Hej,

Försöker sätta oss in i det här med värmelösningar inför vårt nybygge... Standardlösningen på det nyckelfärdiga huset vi valt är en Nibe F730 pump, vilken såvitt jag förstått det på husbyggaren ger en årlig förbrukning för värme på cirka 5720 kWh/år (låter det helt galet så kan vi absolut ha missförstått, som sagt helt nya på detta och försöker lära oss :-) ). Huset är 145kvm, trähus på ett plan med vattenburen golvvärme. Vi har planer på att anlägga ett garage i framtiden och klart det vore fint att ha ett värmesystem som skulle fixa en utbyggnad om sisådär 5-8 år om behovet skulle uppstå. Tomten ligger i Mellansverige, så visst kan det bli riktigt kalla vintrar ibland, men hör knappast till normalen. Har även tänkt installera en braskamin så småningom.

Vi står i valet och kvalet om vi ska uppgradera detta till bergvärme, men det innebär ju en markant kostnadsökning. Visserligen går det in i budgeten, men som bekant vid husbyggen finns det ju oändligt antal hål att stoppa pengar i så vi vill säkerställa att vi lägger dem i så bra hål som möjligt. Om man räknar på en cirka 40% minskning av värmekostnaden med bergvärme så är återbetalningstiden 15-20 år (beroende på hur långt vi behöver borra, och det vet vi ju inte idag).

Fick förslaget i veckan att kanske titta på jordvärme, då vi har en ganska stor, platt tomt med till största delen lerjord. Är det någon här som har erfarenhet av det? Förstår att en av nackdelarna är att man måste gräva upp tomten, men med tanke på att vi ändå ska bygga nytt så lär det ju oavsett vara en leråker där att ta hand om i efterhand. Det ideala hade i så fall varit att lägga jordvärmen på framsidan av huset där vi ändå bara tänkt ha en gräsmatta/äng i framtiden (ja, tomten är stor :-) ). Vi har inga direkt planer på en pool eller så, men om det skulle bli en finns det ändå plats att anlägga en sådan på baksidan.

Vad gäller ventilation så är vi inne på frånluft - blir det bergvärme/jordvärme förstår jag det som att det går att lägga till värmeåtervinning även på dessa. Vi har tittat på FTX-lösningen också, men i ärlighetens namn ser vi inte riktigt att det är värt det i relation till vad det skulle kosta.

Input uppskattas helt enkelt :-)

Du/ni verkar pålästa och ha bra koll redan men jag kanske kan komma med lite råd.

Jag tror absolut inte ni skulle ångra beslutet att installera markvärme från jord eller berg! Har ni plats så blir säkert jordvärme något billigare att installera.

Oavsett vad ni väljer mellan jord och berg så rekommenderar jag att ta till rejält med borrdjup eller längd på slinga. Ta till så att det räcker för allt tänkbart framtida behov såsom garage, pool, utbyggnad osv. Tekniken går dessutom åt det hållet att pumparna kan ta mer och mer energi från marken vilket kräver längre slinga för att inte frysa omgivningen.

Jag tror det lönar sig att försöka hålla sig till en värmekälla för allt behov. Bara en pump som ska servas och bytas den dagen den ger upp.

Jag står själv inför ett garagebygge och måste komplettera min snålt dimensionerade jordvärme med en slinga till. Jag önskar att tidigare ägare hade framtidssäkrat installationen lite mer...

Redigerat:
  • Gilla
nybyggarna_landet
  • Laddar…
N nybyggarna_landet skrev:
Hej,

Försöker sätta oss in i det här med värmelösningar inför vårt nybygge... Standardlösningen på det nyckelfärdiga huset vi valt är en Nibe F730 pump, vilken såvitt jag förstått det på husbyggaren ger en årlig förbrukning för värme på cirka 5720 kWh/år (låter det helt galet så kan vi absolut ha missförstått, som sagt helt nya på detta och försöker lära oss :) ). Huset är 145kvm, trähus på ett plan med vattenburen golvvärme. Vi har planer på att anlägga ett garage i framtiden och klart det vore fint att ha ett värmesystem som skulle fixa en utbyggnad om sisådär 5-8 år om behovet skulle uppstå. Tomten ligger i Mellansverige, så visst kan det bli riktigt kalla vintrar ibland, men hör knappast till normalen. Har även tänkt installera en braskamin så småningom.

Vi står i valet och kvalet om vi ska uppgradera detta till bergvärme, men det innebär ju en markant kostnadsökning. Visserligen går det in i budgeten, men som bekant vid husbyggen finns det ju oändligt antal hål att stoppa pengar i så vi vill säkerställa att vi lägger dem i så bra hål som möjligt. Om man räknar på en cirka 40% minskning av värmekostnaden med bergvärme så är återbetalningstiden 15-20 år (beroende på hur långt vi behöver borra, och det vet vi ju inte idag).

Fick förslaget i veckan att kanske titta på jordvärme, då vi har en ganska stor, platt tomt med till största delen lerjord. Är det någon här som har erfarenhet av det? Förstår att en av nackdelarna är att man måste gräva upp tomten, men med tanke på att vi ändå ska bygga nytt så lär det ju oavsett vara en leråker där att ta hand om i efterhand. Det ideala hade i så fall varit att lägga jordvärmen på framsidan av huset där vi ändå bara tänkt ha en gräsmatta/äng i framtiden (ja, tomten är stor :) ). Vi har inga direkt planer på en pool eller så, men om det skulle bli en finns det ändå plats att anlägga en sådan på baksidan.

Vad gäller ventilation så är vi inne på frånluft - blir det bergvärme/jordvärme förstår jag det som att det går att lägga till värmeåtervinning även på dessa. Vi har tittat på FTX-lösningen också, men i ärlighetens namn ser vi inte riktigt att det är värt det i relation till vad det skulle kosta.

Input uppskattas helt enkelt :)
Såg i någon annan tråd här på forumet att flera hade problem med just denna Nibe angående ljudnivån särskilt vid kyla. Ett tips skulle i såfall vara att placera pumpen avskilt typ i garage/förråd om möjligt.

För mig skulle valet vara enkelt, bergvärme både för att slippa att ev att få tjälskjutningar i gräsmatta av markvärme och ha tillgång till att kunna göra frikyla på kåken till låg driftpenning

• Gilla
catjo22
  • Laddar…
M Max R70 skrev:
Såg i någon annan tråd här på forumet att flera hade problem med just denna Nibe angående ljudnivån särskilt vid kyla. Ett tips skulle i såfall vara att placera pumpen avskilt typ i garage/förråd om möjligt.
Oj, de inläggen såg ju inte så kul ut... Eftersom garaget/förrådet kommer tillkomma över tid så hamnar pumpen i tvättstugan som det ser ut nu, så där var ju ett givet argument för bergvärme/jordvärme. Tack!

Det är inte så svårt att göra en ungefärlig kalkyl på det om man skulle veta lite mera om huset och var det ligger.

Generellt gäller ju att ju större ytor, sämre isolerat och längre norrut man kommer, desto snabbare är bergvärme intjänat. Sen har man som tidigare nämnts en stor fördel i att kunna köra frikyla.

Vad gäller FTX så är det en kalkyl som nästan aldrig blir lönsam, det är ren ren komfortfråga.

• Gilla
peter_c
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.