Byggahus.se
Har ett juridiskt dilemma jag behöver några kloka svar på..

Min pappa köpte år 1990 en gård och tillhörande mark av sin far. Samtidigt löste han ut sina syskon och äger sedan då 100%. Min pappa har nu gett mig en tomt på fastigheten för att bygga hus. Vi har skickat in ansökan om förhandsbesked på detta. Men nu säger ett av hans syskon att hon har ett papper från deras far (nu avliden) där han skrivit att hon ska få en tomt på det ställe vi tänkt bygga (inte sett papperet ännu men hon påstår att det finns hemma hos henne). Hon har alltså på dessa år inte styckat av något och min pappa äger fortfarande allt till 100%. Har hon någon rätt till en tomt?

Spontant säger jag nej. Att komma så här långt efteråt och påstå att hon har rätt till mark tror jag knappast det finns lagrum för, men jag är å andra sidan ingen jurist...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Spontant säger jag nej. Att komma så här långt efteråt och påstå att hon har rätt till mark tror jag knappast det finns lagrum för, men jag är å andra sidan ingen jurist...
Nej jag vill också tro det, rent spontant låter det konstigt...

Om vi förutsätter att din pappa har lagfart på marken. Och att det inte finns några konstiga villkor/begränsningar inskrivna (hos lantmäteriet), så har syskonets "gåvobrev" ingen verkan.

Men kolla med lantmäteriet, det förekommer konstiga villkor i samband med arvskifte. Villkor som inte är godkända att ha vid en vanlig försäljning, som ex. hembud, kan finnas inskrivna och vara giltiga om det är en överlåtelse i samband med arv.

OM det visar sig att din pappa också har lovat syskonet detta (men glömt det), då skulle det kunna finnas en viss giltigthet, men det finns en gräns på hur länge en sådan "option" kan vara giltig (tror det är 2 eller 3 år).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev: