Byggahus.se

Jordvärmepump trasig, fixa eller köpa ny?

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 15 inlägg

Jmayer

Medlem
    Hej!

Har fått problem med min värmepump. Trodde det var fel på köldbärarsidan men där verkar allt ok nu men kompressorn löser på hög temp och vid mätning av tekniker så suger den ner sig direkt och han misstänker exp. ventil. Krångligt att byta och därför dyrt.

Huset är byggt 2005 och VPn är från samma år
    Pumpen är en IVT 495 twin (alltså jordvärme+frånluftsvärme uppepå)
    Årsförbrukning totalt 12500kwh

Alternativet 1. Att byta expensionsventil+filter. Skulle kosta 15k från den firman. Finns då ingen garanti att det inte är kompressorn som är kass ändå om man har otur.

Alternativ 2. Byta till en helt ny IVT/Nibe VP med tillsats för frånluftsvärme som en direkt ersättning. Skulle väl gå på runt 110k plus installation, nya kopplingar etc etc. Alltså typ120-130k i runda slängar.

Alternativ 3. Det finns en likadan IVT 495 demoenhet hos firman som är oanvänd men stått från 2010. Att köpa den och byta ut den etc skulle kosta 45k. Jag får då 1års garanti på den.

Alternativ 4. Byta till en frånluftsvärmepump och skippa jordslingan? Känns som en enklare teknik (hade varit skönt att slippa jordslingan som tidigare läckt etc) och kan vara en billigare pump? Trots ev lite sämre effektivitet så kanske det gör väldigt lite på 12000kwh per år?

Vi skall precis börja bygga ut huset och jag vill på ett sätt inte lägga mer än absolut minimum. Men byter han exp. ventil och det sen är kompressorn så har jag lätt lagt 40-50 på en 12 år gammal pump. Skulle ju inte kännas så kul...

Vad säger ni? Har jag missat något alternativ? Vilket hade ni kört på?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om kompressor löser på högtryck så pumpar den , den blir inte av med värmen , , stopp på CP-VB , skit i filtret värmebärare exspantionsventilen sitter fast ( bara en grej knacka på den med hammaren )

• Laddar…
  3. electroluxaren
    Medlem · - · 10 708 inlägg
    suger den ned sig så är just nu kompressorn ok.
    men det är symptom för täppt köldmedelskrets eller gasbrist.
    och täppt kan det ju bli om torkaren get upp eller expansionsventilen inte öppnar.
    Vad fick han för värde på högtryckssidan? den löser ju HT.

• Laddar…
  4. J

Jmayer

Medlem
    Minns inte värde på högtryckssidan. Men han gav samma analys som dig. Den suger ner sig direkt och därför borde det vara exp. ventil eller torkaren. Frågan är mer om huruvuda det är värt att fortsätta felsökning och börja byta saker och hoppas på att man hittar rätt sak. Har redan felsökt för runt 4k. Med byte filter och exp. ventil är det närmare 20k. Kul om det sen inte funkar tänker jag. När pumpen är 12 år. Kunde jag fått en modern pump (oavsett frånluft eller jordvärme) med inverterstyrning, tystare gång högre effektivitet och helt ny för typ 50-60 inkl installation så hade jag nog inte tvekat. Men frågan är om man får det...?

5. S
    Medlem · - · 5 852 inlägg

smurfen72

Medlem
    Låter som alternativ 2 är ett riktigt rövar pris vp får man för runt 50000 kr och har för mig flm går på runt 15000 kr

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Skåne · 147 inlägg

PåLandet

Medlem
    Bytte exp ventil på min 495Twin för 5 år sen. Den larmade då för pressostat låg, efter felsökning av firma konstaterades expansionsventilen vara kaaa. Det var även lite dåligt med köldmedia i den såg han då han sög ut köldmedia. Kostade 8000:- för allt inkl felsök och delar. Han bytte ventilen (lödade) och tryckte upp för att kolla läckor innan han fyllde upp med köldmedia igen. Tror det tog han 4-5 timmar. Min har gått utan ett larm eller stopp sen dess.

• Laddar…
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hörde om en som repade samma fel på en VP , gick på 9000 , så kolla med andra vad dom ska ha , det finns fler som gör sånt , inte bara IVT-gubbar , alla kylgubbar kan det
    Sen att ta 45Kkr för en VP från 2010 som stått som demo är väl lite överkurs med montering ,
    allt finns ju på plats

• Laddar…
  8. J

Jmayer

Medlem
    Samma larm som min började med. Hade samma larm förra året och då fyllde han på köldbärarmedia då trycket var i princip helt borta i jordslingan. När felet kom tillbaka i år trodde jag att jag har ett läckage och att trycket skulle vara borta igen, men det gick knappt i någon sprit och trycket var ok. Han cirkulerade slingan länge och väl för att bli av med luft etc men sen efter mätning på HT så kom han fram till exp ventil som troligast.

Låter som kanske en annan firma borde få byta den isf... 8k hade nog gjort mitt val snabbare. Även om det såklart hade varit kul med en ny pump och slippa oroa sig ett tag...

9. J

Jmayer

Medlem
    Jo sant, går säkert att hitta billigare, typ Bosch och Daikin. Men en NIBE 1255 3-12 kW ligger på 90 plus FLM för 15... Så inte kommer man under 110 om man skall använda deras rekommenderade ersättare mot den jag har idag iaf?

10. S

smurfen72

Medlem
    • Laddar…
  11. J

Jmayer

Medlem
    Ok du har helt rätt. Det där var stor skillnad i pris mot rek. Och jag tog bara nån mittemellan :) tror min är på 4kw bara från slingan och resten el. Så en ny på 1,5-6kw lär ju räcka isf.

Redigerat 12 sep 2017 23:22
  12. S

smurfen72

Medlem
    Tänk på att Nibes lilla inverter har 1 fas kompressor vilket belastar huvudsäkringarna lite konstigt.

13. S

smurfen72

Medlem
    Tänk på att bygger du ut huset så behövs det mera värme. jag skulle helt klart välja en jordvärme pump om slingan redan finns där och livslängden på en jordvärme pump brukar vara bra mycket bättre än på en flvp. Är du lite händig är det inga problem att köpa vp tex på nätet och byta den själv och få 50000 kr över.

14. J

Jmayer

Medlem
    Ja. Vi kommer ha 170m2 istället för 120m2 så det är mer, men inte jättemycket mer.

Jag ser två alternativ när det gäller ny pump:
    Alternativ 1:
    Frånluftsvärmepump Nibe f730 66k:
    https://varmepumpshopen.se/produkt/nibe-f730/

Fördel: Slipper jordvärmeslingan och dess eventuella småläckage och kan använda den delen av tomten till annat.
    Nackdel: Kanske något mindre effektiv? Behöver modifiera befintliga luften från pumpen genom isolering alternativt dra ut luften genom väggen bakom pumpen då luften kommer vara extremt kall och för att undvika kondens.

Alternativ 2a.
    Jordvärmepump Nibe F1226 47k:
    https://varmepumpshopen.se/produkt/nibe-f1226-6-kw/
    Med frånluftmodul Nibe FLM 12k:
    https://www.velltra.se/produkt/nibe-franluftsmodul-flm-17575w-230/

Fördel: Något effektivare? Längre livslängd? Slipper dra ny frånluft från pannan och ut.
    Nackdel: Slingan behålls och marken ockuperad i framtiden. Kanske inte modernaste modellen och inte inverterstyrd.
    Alternativ 2b:
    F1255 istället, samma FLM osv, 60k:
    https://varmepumpshopen.se/produkt/nibe-f1255/

Alternativ 1: 66k
    Alternativ 2a: 59k
    Alternativ 2b: 72k

Hmm.... alternativ 3 som bara är att hitta någon billigare som byter exp. ventil känns lite lockande ändå...

Tack för all hjälp!!

15. S

smurfen72

Medlem
    Även om det inte är jätte mycket mera så kommer den delen av huset troligtvis värmas av elpatron när det är lite kyligare väder gissar att befintlig vp haft fullt upp med att värma befintlig yta.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.