Byggahus.se

Justera altandörr Elitfönster

1. P
    Medlem · Uppsala län · 303 inlägg

Patmark

Medlem
    Hej!

Monterar helglasad altandörr från elitfönster. Tung rackare med isolerglas + ett yttre enkelglas. Har karmen helt i våg och lod på alla ledder samt korrekt diagonal, men dörrbladet hänger. Alltså en rejäl glipa i överkant vid gångjärn, ingen glipa i nederkant.

Enligt monteringsanvisningarna ska man lossa det nedre gångjärnet och skruva in justerskruvarna, och sedan dra åt gångjärnet igen. Men det finns inga justerskruvar, de gängade hålen där de borde sitta gapar tomma.

Ringde och frågade supporten, och enligt dom ska jag istället dra åt karmen mot stommen, så att den inte längre är i lod, så att den ska dra med sig dörrbladet. Dom monterar inte ens justerskruvarna, för dom tycker inte att man ska använda dom. Innan jag ger mig på det och gör ännu mer åverkan på karmen än jag redan har gjort, skulle jag vilja ha input från någon med praktisk erfarenhet av liknande. Jag är totalt osugen på att justera karmen så den blir sned med bibehållen glipa.

Att på gammalt sätt knäcka till gångjärnen är enligt uppgift ett big no-no.

2. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 659 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Bilder underlättar

3. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 659 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Ta en helhetsbild och bild på gångjärnen i öppet läge

4. P
    Medlem · Uppsala län · 303 inlägg

Patmark

Medlem
    Ok, får fixa det imorgon. Har för övrigt hissat upp gångjärnen 1 cm bara för att kunna stänga den överhuvudtaget, inget jag hoppas behöva ha kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.