9 791 läst · 28 svar
10k läst
28 svar
Ju mer jag eldar desto sämre brinner det...
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra götaland
· 69 inlägg
Jag har en spiskassett som jag eldar i dagligen under vinterhalvåret. Veden är torr och i ganska smala bitar. Jag tar in den så jag har en full vedlår, den ligger inne i flera dagar och utomhus i vedskjul. Skorstenen inspekterades 2023 utan anmärkning, och sotaren var här i november 2024 och hade inget att säga.
Mitt problem är att när jag börjar elda på eftermiddagen, tidig kväll, så brinner det fint med klara lågor, men ju senare det blir på kvällen desto trögare brinner det. Jag begriper inte detta. I början av eldningen klara lågor, nu sent på kvällen små futtiga lågor, knappt nån eld alls, även om jag har rostret öppet. Lägger jag in ny ved måste jag hålla luckan på glänt för att det ska börja brinna ordentligt, och sen när jag stänger luckan avtar elden där inne i spiskassetten.
Nån som har nåt förslag på vad problemet kan vara?
Tack,
// Jocke
Mitt problem är att när jag börjar elda på eftermiddagen, tidig kväll, så brinner det fint med klara lågor, men ju senare det blir på kvällen desto trögare brinner det. Jag begriper inte detta. I början av eldningen klara lågor, nu sent på kvällen små futtiga lågor, knappt nån eld alls, även om jag har rostret öppet. Lägger jag in ny ved måste jag hålla luckan på glänt för att det ska börja brinna ordentligt, och sen när jag stänger luckan avtar elden där inne i spiskassetten.
Tack,
// Jocke
Det låter ju nästan som att någonting blir varmt och expanderar, varvid syretillförseln stryps. Eller så bygger det på med aska i sådan omfattning att det påverkar tillgången till syre.O OppfinnarJocke skrev:Jag har en spiskassett som jag eldar i dagligen under vinterhalvåret. Veden är torr och i ganska smala bitar. Jag tar in den så jag har en full vedlår, den ligger inne i flera dagar och utomhus i vedskjul. Skorstenen inspekterades 2023 utan anmärkning, och sotaren var här i november 2024 och hade inget att säga.
Tack,
// Jocke
Vad har du för kassett?
Hur länge och mycket eldar du?
Brukar generellt vara max 2-3kg/h i 4h.
Spontant så är det ju luft som saknas och då finns de två teorier som de nämt här redan, askan sätter igen luftintaget i insatsen, eller insatsen "suger" ut luften så det blir för stort undertryck efter ett tag.
Båda är ganska lätta att kontrollera... Se var insatsen tar in luft, och se till att det är fritt från aska där.
Undertryck, öppna ett fönster eller dörr och se om det börjar brinna bättre.
Jag tror dock mer på aska, eftersom det börjar brinna om du öppnar luckan...
Båda är ganska lätta att kontrollera... Se var insatsen tar in luft, och se till att det är fritt från aska där.
Undertryck, öppna ett fönster eller dörr och se om det börjar brinna bättre.
Jag tror dock mer på aska, eftersom det börjar brinna om du öppnar luckan...
Matti_75 skrev:
Inte jag heller.anders07 skrev:
Men, TS har en kassett.
Finns det även kassetter med en sådan funktion tro? De brukar ju vara ganska enkla.
En spiskasett har friskuftsintag på båda sidorna men också ofta under. Den under kan behöva göras rent ibland, en dammsugare funkar bra. Om du kollar på en montageanvisning av din modell så hittar du var den sitter. Det hjälpte för oss.
Det är inte så uppenbart tyvärr.Matti_75 skrev:
Om det har varit väldigt kallt och jag har eldat i flera timmar så märker jag att det brinner mycket sämre.
När första brasan har brunnit ut och jag lägger in ett par vedträn så tar det sig direkt men när jag har eldat länge så märker jag att jag får ha luckan öppen och även ibland locka med några träflisor för att det ska få fart.