5 546 läst · 48 svar
6k läst
48 svar
Julklappstips till barnen - en grundplåt till första bostaden eller ett projekt
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 147 inlägg
Två saker är avgörande för att våra barn ska klara sig ekonomiskt. Dels att lära sig att hantera pengar, dels att få möjlighet att köpa sin första bostad. 3 frågor avgör vilket barnsparande du ska välja.
Du kan läsa artikeln här: Julklappstips till barnen - en grundplåt till första bostaden eller ett projekt
Du kan läsa artikeln här: Julklappstips till barnen - en grundplåt till första bostaden eller ett projekt
Varför är det ett behov att köpa sin egen bostad när man är 18 år? Och varför måste denna bostaden ligga i Stockholms innerstad? Framtida barn kan väl spara ihop till insatsen själv, och under den tiden hyra sin bostad. Det tror jag är ett bättre sätt att lära sig klara sig själv ekonomiskt, än att få allt serverat.
Principiellt håller jag med lite men det är idag väldigt svårt att få en hyresrätt i de orter där man vill studera.K Doobiedoo skrev:Varför är det ett behov att köpa sin egen bostad när man är 18 år? Och varför måste denna bostaden ligga i Stockholms innerstad? Framtida barn kan väl spara ihop till insatsen själv, och under den tiden hyra sin bostad. Det tror jag är ett bättre sätt att lära sig klara sig själv ekonomiskt, än att få allt serverat.
När jag flyttade hemifrån fick jag ta över bosparpoäng i HSB från mina morföräldrar, annars hade det inte varit möjligt att flytta utan att köpa.
En väns dotter läser i Uppsala, hon har äntligen hittat en andrahands-lägenheter - för 6000 i månaden. Kompisen hon fick bo hos i början har föräldrar som köpt lägenhet åt henne, hon betalar 1500 i månaden.
Det är stor skillnad mellan hur mycket de båda tjejerna kan spara i månaden.
Det är stor skillnad mellan hur mycket de båda tjejerna kan spara i månaden.
Som sagt, ens första bostad behöver inte vara en fyra på Söder. Det kan vara en etta i någon mindre stad.Karlia skrev:
Men om det är svårt att hitta bostad så kanske man ska plugga på en annan ort, alternativt jobba ett par år innan man pluggar. Att ha möjlighet att spara pengar när man pluggar och lever på CSN är nog inte så många förunnat.Karlia skrev:
Om det är ett speciellt program som bara finns där så blir det där de läser. Att jobba ihop tillräckligt med pengar till första insatsen är nästan omöjligt även om de jobbar innan de börjar läsa.
Båda tjejerna är smarta och duktiga, det kommer gå bra för dem. Men vännens dotter kommer få snåla och jobba mer än den andra tjejen.
Båda tjejerna är smarta och duktiga, det kommer gå bra för dem. Men vännens dotter kommer få snåla och jobba mer än den andra tjejen.
Att spara till barnen ser jag som en självklarhet för att ge dem valfrihet och möjligheter när vi ser att de är mogna att hantera större mängder pengar.
Nåt som är viktigt att hålla koll på är hur pengarna sparas och i vems namn. Det som är smart och förmånligt idag är inte säkert att det är det om 10 eller 20 år.
Sprida riskerna är i alla fall bra att göra och hålla koll på hur utvecklingen går.
Nåt som är viktigt att hålla koll på är hur pengarna sparas och i vems namn. Det som är smart och förmånligt idag är inte säkert att det är det om 10 eller 20 år.
Sprida riskerna är i alla fall bra att göra och hålla koll på hur utvecklingen går.
4a på söder?K Doobiedoo skrev:
Väldigt få lyckas spara så barnen kan slanta uppåt 10mil för sin första bostad....
https://www.booli.se/slutpriser/sodermalm/115341?objectType=Lägenhet&rooms=4
För 20 år sen hade mindre ort vart lösningen idag finns det inga tomma lägenheter nån stans speciellt inte på mindre orter där det har byggts Nåt sen 60 taletK Doobiedoo skrev:Som sagt, ens första bostad behöver inte vara en fyra på Söder. Det kan vara en etta i någon mindre stad.
Men om det är svårt att hitta bostad så kanske man ska plugga på en annan ort, alternativt jobba ett par år innan man pluggar. Att ha möjlighet att spara pengar när man pluggar och lever på CSN är nog inte så många förunnat.
Tjejpolaren ska plugga till sjuksköterska i Kalmar var bara köpa fanns inget vall så
Inte mindre orter skulle vara lättare stämmer inte alls idag senaste invandringen har gjort det ännu svårare för unga studenter att boende på mindre ort för den invandring vi har idag är inte samma som förut nu många ensam kommande i studie ålder för var det mest familjer så lägenheter för unga var ju inte konkurans om på samma sätt
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Just Uppsala har en helt omöjlig bostadsmarknad, oavsett om man vill hyra eller köpa. Det som räddade mig när jag kom hit var att min mor bosparat i HSB åt mig i många år, och att jag sedan fortsatte med det efter 18-årsdagen. HSB i Uppsala har nämligen ett stort hyresbestånd, där kötiden är lika med dina bosparpoäng. Av den anledningen sparar jag en månatlig summa i HSB åt mina barn - inte för att jag tror mig få ihop en insats till en lägenhet, utan för att det är ett sparande som samtidigt är en sorts mobil bostadskö.Karlia skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Svenska börsen har gått riktigt bra senaste 20 åren. Jag har medparten av mina fonder på svensk marknad (80 procent Sverige, 20 procent USA). Har inte ångrat det än.
Edit: trist vecka på börsen för övrigt
Edit: trist vecka på börsen för övrigt
Redigerat:
Jag tycker att artikeln missar en viktig detalj, spara i barnens namn eller själv spara på ett eget konto åt barnen. Den dagen de fyller 18 har vårdnadshavaren inte längre någon kontroll över var som händer med pengarna.
Jag läste någonstans att det var lite inom den juridiska gråzonen att handla med aktier/fonder för barnens räkning då det ändå finns en risk att en dålig placering kan göra att barnens pengar försvinner.
Jag läste någonstans att det var lite inom den juridiska gråzonen att handla med aktier/fonder för barnens räkning då det ändå finns en risk att en dålig placering kan göra att barnens pengar försvinner.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 088 inlägg
Artikeln har ett alltigenom urbanocentriskt perspektiv. Alla föräldrar vill att deras barn ska äga bostadsrätt i storstad som första boende, och dessutom vill tydligen alla de snart vuxna barnen det.
Att köpa medlemskap i en förening som äger ett hus i en storstad, är inte nödvändigtvis den långsiktigt klokaste lösningen för en ung person. Hade med glädje sett någon av mina barn köpa sig en gård när de blir vuxna! Vi som bor på landet och har barn finns faktiskt också, och vi är många. Fler efter att covid 19 drog in över landet och gjorde distansarbete möjligt i stor skala för den svenska medelklassen.
Spara till sina barn, efter egen förmåga, är dock något bra. I första hand är det körkort som är sparmålet, det öppnar dörrar på arbetsmarknaden. Jag vill hjälpa mina barn att hjälpa sig själva. Körkort plus en extra summa som guldkant på något det aktuella barnet vill, är tanken. Barnen är plural, så det finns inte ekonomisk möjlighet att ge dem kontantinsats för att köpa varsin gård.
Att köpa medlemskap i en förening som äger ett hus i en storstad, är inte nödvändigtvis den långsiktigt klokaste lösningen för en ung person. Hade med glädje sett någon av mina barn köpa sig en gård när de blir vuxna! Vi som bor på landet och har barn finns faktiskt också, och vi är många. Fler efter att covid 19 drog in över landet och gjorde distansarbete möjligt i stor skala för den svenska medelklassen.
Spara till sina barn, efter egen förmåga, är dock något bra. I första hand är det körkort som är sparmålet, det öppnar dörrar på arbetsmarknaden. Jag vill hjälpa mina barn att hjälpa sig själva. Körkort plus en extra summa som guldkant på något det aktuella barnet vill, är tanken. Barnen är plural, så det finns inte ekonomisk möjlighet att ge dem kontantinsats för att köpa varsin gård.