Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Just nu: Risk för virkesbrist i sommar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 941 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. D
    Renoverare · Stockholm · 1 182 inlägg

Dublin

Renoverare
    Det verkar vara inne med dessa krisrapporter just nu. För en månad sen fyllde jag frysen efter den här artikeln https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rakbrist-hotar-efter-fiskestopp men inte tusan har räkorna tagit slut. Å eftersom jag inte kan låta bli att tro på allt jag läser så får jag väl bunkra virke nu ... fast det passar ju ganska bra eftersom att det finns en del plats i ladan efter toapappret jag bunkrade förra året som nu äntligen börjar ta slut ;-)

3. Keiller
    Husägare · T-län · 1 952 inlägg

Keiller

Husägare
    Artikeln väcker frågor. Förmodligen lite dumma frågor från mig men ändå:

Var kommer den antagna virkesbristen att vara? På de stora byggvaruhusen i storstäderna endast eller jämnt fördelat över hela landet?

Kommer det att finnas mer virke hos de små bygghandlarna i skogsområdena på landsbygden som har ett lokalt sågverk bakom sig och mindre virke hos Hornbach och Bauhaus i Stockholmsområdet och Skåne, som inte har så mycket skog?

Kommer virkesexporten att minskas något för att tillgodose den inhemska marknaden?

Eller det bara importerat virke det kommer att råda brist på?

4. H
    Medlem · 330 inlägg
    Vad jag förstår står många sågverk (eller har stått/lägre produktion) runt om i världen stilla pga. Corona men i Sverige flyter det på som vanligt. Därför är exporten stor just nu och det drabbar utbudet i Sverige.
    Nu har ju tjälen varit bra i år så man borde fått ut en hel del ur skogen, man kan ju se att det ligger relativt mycket längs vägarna just nu. Men om det försvinner utomlands hjälper det väl inte.

5. P
    Husägare · en bit söder om smygehuk · 333 inlägg

Peter_Bromma

Husägare
    några youtube byggare i USA jag följer har snackat om kraftigt ökade virkespriser ett tag nu. det är väl förseningar i alla led som till slut driver upp priserna när på många håll fabriker etc stängs ett tag. samma där med annat relaterat byggmaterial så knappast förvånande. sen att tidvis transporter står stilla vid gränskontroller ökar ju även dessa kostnader på sikt.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 956 inlägg

-MH-

Medlem
    Timmerpriserna har.gått upp lite, så det lär avverkas ganska mycket de närmaste halvåret. Dyrare virke blir det säkert.

7. Jfda
    Lösvirkesbyggare · Alingsås · 7 inlägg

Jfda

Lösvirkesbyggare
    Jag jobbar inom träindustrin och vi får inte tag på något mer virke för tillfället. Sågverken Hinner inte med den stora efterfrågan som varit det senaste året. Sen hjälper det ju inte att det varit för mkt snö i norrland för att kunna skörda heller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.