Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Juridisk hjälp ang dagvattenfråga

1. J
    Medlem · 5 inlägg

JanneSchold

Medlem
    Jag har en tvist med VA-huvudmannen ang placeringen av min förbindelsepunkt (FP) för dagvatten.
    De hävdar att FP är i gatan, 35m från min tomtgräns över en annan tomt. Inget servitut eller ledningsrätt finns inskrivet för ledningen. FP för spillvatten och inkommande vatten är vid min tomtgräns. För dagvatten finns en rensbrunn vid tomtgräns, vilket jag trott och tror är FP.
    Jag är angelägen pga att det blivit stopp i ledningen vilket orsakat att jag fått fuktproblem i min källare.
    Mitt försäkringsbolag vill inte hjälpa mej pga att dagvatten / dränering är inblandade i vattenskadan, finns undantag i försäkringen.
    Mitt hopp har stått till att VA-huvudmannens försäkringsbolag skulle kunna gripa in, men huvudmannen hävdar att den ledning där stoppet sitter är min privata.
    Jag har efterfrågat vilket särskilt skäl det finns till att FP inte är i fastighetens omedelbara närhet, (normalfallet enligt lag om vattentjänster) men inte fått något svar på det. Trots att frågan upprepats säkert 10 ggr under 8 månader. Alltid på mail, respektive ett inspelat telefonsamtal. Dom har en cad-ritad kartbild från 2014 där det står att FP är i gatan, det är det enda dokument dom har. Huset är från 1964, så inga dokument från den tiden. Jag tycker att dåvarande huvudman borde ha ett ansvar att spara dokumentation över tilldelade FP.

Är på väg mot mark och miljödomstolen, men letar efter något juridiskt ombud att anlita. Har letat, men inte hittat något lämpligt inom det området, har någon något bra tips?
    Jag bor i Stockholm, Ekerö kommun.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.