Däremot behöver jag själv hjälp med att rikta ett dörrblad/altadörr, Hittar ingen info om det.

10. J
    Medlem · 11 inlägg

Joesoes

Medlem
    Inte helt med på vad du menar med att man ska öppna ”toppdocka”?

11. 1
    Medlem · Stockholm · 4 087 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Tror han svarat på originalinlägget och inte din senare fråga.

12. K
    Medlem · stockholm · 346 inlägg

Karriärmamman

Medlem
    Topplock ska det vara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.