Härmed frågar jag forumet om någon har tips på en vass jurist/advokat vad gäller eventuellt evakueringsbidrag eller evakueringsersättning?

Det ovanliga är att jag som boende i en hyresrätt i en BRF själv vill initiera att bli "utköpt" av föreningen. Det är alltså inte föreningen som tagit initiativ till detta även om jag tror att de gärna ser att jag skulle flytta. De har dock inget incitament för att kasta ut mig, jag har varit skötsam osv.

Finns det någon här med erfarenhet av liknande och/eller som kan rekommendera en jurist kunnig på detta? Gärna i Stockholmsområdet.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
P
Varför säljer du inte på öppna marknaden och flyttar?

P Posselosse skrev:
Varför säljer du inte på öppna marknaden och flyttar?
Hur ska jag kunna sälja en hyresrätt
på öppna marknaden tänkte du?

• Gilla
olomar och 2 till
  • Laddar…
Det är bara att kontakta föreningen och säga att du kan tänka dig att säga upp hyresrätten mot ett flyttbidrag. Styrelsen behöver behandla detta för att kunna besluta om de är för denna typ av uppgörelse. Att blanda in advokat innan man vet om föreningen är med på det är onödigt.

• Gilla
Ujy och 4 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det är bara att kontakta föreningen och säga att du kan tänka dig att säga upp hyresrätten mot ett flyttbidrag. Styrelsen behöver behandla detta för att kunna besluta om de är för denna typ av uppgörelse. Att blanda in advokat innan man vet om föreningen är med på det är onödigt.
Det är redan gjort och svaret blev då nej, hänvisades till rådande ekonomiskt läge. Detta var för ca ett år sedan. Kom gärna med svar på min sakfråga istället för svar på självklarheter.

Är du med i hyresgästföreningen kan kanske den vara behjälplig. Många som får sådana här erbjudanden tar ju dem till sin hjälp i sitt svar.

Däremot tror jag att det är ont om fastighetsjurister i allmänhet som sysslar med sådant här, så risken är att dina advokatkostnader hos en oerfaren advokat skulle dra iväg och äta upp en stor del av ersättningen.

Men då föreningen uttryckt ointresse har jag svårt att se hur vägen framåt skulle vara guldkantad oavsett. De måste ju inte köpa ut dig, vare sig du har en advokat eller ej.

• Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Jag misstänker dessutom att upplägget vore olagligt. Man får inte betala för en hyresrätt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Just evakueringsersättning är faktiskt lagligt, så TS har nog läst på. Grundtanken är väl att det ska nyttjas vid större renoveringar och liknande, men nyttjas både av fastighetsägare som vill få en större del av en BRF-omvandling själva som sådana som vill bättra på oddsen att få igenom en ombildning.

Att en BRF efter ombildning också använder det för att slippa ha hyresgäster och kunna göra sig en hacka är nog inte omöjligt.

Vad jag tänker är TS USP är att det faktiskt drar in pengar till föreningen. Om vi tänker att lägenheten är värd 5 Mkr och renoveringsbehovet är på 500 tkr så ligger ju 4,5 Mkr på bordet. Förvisso försvinner intäktsströmmen från TS, men ändå.

Jag tror att ett bra affärserbjudande är bättre än en jurist. Om TS kommer till föreningen med de här siffrorna och säger sig ha två förslag. Antingen att få 500 tkr i evakueringsbidrag, eller få köpa lägenheten för 3 Mkr. I första fallet får föreningen 4 Mkr netto, i det andra 3 Mkr. Har TS inte möjlighet att köpa lägenheten dras den delen av erbjudandet sedan tillbaka, men då har fokus redan kommit på betet.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Köp ut lägenheten själv och sälj den?

• Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag misstänker dessutom att upplägget vore olagligt. Man får inte betala för en hyresrätt.
Det är inte olagligt, det har Hyresgästföreningen intygat. Det kan man även läsa sig till vid en snabb googling. Så läs på innan du svarar.

Redigerat:
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är du med i hyresgästföreningen kan kanske den vara behjälplig. Många som får sådana här erbjudanden tar ju dem till sin hjälp i sitt svar.

Däremot tror jag att det är ont om fastighetsjurister i allmänhet som sysslar med sådant här, så risken är att dina advokatkostnader hos en oerfaren advokat skulle dra iväg och äta upp en stor del av ersättningen.

Men då föreningen uttryckt ointresse har jag svårt att se hur vägen framåt skulle vara guldkantad oavsett. De måste ju inte köpa ut dig, vare sig du har en advokat eller ej.
Jag har redan varit i kontakt med Hyresgästföreningens chefsjurist så det är också redan gjort. Återigen, som jag förklarar i trådstarten, jag söker en advokat som kan hjälpa mig att förhandla med föreningen. Rådet fick jag från en revisionsbyrå.

H HenrikHuslöse skrev:
Köp ut lägenheten själv och sälj den?
Det hade ju varit det enklaste men det finns givetvis en anledning till att jag går den här vägen - jag har inte råd att köpa ut den. Det tror jag att du och andra förstår om du/ni tänker ett varv till.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just evakueringsersättning är faktiskt lagligt, så TS har nog läst på. Grundtanken är väl att det ska nyttjas vid större renoveringar och liknande, men nyttjas både av fastighetsägare som vill få en större del av en BRF-omvandling själva som sådana som vill bättra på oddsen att få igenom en ombildning.

Att en BRF efter ombildning också använder det för att slippa ha hyresgäster och kunna göra sig en hacka är nog inte omöjligt.

Vad jag tänker är TS USP är att det faktiskt drar in pengar till föreningen. Om vi tänker att lägenheten är värd 5 Mkr och renoveringsbehovet är på 500 tkr så ligger ju 4,5 Mkr på bordet. Förvisso försvinner intäktsströmmen från TS, men ändå.

Jag tror att ett bra affärserbjudande är bättre än en jurist. Om TS kommer till föreningen med de här siffrorna och säger sig ha två förslag. Antingen att få 500 tkr i evakueringsbidrag, eller få köpa lägenheten för 3 Mkr. I första fallet får föreningen 4 Mkr netto, i det andra 3 Mkr. Har TS inte möjlighet att köpa lägenheten dras den delen av erbjudandet sedan tillbaka, men då har fokus redan kommit på betet.
Det stämmer bra, jag har läst på, som synes. Precis, upplägget är inte olagligt och skulle dra in pengar till föreningen. Trots att de bara skulle tjäna säg 2 mkr på försäljningen (räknar lågt nu) skulle det ta över 20 år innan de har fått in motsvarande pengar i hyra. Lägenheten behöver inte heller några stora renoveringar. De borde ju hellre vilja förvalta den som en br tänker jag, utifrån deras perspektiv, det har nämligen varit ganska besvärligt och ansträngt att vara hyresgäst i brf:en. Dessutom vore det väl bättre för dem om ny bostadsrättsinnehavare isåfall renoverar, om hen vill, så slipper föreningen bekosta det.

De fick ett erbjudande men sa vid just detta tillfälle nej. Jag är fullt medveten om att de inte behöver köpa ut mig men förstår inte varför de inte vill då de uppenbarligen är i behov av pengar. Större arbeten väntar på fastigheten. Just då hade bostadsmarknaden störtdykt så det var illa tajmat. Jag vill vara bättre förberedd inför en andra omgång, även om jag var så förberedd jag kunde vara då, utan att ha tagit hjälp av jurist eller revisor. Jag hade talat med Hyresgästföreningen innan, men de kunde inte ge annat än generella råd.

Att köpa lägenheten själv är inte aktuellt. Hade jag ju såklart gjort om jag haft möjlighet. Men lägenheten (utifrån liknande objekt i samma förening och på samma gata) har haft utgångspriser på/gått för mellan 3-4 mkr senaste ca 3 åren. Nu i underkant dvs ca 3 mkr efter räntehöjningarna osv.

• Gilla
DB995 och 1 till
  • Laddar…
@Nötegårdsgubben Du nämner intäktsströmmen från mig i form av hyra och att den iom att lgh övergår från hr till br skulle försvinna. Även om den blir lägre om lgh övergår till att bli en br så fortsätter ju föreningen att få in en månatlig avgift från en isåfall presumtiv bostadsrättsinnehavare. Dessutom skulle de tjäna flera miljoner på upplägget. Jag förstår inte varför de tackade nej förutom att bostadsmarknaden just då hade gått ner kraftigt. Oavsett, de skulle ju ändå tjänat/tjäna på det.

De kanske hoppas på att TS självmant flyttar av yttre omständigheter. Beroende på storlek på lägenhet och ålder på TS kan det ju kännas rimligt att lägenheten inte är ändamålsenlig inom en snar framtid.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.