Byggahus.se
Fastighet A var på 10.000 m2. En mindre fastighet B på 1.500 m2 styckades av och såldes till en familjemedlem.

När jordvärme installerades i fastighet B lades det mesta av slangen i marken inne på fastighet A.

Nu ska fastighet A säljas och ingen inom familjen är intresserad eller har möjlighet att köpa. Hur ser juridiken ut med B:s jordvärmeslang som ligger på fastighet A?

harry73
Se till att det finns ett servitut för jordvärme och registrer den hos lantmäteriet (ca 300kr)

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Alternativt kanske ni kan se över möjligheten att stycka av området med slangen och överföra till fastighet B om det inte påverkar värdet på fastighet A nämnvärt mer än servitutet?
Något dyrare, men minskar risken för framtida konflikter.

Hur ser det juridiska läget ut om fastighet A skulle säljas utan att mer mark styckas av eller något servitut skapas? Vilka rättigheter har ägaren av fastighet A respektive B?

tommib
Jag skulle säga att jordvärmeslangen ska bort, men det är nog inte riktigt så enkelt. Även ett oregistrerat avtalsservitut gäller men det är väldigt bra om det finns något skrivet.

Att inte informera om jordvärmen vid försäljning skulle jag betrakta som djupt ohederligt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle säga att jordvärmeslangen ska bort, men det är nog inte riktigt så enkelt. Även ett oregistrerat avtalsservitut gäller men det är väldigt bra om det finns något skrivet.
Vad är ett "oregistrerat avtalsservitut" i detta fallet?

Om ni inte gör något åt det, och inte nämner det för fastighet A i samband med försäljningen skulle jag säga att det snart kommer en ny tråd i det här forumet där de flesta kommer hjälpa fastighet A...

Borde inte ens vara omöjligt att tolka det som ett dolt fel som ni senare kommer få ge ersättning för.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ett oregistrerat avtalsservitut gäller väl enbart den nya fastighetsägaren om den blir informerad om det innan eller i samband med köpet?
(Ett registrerat följer ju med fastigheten med lantmäteriets försorg)

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
att registrera ett servitut är så billigt och så enkelt att det är dumt att inte registrera det.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om ni inte gör något åt det, och inte nämner det för fastighet A i samband med försäljningen skulle jag säga att det snart kommer en ny tråd i det här forumet där de flesta kommer hjälpa fastighet A...
Jo, det är helt rätt. Om slangen ligger kvar när fastighet A säljs så kommer naturligtvis alla spekulanter att informeras om det.

Det jag fiskar efter är det juridiska läget just nu. Just nu känns det som att slangen sänker värdet på fastighet A och ökar värdet på fastighet B. Om ett servitut skrivs och registreras sänks värdet ytterligare på fastighet A och ökar på fastighet B.

Om slangen i stället skulle tas bort ökar värdet på fastighet A.

harry73
Nu var alla inblandade överens om att slangen las ditt, så nu får alla stå sin kast och acceptera att de finns där och skriva under ett avtalsservitut. Om ni tycker att det är rimligt kan B betala ersättning för servitutet till A, men det brukar inte vara så mycket.
Eller så tar B bort slangarna och investerar i en annan värmepump, men det känns som det dyraste alternativet.

Själv tycker jag att 1 hektar är en liten fastighet för att belastas med ett servitut för jordvärme, och det är i stort sätt omöjligt att få det på 2500kvm

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Ett oregistrerat avtalsservitut är helt enkelt ett kontrakt mellan fastigheterna A och B. Det finns inte någon annan stans än hos resp fastighetsägare. Som Harry73 skriver så är det väldigt dumt att inte registrera ett servitut.

Läget nu är att fastighet B har ett fastighetstillbehör på fastighet A utan något tillstånd (kanske).

I för en försäljning skulle jag säga att det är extremt lämpligt att antingen skapa ett avtalsservitut eller ta bort slingan. Nuvarande situation sänker i mitt tycke värdet på båda fastigheterna pga den latent konflikten.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu var alla inblandade överens om att slangen las dit.
Det är väl här som skon klämmer, så att säga......

harry73 harry73 skrev:
Själv tycker jag att 1 hektar är en liten fastighet för att belastas med ett servitut för jordvärme, och det är i stort sätt omöjligt att få det på 2500kvm
Kan du utveckla hur du menar? På vilket sätt är fastigheten för liten?

harry73
Z ZipLock skrev:
Kan du utveckla hur du menar? På vilket sätt är fastigheten för liten
Slanglängden är troligtvis rund 400 m. Och om man vill ha en meter fritt på båda sidor, då tar man 800kvm i anspråk med servitutet.
Det är kanske ok om den ligger på en del som inte kommer att användas (hästhage?) , men det blir lätt besvärligt i hur man kan använda sin fastighet om den ligger lite ogenomtänkt tvärs över fastigheten. Dessutom förkortar jordvärme växtsäsongen, så även om det är hästhage, kan det vara besvärligt.

harry73
Z ZipLock skrev:
Det är väl här som skon klämmer, så att säga......
Kanske bättre att berätta lite mer och även på vilken sida du står i konflikten. Då får du råd anpassad till det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.