Jordvärmefrågor

2k läst  5 svar

1. C
    Medlem Nivå 14
    det har inget att göra med om systemet är gammalt eller ej.

Du måste ta reda på vilken fremledningstemp du har vid en viss tempratur, bärt är om du vet vilken temp som krävs vid en riktigt kall vinternatt.

du komer att göra med fult öppna termostater när du kör värmepump & sen sköter värmepumpen tempraturregleringen, så om du i dag kör med termostater så blir bara framlednings siffran på ett ungför rätt.

har du elpatron så kan vi göra en bra test med denna!

2. R
    Medlem Nivå 6

Re: Jordvärmefrågor

Beskriv huset, ålder, m², tilläggsisolering, radiatorstorlek i förhållande till rum, 1 1,5 eller 2 plan, källare? förbrukning ved el, i princip allt du kan komma på så ska du få svar på tal min vän ;)
    rogge

3. R
    Medlem Nivå 10

Ska du köra värmepump ekonomiskt vill det till att du modifierar ditt system så att du klarar dig med lägre framledningstemperaturer än 60-70 gr.
    Vp är inte effektiv vid så höga framledningstemperaturer.
    Du kanske kan sänka din framledningstemperatur om du justerar in ditt befintliga system.
    Kanske montera fläktkonvektorer eller byta till större radiatorer.
    En acktank kanske vore en lösning, då får du ett bekvämare eldande. Eller konvertera till pellets?

4. 2
    Medlem Nivå 11

Acktank/ar el pellets vore kanske en ide.. ::)

Är det eldandet du är trött på kan du köpa bara en pelletsbrännare el så installerar du både en acktank på 750-1000 liter o pelletsbrännare...
    Då kan du köra pellets då det är riktigt kallt o de blir jobbigt att elda, Ved då de inte behövs lika mycket värme om du har tillgång till ved..

5. C
    Medlem Nivå 14

En värmepump har högre verkningsgrad om man kan värma huset med kallare vatten.
    måste du ha varmare än 55 grader när det är svinkalt ute, så ska du inte köpa en värmepump, då komer du inte tjäna några stora slantar på den investeringen.

men om du nu vill ha värmepump, så ska du se till att sätta in större radiatorer, eller montera in några fläktkonvektorer först, annars så kan du lägga net planerna på värmepump.

Jag ligger själv på 40 grader i framlednings temp vid -15 ute, det ger ruskigt bra COP

6. R
    Medlem Nivå 6

Skjuter lite från höften här men enligt mina mallar bör de dubbla ge ca 1 000 w vid 55°C framledningstemp och de enkla 600w enligt samma mall, svårt att höfta men jag ligger troligen inom marginalerna. Detta ger ett maximalt uttag på 9 200w om du sätter dit en värmepump.
    boyta 130m² x 60w = 7 800w (jmf nybyggt hus 40-50w/m²)

Så enligt min kalkyl ska du klara att värma huset med värmepump och ha en liten marginal, men hade jag lämnat anbud till dig hade jag reserverat mig iaf för eventuell utökning av radiatorer eftersom det inte är överdimensionerat i tillräcklig grad och vi har kulvertförluster etc att ta hänsyn till.

Ta nu inte detta som en "bygghandling" utan ett steg på vägen  :cool:
    rogge

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: