Byggahus.se

Jotun visir oljegrund ovanpå befintlig färg?

1. P
    Medlem · Älvsborgs · 532 inlägg

plan-g

Medlem
    Har skrapat fasaden ned till trärent på enstaka mindre fläckar inför ommålning. På dessa trärena fläckar har jag penslat jotun visir oljegrund.

Det har ju dock kommit en del oljegrund på den omgivande befintliga färgen. Enligt butikssäljaren gjorde det inte så mycket. Men det känns inte som den fäster riktigt.

Behöver jag skrapa bort oljegrunden?

2. tompax
    Bannad · 408 inlägg

tompax

Bannad
    Vad är den omgivande färgen för typ av färg?
    På vilket känns det inte som att Visir oljegrunden inte fäster riktigt?

3. C
    Husägare · 5 inlägg

Captain Oveur

Husägare
    Känner precis detsamma, har du kommit fram till något angående detta? Körde du på med täckfärg eller rök Visiren först från den befintliga färgen?

4. P

plan-g

Medlem
    Jag väntade några veckor till. Oljegrundenvar dock fortsatt lika kladdig, torkade liksom aldrig. Till slut målade jag över ändå. Inte hunnit utvärdera resultatet riktigt än, men blev säkert OK. Kändes dock att täckfärgen ej fastnade lika bra där.

5. C
    Husägare · 5 inlägg

Captain Oveur

Husägare
    Ajaj då, får hoppas att det sitter då! Tycker själv att visiren verkar släppa från ”gamla” färgen om jag skrapar med nageln... men det kanske härdar fast med tiden. Konstig produkt det där, mer van vid klassiska olja-grund-täckfärg. Jag får fundera ett varv till på hur jag ska göra - men samtidigt vet jag inte riktigt hur man ska få bort visiren även om man skulle vilja...

6. J
    Medlem · Huddinge · 173 inlägg

jonitz

Medlem
    Om det är ovanpå akrylatfärg (?) så låter det inte "optimalt".

7. P

plan-g

Medlem
    Precis så. Samma när jag skrapade med nageln! Butiken hävdade att det var OK, men alltid svårt att lita på enskilda säljare...

8. C
    Husägare · 5 inlägg

Captain Oveur

Husägare
    det är fönsterfärg från Caparol under, en vattenspädbar alkydfärg. Inte akrylatlatex alltså som ibland används på villapanel

• Laddar…
  9. C
    Husägare · 5 inlägg

Captain Oveur

Husägare
    ja det känns inte bra alls att stryka över det.. hur verkar din vara nu då, sitter det fast och känns härdat?

10. C
    Husägare · 5 inlägg

Captain Oveur

Husägare
    Var i kontakt med Jotun som till slut rekommenderade att avlägsna Visir som hamnat ovanpå gammal färg, t ex med deras kraftvask-produkt.

Blir väldigt pillrigt att framöver stryka fläckvis så exakt tänker jag men men...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.