Byggahus.se

Jula LED lysrörsarmatur

1. A
    Husägare Nivå 7
  2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hmm, kanske köpläge där nu ...

Men nu har jag (tyvärr?!) redan alla lysrörsarmaturer jag behöver.

Men hade jag varit i startgroparna för en garagebelysning vettetusan om jag inte slagit till, baserat på ditt tidiga omdöme. (y) :)

3. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Kollade du flimmer på armaturen med mobilkameran också ?

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Redigerat 26 jan 2018 18:05
    • Laddar…
  5. M
    Medlem · Nivå 10
    Öh, hur gör man det?

6. M
    Medlem · Nivå 10
    OK, hittade det där med mobilkameran på nätet så nu har jag testat. Jämförde med Julas IP65-klassade vanliga armatur med elektronisk tändning och 2 x 36 W rör. Armaturen är i princip ny med ren kåpa och reflektor. Båda flimrar (inte synbart). Led-armaturen med tydliga ränder men ganska långsamt. Den vanliga har otydligare ränder men jag upplever att det är högre frekvens, linjerna dansar förbi mycket snabbare.

Jag gjorde också en lux-mätning. Mätte mitt under armaturen på 110 cm avstånd. För led-armaturen fick jag värdet 1180 lux, för den vanliga 650 lux. Då ska man veta att när jag mätte den vanliga så var även 5 andra sådana tända i lokalen så en viss (om än liten) instrålning från dom kan det ha varit. Det var 13 grader i lokalen så de vanliga rören kanske inte gav 100%?
    Appen jag mätte med är inte kalibrerad så ta bara värdena som jämförelse med varandra, inte absoluta tal.

Detta om denna armatur, skulle det visa sig några kvalitetsproblem i framtiden så ska jag återkomma.

7. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Kunde inte låta bli att köpa 4 st :D
    2 st till garaget ( högst upp i nock) kan vara bra när man ska in en snabb vända/parkera i garaget.
    2 st till förrådet som är oisolerat (tänder snabbt)

Skruvade isär för att kolla inuti armaturen , såg välbyggd ut , ledar verkar sitta OK ( ej tejpade )
    på en aluminiumprofil . Går 0.75 kablage genom hela armaturen , om man vill seriekoppla flera armaturer.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Kasta gärna upp en eller två bilder på armaturen.

9. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Den är ju inte jätte sexig men Jula har ju bild ?

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tänkte nog mest på insidan. :)

11. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Redan ihopskruvat ;)

12. Kilensnickare
    Medlem Nivå 6
    Dessa är vad jag hittat ej D-märkta, vilket hde varit toppen. Samtidigt läste jag att de inte blir varma... ni som testat - hur varma blir dom efter typ en timmes drift?
    D-märkning garanterar max 90grC på ’dammsidan’.

13. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    • Laddar…
  14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Bra verkningsgrad verkar det som, om det inte blir varmare än så vid drift.

Är chassit utav aluminium, och agerar kylfläns?

15. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Plast