Jag har en spiskassett som jag eldar i dagligen under vinterhalvåret. Veden är torr och i ganska smala bitar. Jag tar in den så jag har en full vedlår, den ligger inne i flera dagar och utomhus i vedskjul. Skorstenen inspekterades 2023 utan anmärkning, och sotaren var här i november 2024 och hade inget att säga.

Mitt problem är att när jag börjar elda på eftermiddagen, tidig kväll, så brinner det fint med klara lågor, men ju senare det blir på kvällen desto trögare brinner det. Jag begriper inte detta. I början av eldningen klara lågor, nu sent på kvällen små futtiga lågor, knappt nån eld alls, även om jag har rostret öppet. Lägger jag in ny ved måste jag hålla luckan på glänt för att det ska börja brinna ordentligt, och sen när jag stänger luckan avtar elden där inne i spiskassetten.

Nån som har nåt förslag på vad problemet kan vara?
Tack,
// Jocke

• Gilla
Vincent Timmerman
  • Laddar…
K
O OppfinnarJocke skrev:
Jag har en spiskassett som jag eldar i dagligen under vinterhalvåret. Veden är torr och i ganska smala bitar. Jag tar in den så jag har en full vedlår, den ligger inne i flera dagar och utomhus i vedskjul. Skorstenen inspekterades 2023 utan anmärkning, och sotaren var här i november 2024 och hade inget att säga.

Mitt problem är att när jag börjar elda på eftermiddagen, tidig kväll, så brinner det fint med klara lågor, men ju senare det blir på kvällen desto trögare brinner det. Jag begriper inte detta. I början av eldningen klara lågor, nu sent på kvällen små futtiga lågor, knappt nån eld alls, även om jag har rostret öppet. Lägger jag in ny ved måste jag hålla luckan på glänt för att det ska börja brinna ordentligt, och sen när jag stänger luckan avtar elden där inne i spiskassetten.

Nån som har nåt förslag på vad problemet kan vara?
Tack,
// Jocke
Det låter ju nästan som att någonting blir varmt och expanderar, varvid syretillförseln stryps. Eller så bygger det på med aska i sådan omfattning att det påverkar tillgången till syre.
Vad har du för kassett?
Hur länge och mycket eldar du?
Brukar generellt vara max 2-3kg/h i 4h.

• Gilla
jonle336
  • Laddar…
Har du provat att öppna ett fönster. Du kanske har så stort undertryck så du förlorar draget i kaminen.

• Gilla
widheg och 3 till
  • Laddar…
B
Har du ftx?

Spontant så är det ju luft som saknas och då finns de två teorier som de nämt här redan, askan sätter igen luftintaget i insatsen, eller insatsen "suger" ut luften så det blir för stort undertryck efter ett tag.

Båda är ganska lätta att kontrollera... Se var insatsen tar in luft, och se till att det är fritt från aska där.

Undertryck, öppna ett fönster eller dörr och se om det börjar brinna bättre.

Jag tror dock mer på aska, eftersom det börjar brinna om du öppnar luckan...

• Gilla
Ymp och 4 till
  • Laddar…
Det finns kaminer med termostater som stryper lufttillförseln när dom blir för varma. Jag har en sån och den beter sig precis som du beskriver

• Gilla
widheg och 5 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns kaminer med termostater som stryper lufttillförseln när dom blir för varma. Jag har en sån och den beter sig precis som du beskriver
Intressant, det visste jag inte.

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
K
Matti_75 Matti_75 skrev:
anders07 anders07 skrev:
Intressant, det visste jag inte.
Inte jag heller.

Men, TS har en kassett.

Finns det även kassetter med en sådan funktion tro? De brukar ju vara ganska enkla.

K Kardan79 skrev:
Inte jag heller.

Men, TS har en kassett.

Finns det även kassetter med en sådan funktion tro? De brukar ju vara ganska enkla.
Kassett är en form av inmurad kamin och ja det finns för det är en kassett jag har om man ska vara petig

Jag upplever samma sak som TS.
Jag har murad skorsten och min tanke var att det av någon anledning skulle vara sämre drag när hela murstocken var uppvärmd.

• Gilla
foxmx
  • Laddar…
H Henrik 75 skrev:
Jag upplever samma sak som TS.
Jag har murad skorsten och min tanke var att det av någon anledning skulle vara sämre drag när hela murstocken var uppvärmd.
Tvärs om.

• Gilla
Leif So och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tvärs om.
Ja det är väl så det fungerar men när jag tänder är det bra drag och skulle jag elda mer än någon timme så märker jag att det är sämre drag än när jag startade.

H Henrik 75 skrev:
Ja det är väl så det fungerar men när jag tänder är det bra drag och skulle jag elda mer än någon timme så märker jag att det är sämre drag än när jag startade.
Ta en bild på kaminen och en med luckan öppen

En spiskasett har friskuftsintag på båda sidorna men också ofta under. Den under kan behöva göras rent ibland, en dammsugare funkar bra. Om du kollar på en montageanvisning av din modell så hittar du var den sitter. Det hjälpte för oss.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ta en bild på kaminen och en med luckan öppen
Det är inte så uppenbart tyvärr.
Om det har varit väldigt kallt och jag har eldat i flera timmar så märker jag att det brinner mycket sämre.
När första brasan har brunnit ut och jag lägger in ett par vedträn så tar det sig direkt men när jag har eldat länge så märker jag att jag får ha luckan öppen och även ibland locka med några träflisor för att det ska få fart.

• Gilla
Ö-stuga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.