Julklappstips för husägaren

932 läst  10 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 6
    Det här är den stora julklappslistan för den som nyss köpt sitt första boende, både för tjockare och tunnare plånböcker.

Du kan läsa artikeln här: Julklappstips för husägaren

2. M
    Medlem Nivå 8
    Jag ger alltid bara bort kunskap eller erfarenheter i julklapp (om det inte är något jag gjort själv) eftersom jag inte vill bidra till konsumtionssamhället, så till den nyblivna husägaren skulle jag ge en prenumeration på tidningen "Gör det själv". Då får personen lite koll själv även om denne lejer ut arbetet.

3. fgo
    Hobbysnickare Nivå 10
    Bjud på en länk till forumet istället (y)

4. G
    Gäst
    Hur bidrar inte det till konsumtionssamhället??

5. M
    Medlem Nivå 8
    Kunskap är inte "slit och släng"-produkter, när du väl har den finns den kvar.

6. G
    Gäst
    Typiskt konservativt tänk att kunskap skulle vara evig. Den sanning du lär dig idag behöver inte stämma imorgon. Därför är det alltid bra att hålla dörrarna öppna för ny kunskap, det du lärde dig för 30 år sen behöver inte längre ha nått värde. Så lite slit och släng är nog kunskap också.

7. M
    Medlem Nivå 8
    Hmm..., det där var ju logik på hmm.. hög nivå. :what: För hur skulle kunskapen inte hållas uppdaterad när man fortsätter att läsa ny information? Och nej, kunskap är aldrig slit och släng, "onödigt gammalt vetande" har hjälpt mig många gånger.

8. iSnobben
    Husägare Nivå 14
    Förstår fortfarande inte hur en tidningsprenumeration inte bidrar till konsumtion? Utan konsumtion skulle inte vårt samhälle fungera som det ser ut idag. Däremot kan man ju konsumera på ett hållbart vis.

9. M
    Medlem Nivå 8
    Konsumtionssamhälle är inte riktigt samma sak som konsumtion. Med kunskap så kan man lära sig att laga eller renovera saker istället för att köpa nytt. Som behöver alla äga en färgspruta? Eller dör man om man inte har en nackkudde? Många av de sakerna som fanns med på listan är sådant som kommer stå i ett skåp och samla damm. Men de flesta nyägare till hus kommer bläddra i en tidning för inspiration, sedan när kranen läcker en dag så sitter det ett litet minne i bakhuvudet att man kunde göra något åt det och att man faktiskt inte behöver springa och köpa en ny kran.

10. O
    Medlem · Nivå 15

Men hur ska ett samhälle fungera om vi inte har ett konsumtionssamhälle?

Eftersom du inte själv vill bidra till det samhälle vi lever i så varför gör du inte som skrevs här tidigare, ge bort länken till bygga hus. Här finns väldigt mycket information och ingen tidning behöver tryckas som sedan ligger och samlar damm nånstans....

11. Lime113
    Medlem Nivå 8
    Kul att ni här rekommenderar Ryobi och B&D men i andra artiklar dissar dem.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: