Byggahus.se
A
Bifoga tidigare faktura till din förklaring om varför du betalar mindre. Den borde ju innehåller samma betong beteckning (produkt) och en snarlik kvantitet.

Om produktbenämningen är annorlunda behöver du visa på vad du beställt och om kvantitet är annorlunda så borde mindre mängd kosta mer per kubik osv...

i övrigt har du fått jättebra förslag/kommentarer redan

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
Tack för alla tips, o tips jag kan få! Uppskattas!

A
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
och om jag inte betlar den summan som ligger utanför fakturan , pga av dåligt utfört jobb vilket det även var också därför jag bestred jobbet och fick faktist en reducerad summa även efter detta. så det är ju den summan jag anser jag ska betala. Men om jag nu håller inne summan,, vad händer då om jag ej kan få kopia på beställningen, kan jag bli skyldig något, för om man anser att jobbet är utfört dåligt, skvätt betong på husfasd och ute plattor, osv då ska man ju även inte betala det som var avtalat ellerhur? jag har ju en del o vinna här känns det som..?
Du verkar ju inte vilja betala över huvud taget.

Börja med att betala det som du förväntade dig att betala.

Om du inte gör det ens kan man ju önska konkursboet driver stenhårt så du får betala allt.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den bedömningen gör du själv, men till skillnad mot ordersumman ligger här bevisbördan på dig. Så om du inte har konkreta underlag för summan så tar du en risk.
Hur var det, företaget har väl inte heller några skriftliga bevis om vad som överenskommits,
utan endast en faktura som har snickrats ihop i efterhand.

JAg försöker få tag i killen jag fått pris av, detta går inte..vad gör jag..lite svårt att bevisa och nu ser jag att vd har tatt sin chans.
Men nog måste det väl vara lätt att finna personen som du beställde av och förhandlade med?
Han var väl anställd av företaget, och finns med på deras lönelistor, och skall förmodligen ha betalt via "garantilönen", eller vad det heter.

kristofer12345
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur var det, företaget har väl inte heller några skriftliga bevis om vad som överenskommits,
utan endast en faktura som har snickrats ihop i efterhand.

Men nog måste det väl vara lätt att finna personen som du beställde av och förhandlade med?
Han var väl anställd av företaget, och finns med på deras lönelistor, och skall förmodligen ha betalt via "garantilönen", eller vad det heter.
Där finns inga skriftliga avtal nä, o ja jo den personen ska ju finnas men om advokatfirman orkar hålla på o söka efter o leta o ta sig tid till det jobbet vet jag ej om dom orkar ..för jag får inte tag i honom. Även fast jag haft hans tele nr. Så i vilket fall blir det ju svårare för advokatfirman o finna bevis för denne faktura som givits till mig för jag har bestridit sedan dag 1 o har inte skrivit på något avtal på det priset på fakturan.

men om advokatfirman orkar hålla på o söka efter o leta o ta sig tid till det jobbet vet jag ej om dom orkar ..för jag får inte tag i honom
Kolla med Skatteverket alternativt Ackordscentralen!
Det gjorde jag när min byggare konkade år 2011.
Inte för att det var något fel med bygget, eller fakturorna, men av ren nyfikenhet.
Där bör du kunna få uppgift om vilka personer som har anspråk på lönegaranti.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Exakt. Du kommer nog inte att få någon kopia och det kommer nog inte att hindra dem från att fortsätta kräva in betalningen, men om de mot förmodan skulle gå till tingsrätten (vilket jag betvivlar) så ser det ju inte så snyggt ut om du begärt en kopia på beställningen men inte fått någon. Det inser så klart de också.

Men givetvis måste du se till att betala den summa ni var överrens om vid beställningen om det inte redan är gjort.
Precis. Betala det ni var överens om.
Du har ju tom vittne på det tidigare priset.
Oavsett så måste de kunna visa någon form av bevis för det nya priset. Och det har de ju inte. Så bara betala det ök priset med hänvisning till ök.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Som sagt bevisbördan ligger på konkursförvaltaren.

Ev. skulle man ju dessutom kunna dra av lite ytterligare för det strul de försorsakat. Jag tvivlar på att konkursförvaltaren orkar driva in något.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan så går det som små mål. Så man skulle inte förlora något egentligen på en tur i rätten... Du förlorar dina egna kostnader oavsett utgång.
Så var inte rädd för att de hamnar i rätten. Sen är frågan om advokaten orkar driva en skuld på 10000 så långt?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
C
B Byggdjuret skrev:
Sen är frågan om advokaten orkar driva en skuld på 10000 så långt?
Näe, det tvivlar jag mycket starkt på. Konkursförvaltarens uppdrag är ju att verka för borgenärernas bästa, så det är inte försvarbart att göra något som kostar mer än det smakar. Men det hindrar dem ju inte från att använda det som hot/påtryckningsmedel.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Näe, det tvivlar jag mycket starkt på. Konkursförvaltarens uppdrag är ju att verka för borgenärernas bästa, så det är inte försvarbart att göra något som kostar mer än det smakar. Men det hindrar dem ju inte från att använda det som hot/påtryckningsmedel.
Det är väldigt sant. Många blir livrädda när de får ett brev från en advokat...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Detta törs se vad advokatfiman svarar imorgon på när jag begärt ut en kopia av beställningen på faktura på 10 000kr mer än vad som beställt. åtekopplar..#cpalm

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Mina vänner! Advokatfirman har ej svarat på 2 dagar nu angående att jag vill få en kopia på den beställning som firman kräver betalt för. Verkar ta tid ..eller vad tror ni?!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du vet väl redan vad du har beställt och ungefär vilket pris du fått? Ett konkursbo är ingen serviceinrättning, det finns inte där för dig eller andra tidigare kunders skull, det finns för att driva in maximalt med pengar till fordringsägarna.

Du får säkert svar tids nog, men tro som sagt inte att du fortfarande är en kund som kan förväntas få en viss service. Affären är stängd och både säljare och kundservice har gått hem.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Mina vänner! Advokatfirman har ej svarat på 2 dagar nu angående att jag vill få en kopia på den beställning som firman kräver betalt för. Verkar ta tid ..eller vad tror ni?!
De måste vara så många sidor eftersom allting är så noggrant ordnat, så det tar tid och scanna in alla dokument:p

(Eller så tar det tid för att advokaten har annat att bry sig om....)

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.