1 580 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Just nu: Elförbrukningen kraftigt upp
På konsumentens sida
· 3 072 inlägg
Höga elpriser och hög elförbrukning har gjort att vi dragit igång reservoljekraftverket i Karlshamn.
Du kan läsa artikeln här: Just nu: Elförbrukningen kraftigt upp
Du kan läsa artikeln här: Just nu: Elförbrukningen kraftigt upp
Största förlorarna rent privat är vi solcellsägare. Med timdebitering året runt så får vi låga spotpriser på sommarhalvåret när vindkraftverket spär på en massa överproduktion som inte finns något behov av.
Har nog insett att min solcellsanläggning var en dålig investering. Ryker skattereduktionen (man vet ju aldrig) så kommer den definitivt bli en förlustaffär.
På 18 månader har man tagit bort 1600MW kärnkraft, klart att det får långsiktiga konsekvenser.
Har nog insett att min solcellsanläggning var en dålig investering. Ryker skattereduktionen (man vet ju aldrig) så kommer den definitivt bli en förlustaffär.
På 18 månader har man tagit bort 1600MW kärnkraft, klart att det får långsiktiga konsekvenser.
Skulle vara intressant med en historisk jämförelse här. Att elförbrukningen och priserna går upp när det är kallt kan ju knappast vara en nyhet, så är det ju varje år. Är ökningen större än "normalt", eller vari består nyhetsvärdet?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 311 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 311 inlägg
Inget anmärkningsvärt alls med förbrukningen. Snarare förvånande att det är en bra bit kvar till rekordet (ca 27000 MW), med tanke på befolkningsökning och alla nya uterum med "underhållsvärme" etc. Men det är väl tack vare pandemin, med industri och annan kommersiell verksamhet som går på sparlåga. I Norge har det slagits nya rekord men det kanske beror på elbilsboomen där.
Problemet är att jämfört med tidigare kalla vintrar har det försvunnit ren och pålitligt elproduktion i södra delen av landet.
Problemet är att jämfört med tidigare kalla vintrar har det försvunnit ren och pålitligt elproduktion i södra delen av landet.
Nu vet jag inte när förra rekordet slogs, men trenden i elförbrukning har väl snarare varit svagt neråt senaste 20-åren, särskilt för hushåll. Detta trots trots en ökad materiell standard med spabad och liknande som drar en del. Så inte så förvånande att det inte blir någon rekordförbrukning tänker jag. I Sverige är det ju ingen som sätter in direktverkande el i en permanentbostad idag. Men i Norge är det fortfarande dominerande. Dessutom har ju fjärvärmen ökat.
Liknande trådar
-
Vad är det för storlek på säkerhetsventiler på Thermia Atec Luft/vatten pumpen , behöver byta dem men med större Bar. Har just nu 1,5 bar
Värme allmänt -
Hur FTX blir billigt med just nu höga priser 💰📈
Ventilation -
Hur justera snurrställning i ett hörnskåp från HTH?
Kök -
Vad förbrukar ni i Umeå per dag just nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Märkligt fel, JUST NU på förstasidan leder tokigt .....
Information & Feedback