6 884 läst · 33 svar
7k läst
33 svar
Juridiskt dilemma!? VAD GÖR JAG?
Sida 1 av 3
Jag har beställt betong från en firma. Har beställt många gånger tidigare från samma firma, inga problem.
Nu visade sig att dom har bytt ägare o ny vd.
Jag ringer in och beställer via support från en arbetare på firman som tar emot beställningar, alltså inte från vd elle annan. Denna person är med på ett muntligt avtal och tänker skicka bilen som vanligt inga problem.
Dock så begär jag en förare som varit hos mig innan, detta är heller inget problem. enligt samma kille. Jag får då ett samtal från vd precis innan bilen ska köra och börjar disskutera pris osv o menar att det är för lågt pris ,, då jag menar att beställningen redan är klar. jag hänvisar också till en annan beställning då jag gjort innan för samma produkt o kubik, kunde skilja en 1000 kr men inte 8 000, som vd menar på att det nu kostar. Vd säger då att ok, vi kör . men menar på att pris är för lågt. Jag säger då att jag ej vill ha bilen, om pris ändras..då säger vd ok vi kör igen.
Nu kommer kluven, jag får hem en faktura på 10 000kr än avtalat. muntligt avtal alltså,, jag bestrider detta och ringer killen som jag har avtalat med, han säger att det ska vara som vi planerat. osv. HAn berättar också att bolaget är i kris och att man haft jätte mycket problem med vd osv, alla bråkar. AHA jag förstår! Månad senare går firman i konkurs. Nu sitter jag i skiten, konkursförvaltare sitter med en bestridd obetlad faktura på 10 000 kr mer och dom begär något tidigare avtal på vad jag fått i pris. JAg försöker få tag i killen jag fått pris av, detta går inte..vad gör jag..lite svårt att bevisa och nu ser jag att vd har tatt sin chans. dock vinner ju ej dessa personer mer på vad konkursförvaltaren driver in. Jag har bestridit fakturan. Nu vill advokatfirman ha bevis på annat. Jag har ett samtal med en tredje kille som bekräftar min tidigare beställning på 6,5 kubik för samma pris som jag fick avtalat på 5.5 kubik denna gånger. varav jag tänker använda, något annat har jag icke.?
klurigt...
Nu visade sig att dom har bytt ägare o ny vd.
Jag ringer in och beställer via support från en arbetare på firman som tar emot beställningar, alltså inte från vd elle annan. Denna person är med på ett muntligt avtal och tänker skicka bilen som vanligt inga problem.
Dock så begär jag en förare som varit hos mig innan, detta är heller inget problem. enligt samma kille. Jag får då ett samtal från vd precis innan bilen ska köra och börjar disskutera pris osv o menar att det är för lågt pris ,, då jag menar att beställningen redan är klar. jag hänvisar också till en annan beställning då jag gjort innan för samma produkt o kubik, kunde skilja en 1000 kr men inte 8 000, som vd menar på att det nu kostar. Vd säger då att ok, vi kör . men menar på att pris är för lågt. Jag säger då att jag ej vill ha bilen, om pris ändras..då säger vd ok vi kör igen.
Nu kommer kluven, jag får hem en faktura på 10 000kr än avtalat. muntligt avtal alltså,, jag bestrider detta och ringer killen som jag har avtalat med, han säger att det ska vara som vi planerat. osv. HAn berättar också att bolaget är i kris och att man haft jätte mycket problem med vd osv, alla bråkar. AHA jag förstår! Månad senare går firman i konkurs. Nu sitter jag i skiten, konkursförvaltare sitter med en bestridd obetlad faktura på 10 000 kr mer och dom begär något tidigare avtal på vad jag fått i pris. JAg försöker få tag i killen jag fått pris av, detta går inte..vad gör jag..lite svårt att bevisa och nu ser jag att vd har tatt sin chans. dock vinner ju ej dessa personer mer på vad konkursförvaltaren driver in. Jag har bestridit fakturan. Nu vill advokatfirman ha bevis på annat. Jag har ett samtal med en tredje kille som bekräftar min tidigare beställning på 6,5 kubik för samma pris som jag fick avtalat på 5.5 kubik denna gånger. varav jag tänker använda, något annat har jag icke.?
klurigt...
Har varit med om en liknande situation, men då handlade det om framför allt om fakturor som redan var betalda, men som inte bokförts som betalda hos det konkursade bolaget. Så relativt enkelt att bevisa i vårt fall.
Men jag känner igen situationen, konkursförvaltaren körde taggarna stenhårt utåt och det var inget snack om att de skulle behöva göra något jobb - stämma av med vad som kommit in på bolagets bankgiro och så, utan ut med ett hotfullt kravbrev bara och om vi inte kunde skaka fram något bevis på att det redan var betalt så skulle det bli tingsrätten.
Så även om det i princip bara är att fortsätta bestrida och även om bevisbördan inte ligger på dig, så har du nu en slipad advokat i andra änden som inte vill jobba i onödan. Det är så klart väldigt mycket skrammel och inte nödvändigtvis någon substans, det är ju lite juristens modus, men någonstans får man ju också fundera på vad det är värt.
Själv skulle jag kanske köra taktiken att bestrida skriftligt igen så sakligt det går och sedan locket på och se om de tröttnar. Begära kopia på beställningen och i övrigt försöka sätta dem i jobb med saker som de knappast kan neka dig. Tiden är så klart din vän här då de säkert är angelägna att stänga konkursboet så fort som möjligt och gå vidare.
Men jag känner igen situationen, konkursförvaltaren körde taggarna stenhårt utåt och det var inget snack om att de skulle behöva göra något jobb - stämma av med vad som kommit in på bolagets bankgiro och så, utan ut med ett hotfullt kravbrev bara och om vi inte kunde skaka fram något bevis på att det redan var betalt så skulle det bli tingsrätten.
Så även om det i princip bara är att fortsätta bestrida och även om bevisbördan inte ligger på dig, så har du nu en slipad advokat i andra änden som inte vill jobba i onödan. Det är så klart väldigt mycket skrammel och inte nödvändigtvis någon substans, det är ju lite juristens modus, men någonstans får man ju också fundera på vad det är värt.
Själv skulle jag kanske köra taktiken att bestrida skriftligt igen så sakligt det går och sedan locket på och se om de tröttnar. Begära kopia på beställningen och i övrigt försöka sätta dem i jobb med saker som de knappast kan neka dig. Tiden är så klart din vän här då de säkert är angelägna att stänga konkursboet så fort som möjligt och gå vidare.
ja precis, för som jag förstår så samarbetar inte advokatfirman och bolagets tidigare personal>? ellerhur?C cpalm skrev:Har varit med om en liknande situation, men då handlade det om framför allt om fakturor som redan var betalda, men som inte bokförts som betalda hos det konkursade bolaget. Så relativt enkelt att bevisa i vårt fall.
Jo, de gör de nog definitivt, åtminstone i den mån personalen fortfarande är anställda i konkursboet.kristofer12345 skrev:
Men bara om det kan underlätta för advokatfirman. Grundproblemet här är de inte har några intentioner att lägga tid och energi på att reda ut något som de inte själva kan tjäna på.
blir det inte svårt för dom om jag har haft ett muntligt avtal, och säger till advokatfirman att jag vill ha ett bevis på beställningen som dom ej kan få tag på hos firman..pga konkurs, pga av muntligt avtal på ocker fakturan jag fått, finns ju inget som bevisar att jag godkänt den summan. Dock har jag skrivit under på ett papper efter att betongen var levererad, men det var bara hur mycket som var levererat och när. inget godkännande på någon summa...det finns bara muntligt.? har jag rätt här?
Exakt. Du kommer nog inte att få någon kopia och det kommer nog inte att hindra dem från att fortsätta kräva in betalningen, men om de mot förmodan skulle gå till tingsrätten (vilket jag betvivlar) så ser det ju inte så snyggt ut om du begärt en kopia på beställningen men inte fått någon. Det inser så klart de också.
Men givetvis måste du se till att betala den summa ni var överrens om vid beställningen om det inte redan är gjort.
Men givetvis måste du se till att betala den summa ni var överrens om vid beställningen om det inte redan är gjort.
och om jag inte betlar den summan som ligger utanför fakturan , pga av dåligt utfört jobb vilket det även var också därför jag bestred jobbet och fick faktist en reducerad summa även efter detta. så det är ju den summan jag anser jag ska betala. Men om jag nu håller inne summan,, vad händer då om jag ej kan få kopia på beställningen, kan jag bli skyldig något, för om man anser att jobbet är utfört dåligt, skvätt betong på husfasd och ute plattor, osv då ska man ju även inte betala det som var avtalat ellerhur? jag har ju en del o vinna här känns det som..?
OK, det gör saken lite mer komplicerad.
Men först och främst har du ju den summa ni kommit överrens om. Det är utgångspunkten.
Om det sedan varit fel i leveransen har du enligt konsumentlagstiftningen rätt att hålla inne den summa som motsvarar felet. Men det är inte förutsättningslöst. Du skall ha belägg för den summan du håller inne och du skall ha reklamerat, dvs. påtalat felet för företaget, och det skall göras inom skälig tid, osv.
Om firman t.ex. haft sönder något dyrbart kan det ju resultera i en rätt att hålla inne hela summan, men håll inte inne pengar utöver det prisavdrag som du har torrt på fötterna för.
Kan du bli skyldig något? Javisst. Worst case är att tvisten prövas i tingsrätten och att du får betala hela beloppet plus ränta och eventuellt även rättegångskostnader. Så se det inte som ett tillfälle att slinka undan betalningsansvar. Är motparten dessutom en advokatfirma är ju läget inte det bästa...
Det där med kopia på beställningen var en taktisk grej för att ställa dem lite mot väggen, så det har i sig inte med saken att göra.
Men först och främst har du ju den summa ni kommit överrens om. Det är utgångspunkten.
Om det sedan varit fel i leveransen har du enligt konsumentlagstiftningen rätt att hålla inne den summa som motsvarar felet. Men det är inte förutsättningslöst. Du skall ha belägg för den summan du håller inne och du skall ha reklamerat, dvs. påtalat felet för företaget, och det skall göras inom skälig tid, osv.
Om firman t.ex. haft sönder något dyrbart kan det ju resultera i en rätt att hålla inne hela summan, men håll inte inne pengar utöver det prisavdrag som du har torrt på fötterna för.
Kan du bli skyldig något? Javisst. Worst case är att tvisten prövas i tingsrätten och att du får betala hela beloppet plus ränta och eventuellt även rättegångskostnader. Så se det inte som ett tillfälle att slinka undan betalningsansvar. Är motparten dessutom en advokatfirma är ju läget inte det bästa...
Det där med kopia på beställningen var en taktisk grej för att ställa dem lite mot väggen, så det har i sig inte med saken att göra.
Redigerat:
jag är helt med på vad du säger, och i ett vanligt fall så ja då stämmer detta, men allt från jobbet till konkurs o disskussion har gått på mindre än 1 månad så, när jag bestred ärendet till fiman fick jag tillbaka 2 mail, sen fick jag ej svar på sista innan dom konka och nu brevet från advokatfirman, så det har gått snabbt i svängarna men jag förstår vad du säger, men jag tänker att påpekar man detta till advokatfirman så blir det ju lite svårt för dom att kräva full betalning menar jag då, firman knappt respondat på min bestridelse om du förstår vad jag menarC cpalm skrev:OK, det gör saken lite mer komplicerad.
Om firman t.ex. haft sönder något dyrbart kan det ju resultera i en rätt att hålla inne hela summan, men håll inte inne pengar utöver det du prisavdrag som du har torrt på fötterna för.
Kan du bli skyldig något? Javisst. Worst case är att tvisten prövas i tingsrätten och att du får betala hela beloppet plus ränta och eventuellt även rättegångskostnader. Så det inte som ett tillfälle att slinka undan betalningsansvar. Är motparten dessutom en advokatfirma är ju läget inte det bästa...
Nä, jag förstår. Men det är bra att korrespondansen är påbörjad. Den skall du så klart hänvisa till, sen får du försöka driva det vidare mot konkursförvaltaren. Inget konstigt med det annat än att de kommer att vara en betydligt tuffare motpart.kristofer12345 skrev:
Det viktiga är att du inte håller inne med pengar som du inte har rätt att hålla inne.
C cpalm skrev:OK, det gör saken lite mer komplicerad.
Om firman t.ex. haft sönder något dyrbart kan det ju resultera i en rätt att hålla inne hela summan, men håll inte inne pengar utöver det du prisavdrag som du har torrt på fötterna för.
Kan du bli skyldig något? Javisst. Worst case är att tvisten prövas i tingsrätten och att du får betala hela beloppet plus ränta och eventuellt även rättegångskostnader. Så det inte som ett tillfälle att slinka undan betalningsansvar. Är motparten dessutom en advokatfirma är ju läget inte det bästa...
lite komiskt är ,, kollade igenom mailkonversation,,jag skrev ett svar till deras ekonomiansvarig som skulle reducera fakturan efter disskussioner med deras söljare.. hon svarade mig den 2/10 -19 att han jag pratat med har varit sjuk..och hon har inte kunnat prata med denna säöljare vid namn xxx och att so fort han var tillbaka skulle hon avsluta ärende o återkomma. detta var i oktober , inget svar sedan dess, jag väntar,, i nov/dec konkar dom..o nu är vi här..såatteeee jävla situation
nä frågan är bara vem bedömmer nu vad jag har rätt o hålla innen, när jag fick renovera min uppfart och husfasad, vilket skulle bestämmas i oktober och jag väntade på respons, o sedan var det tyst. Nu kanske jag måste betala den första summan iaf och stå för klaffset jag själv, för advokatfirman löser ju inga *dåligt utförda jobb reduceringar* vad jag vet.?!C cpalm skrev:Nä, jag förstår. Men det är bra att korrespondansen är påbörjad. Den skall du så klart hänvisa till, sen får du försöka driva det vidare mot konkursförvaltaren. Inget konstigt med det annat än att de kommer att vara en betydligt tuffare motpart.
Det viktiga är att du inte håller inne med pengar som du inte har rätt att hålla inne.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 468 inlägg
Betala så snart du kan det du finner skäligt, alltså ungefär tidigare pris minus reklamationsavdraget. Sen skriver du det till konkursförvaltaren som förhoppningsvis lägger ner resten av fordran.
Konkursförvaltaren har till uppgift att dra in så mycket som möjligt till fordringsägarna, men har du en rimlig förklaring till vad du betalar (motsvarande tidigare faktura och förklaring till avdraget) släpper han det nog. Det är bara nu när du inte har betalat något som det finns rejält skäl att jaga dig.
Konkursförvaltaren har till uppgift att dra in så mycket som möjligt till fordringsägarna, men har du en rimlig förklaring till vad du betalar (motsvarande tidigare faktura och förklaring till avdraget) släpper han det nog. Det är bara nu när du inte har betalat något som det finns rejält skäl att jaga dig.