Byggahus.se

Jurist i Finland sökes

1. L
    Medlem · Stockholms · 8 inlägg

LindaLina

Medlem
    Har gnm en släkting förlorat min dröm att flytta till familjens livsverk, ett halvskruttigt 70-talshus på vischan. Tyvärr är marken där dyyyyr och min familjs släkting har lurat dem på pengar i åratal. Jag vill helt enkelt prata med någon om våra möjligheter innan det försvinner för gott. Det är det sista som finns. Då släkten gång på gång sålt bort allt annat man fått i arv. Utan tanke på framtiden. Jag har enormt mkt tid och känslor investerat i denna fastighet. Vill inte se den försvinna till någon som river och tjänar ännu mer pengar delbart sen vara där fyrfärg/år. Medan vi inte ens har ett eget hem trots åratal av arbete och sparande. Släktingen har minst fyra. Plus några han redan sålt efter arv. Sa jag att jag skrivit anvhandlingar om stan och älskar den?

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 347 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Är inte Jurist, och bor inte i Finland...men misstänker att regelverken är relativt lika på många punkter...

En huvudsak att ta med sig är att känslor, vilja och vad man har investerat i tid sällan är fruktbart vid arvstvister om man går den juridiska vägen. Det är fakta och avtal/papper samt lagar som styr, tyvärr inte heller alltid vad som skett i praktiken (du skriver "lurat dom på pengar"), utan vad som kan visas och har bäring i det relevanta fallet.

Men i grunden: Om din familj har någon form av arvsrätt i detta fallet så bör ni ju ha en chans juridiskt - dock är det ju så, iaf i Sverige, att man vid en tvist i stort sett alltid, om inget sägs i testemente om förköpsrätt osv, slutar i att man säljer egendomen på öppen budgivning och delar på pengarna.
    Har ni inte något arvsrätt (dvs någon annan släkting står före - tex en bröstarvinge etc) så är det dom som beslutar om vad dom vill göra med arvet, juridiskt spelar det ingen roll om ni vill behålla ett hus inom släkten och dom vill sälja osv (om inte Finsk lag säger ngt särskilt där) - utan då måste ni isf övertala arvingen (arna) att sälja till er...

/K

3. L
    Medlem · Stockholms · 8 inlägg

LindaLina

Medlem
    Tack för svar! Men det handlar inte om ett arv och option på fastighet (förköpsrätt) är inte tillåtet i Sverige. Behöver diskutera om det är det i Finland. Plus några andra spörsmål jag redan dragit med svensk jurist. Det är ett väldigt knivigt ärende. Jag behöver veta vad som krävs för att det ska räcks som bevis i rätten där. Här vet jag att jag hade haft en chans att hävda "oskälig ersättning" som lurendrejeri. Och Finland har arvsskatt t ex så det finns en hel del viktiga skillnader. En fastighetskunnig jurist är vad jag söker.

Redigerat 7 sep 2017 11:21
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.