Byggahus.se

Junckers skeppsgolv: Lägga utan golvlist, någon?

1. H
    Medlem · 4 inlägg

hakri

Medlem
    Jag vill lägga detta golvet utan golvlist. Någon som gjort detta med bra resultat?

Anledningen är att jag tycker golvlister är "fult". Skeppsgolvet är ju separata plankor som rör sig individuellt m.h.a den gummi list som finns mellan varje planka vid skillnader i fukt/klimat och således skall man inte behöva den stora glipa intill vägg. Sedan finns det en foglist som man petar ner mellan vägg och golv för att ta upp eventuella ojämnheter. Kostar dock 40kr/meter.

Jag kommer försöka på mig det i helgen. Antar att det kommer ta tid att såga kortändarna så exakt som möjligt...

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Junckers skeppsgolv: Lägga utan golvlist, någo

"Notningen" är ju endast ett urfräst spår på ovansidan av golvbrädorna. I not och spont ligger dom väl ändå dikt emot varandra (om jag minns rätt) och därmed kommer rörelsemånen att vara nödvändig.

3. Manberg
    Medlem · 943 inlägg

Manberg

Medlem

Ja hur är det riktigt? Har funderat över samma fråga själv. Om det inte är ett urfräst spår så borde det väl gå att göra som Hakri säger?

4. H
    Medlem · 4 inlägg

hakri

Medlem

Har nu lagt 10m2 i rummet och det verkar bli bra. Avståndet mellan 2 brädor är ju fixerat med byglar mellan brädorna. Bygeln bankas i spår i resp. bräda. Notning o spont ligger ej dikt an varandra. Jag lägger nu med ca 3mm avstånd till vägg på ett rum som är 6mx5m. Precisionen med mina nybörjarkunskaper (och en riktig såg) är fullt tillräcklig. Skall bli spännande och följa årstiderna och golvets rörelser.... Junckers sa att det går men inget de rekommenderar.... Efter detta rummet följer 4 rum till och förhoppningsvis är detta inget som kommer påverka husefriden...

5. Manberg
    Medlem · 943 inlägg

Manberg

Medlem

Lägg upp bilder sen! Det voro kanon!

6. H
    Medlem · 4 inlägg

hakri

Medlem

Nu är sovrummet klart. Det blev riktigt bra och vi är helt nöjda. Dock tog det lång tid, ca. 30h att lägga 25m², så att ha hantverkare blir för dyrt. Många plankor fick sågas flera gånger för att få till det med bästa möjliga precision o väggarna var inte helt raka. Det finns ngn planka som är inte helt perfekt men nästan.

Vi har gjort vårt bästa och är nöjda. Har ngr bilder men de är för stora för att postas här. Lägger in senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.