Byggahus.se

Juridiska frågor ang. hyra av hus eller köp

1. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem
    Hej alla!

Jag skulle behöva lite råd.

Jag och min fru bor nu i ett hus som hennes mamma och sambo köpt. De köpte huset pga vi inte vid tillfället kunde låna själva.

Vi har bott i huset i ett år nu och har aldrig skrivit något papper på att vi hyr (hyreskontrakt) eller att vi ska ta över det osv när vi har möjlighet.

Till saken hör är att vi har hamnat i konflikt med dem, tyvärr och trots att vi försökt att lösa problemet så verkar det små jobbigt läge.

Nu har jag åter igen försökt få tillstånd något papper oss sinsemellan men de vägrar.

Vi tänkte också gå till banken för att få lån nästa vecka men vi har ingen kontantinsats plus att min fru är egen företagare (möbelrenoverare) samt att vi ska ha barn i oktober.

Men vi ska ändå försöka, hennes mor och sambo har tidigare sagt att de ska hjälpa oss med kontantinsatsen men som läget är nu så vet jag inte om så är fallet.

Eftersom vi ska ha barn och då vill ha en lite mer trygg vardag utan oron att de helt plötsligt får för sig att slänga ut oss så fick jag även höra att det kanske finns en möjlighet att vi tar lån på halva huset (om de går med på det) så att vi har större trygghet.

Är detta möjligt rent juridiskt och i så fall hur fungerar det?

Eller har ni några andra tips för oss så att vi slipper att vara oroliga i en tid då vi borde känna oss mer trygga som småbarnsföräldrar.

Alla tips är tacksamma.

2. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

Re: Juridiska frågor ang. hyra av hus eller köp

Jag skulle vara mycket tacksam om någon som vet något svarar.

Man vill gärna fixa så att min gravida fru slipper att oroa sig.

Vilka varianter kan vi föreslå för hennes mor och sambo?

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 221 inlägg

hempularen

Moderator

Det där med att ta låjn på halva huste förstår jag inte riktigt hur du tänker. Menar du att ni skulle köpa halva huset, och att din svärmor behåller halva?

Det är iofs möjligt, men ger igentligen inte mer skydd (ev. sämre skydd, än ert nuvarande förhållande).

Om flera parter ärger en fastighet så kan en part (om man inte kommer överens) begära tvångsförsäljning av fastigheten, som fastighetsägare har ni inget besittningsskydd på den fastighet ni äger.

Som hyresgäster så har ni skydd i lagen, det är besvärligt (men inte omöjligt) för en fastighetsägare att "slänga ut" en hyresgäst, såvida ni inte har ett avtal där besittningsskyddet är bortskrivet.

Nu bor ni som hyresgäster utan avtal, jag tror att då går hyreslagens allmäna villkor in (men det bör ni undersöka), som ger er ett hyffsat gott skydd.

Säkrast är givetvis att äga själv.

4. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

Ok. Jag har ingen direkt koll faktiskt utan är enbart intresserad vad man kan göra för att slippa eventuella missöden.

Ang. att vara hyresgäst så fattar jag det som att man har ett mindre skydd när man bor i hus än i lägenhet. Att hyresvärden kan få en "utslängd" om dom tex tänker sälja eller tex bo där själva. Jag pratade med hyresgästföreningen och de nämnde något om detta.

Finns det några andra möjligheter för oss om vi inte kan köpa det som ger oss ett bättre "skydd"?

5. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

Inga där ute som har lite koll på det juridiska läget?

6. H

hempularen

Moderator

Som du säger så har du sämre skydd när du hyr en villa än när du hyr en lägenhet.

Men det är inte "bara" för en villaägare att slänga ut en hyresgäst ialla fall. Tror ex. inte att en villaägare kan slänga ut sin hyresgäst bara för att han tänker sälja. Däremot har köparen stora möjligheter att få ut hyresgästen (eftersom han skall bo där själv), men det ändå inget som går i ett naffs.

Just därför så vill man ofta inte betala fullt pris om man köper en villa med hyresgäst.

7. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

Ok. Men om de ändå får för sig att sälja vad kan man då göra som hyresgäst?

Har hört något om att man måste kunna bli erbjuden ett likvärdigt boende, stämmer detta?

8. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Hyresgäst utan kontrakt då???

draags
    jag hoppas verkligen att ni har kvitton på betalad hyra :(

9. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

Det tror jag vi har, kvitton på hyror alltså.

Men kan inte jag som hyresgäst kräva av hyresvärden att jag vill ha ett kontrakt eller är detta upp till honom/henne?

10. H

hempularen

Moderator

Att erbjuda likvärdigt boende är en variant för att bli av med en hyresgäst, men jag tror att man kan komma runt det om man hyr ut en villa som man ex. behöver för eget boende.

men dessa regler är en jungel.

11. morsan

morsan

Medlem

Det finns blanketter för avstående av besittningsrätt på Hyresnämndens sida, den ska skickas in till Hyresnämnden för att gälla.
    http://www.dom.se/hyresnamnden/
    Hyreskontrakt finns färdiga i bokhandeln.
    Ägarna ska ta upp hyran för huset som inkomst, undrar om de gjort det :-/
    Det är kanske därför de inte vill ha något hyreskontrakt :surprised:

12. H

hempularen

Moderator

Att avstå från besittningsrätt är nog det sista frågeställaren skall skriva på i detta läge.

13. morsan

morsan

Medlem

Instämmer! Skadar inte att kolla hur det är skrivet iaf.
    Det finns mycket bra att läsa på den sidan ;)

14. H

hempularen

Moderator

Tolkar ursprungsfrågan som att det är något annat än husaffären som skapat en konflikt. Då hjälper kanske inte mer pengar.

15. D
    Medlem · 64 inlägg

draags

Medlem

Precis. Det handlar tyvärr inte om pengar. Och som det är idag så har de redan lagt in egen kontantinsats men vi betalar självklart ränta på deras egna pengar så att de inte går back.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.