Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Jula's Hard Head Ankarmassa

1. P
    Medlem · 38 inlägg

Pangkaka

Medlem
    Köpte ankarmassa på Jula häromdan "Hard Head 2K-FIX".
    Den var nyinkommen så hittar den inte på deras hemsida. Hursom så står det på tuben att den är till för mursten, betong, lättbetong. Dum fråga kanske men jag antar att den även funkar för berg utomhus?

Är även lite konfunderad över priser. 300ml kostade 99kr på Jula. Biltema säljer 280ml för 190kr och Byggmax har 300ml för 250kr.
    Är det stor skillnad mellan olika märken?

Jag ska dra ner ett par 12mm armeringsjärn i berg bara, vilken ankarmassa rekommenderas?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Evernote Snapshot 20160814 124819.jpg

2. I
    Medlem · uppsala · 514 inlägg

ItWasntMe

Medlem
    det är skildnad, ja.
    Jag jobbade i norrtulltunlarna ett tag och körde ca 3000st 25x700mm hål där vi limmade dit förankringsstag i taken.
    Vi körde hiltis massa då de klarade kraven för errosion och salter osv.
    I ditt fall ska den juh klara en viss kyla. Och då måste den vara anpassad för det.
    Tvivlar startkt på att den där gör det. Dom är dyrare.
    Åk till en hiltiaffär och köp där. Blir billigare att göra rätt, än att göra om.

Redigerat 14 aug 2016 13:29
  3. P
    Medlem · 38 inlägg

Pangkaka

Medlem
    Ska ställa en altan på det hela så blir lite bökigt att byta. Om det kan skilja stort i kvalitet så byter jag gärna förr hellre än senare.

Sen så har jag en gång i tiden svurit att sluta köpa det billigaste när det gäller material och prylar då jag allt för många gånger blivit bränd när jag köpt billiga dåliga grejer som jag blivit tvungen att ersätta fjorton gånger istället för en lite mer påkostad och det blir ju tyvärr allt som oftast dyrare att köpa billigt i längden - min erfarenhet iallafall.

I detta fall så letade jag ankarmassa både på Hornbach och Bauhaus innan men hittade inte och hjälpen jag fick att lokalisera var ett skämt så jag gav upp där och det blev första bästa massa på Jula.

4. I

ItWasntMe

Medlem
    jag ser tre möjliga lösningar.
    1. Eftersom det är något som ska stå på järnet, dvs trycka det neråt (om jag gissar rätt), så handlar det mest om att bara stabilisera staget tills allt är byggt o klart. Så länge järnet går ner i botten och inte kan sjunka mer, kör på med massan du har. Den ska bara fylla ut hålet så järnet inte vickar runt. Du kan faktiskt använda vanlig enkel betong på säck. När allt är klart och härdat kommer ingen kunna röra det ändå.

2. Om det ska belastas med drag-krafter där det helt enkelt kan lossna och sen få skiten du skruvat fast det i att flytta på sig, byt massa till Hiltis. Sen hyr du en ankarmassapistol på ramirent eller hyreslandslaget

3. Köp på Beijer , Ankarmassa.
    Sika ANCHORFIX-1
    Eller
    Fischer FIS SB 390 S

=)

Redigerat 14 aug 2016 14:23
  5. I

ItWasntMe

Medlem
    • Laddar…
  6. P
    Medlem · 38 inlägg

Pangkaka

Medlem
    Perfekt, kör på det jag har då och tack för videolänkarna.

7. I

ItWasntMe

Medlem
    jjajjamen. blir bra det =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.