Jordvärmeanläggning

2k läst  3 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej alla!
    Jag skulle behöva lite tips på hur jag skall gå tillväga då jag funderar på att installera ytjordvärme. Jag tänkte gräva ner slang på de lägdor jag har runt huset.
    Huset är av modell äldre ca 200m2 boyta. Äldre radiatorsystem + nya golvvärmeslingor tillåter ganska låg framledningstemp.

Hur lång slang behövs i regel? Hur läggs den, en enda lång slinga eller flera mindre?
    Tips, länkar, installatonsbeskrivningar, "grävteknik" mm mottages med stor tacksamhet.

mvh/ Alf

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Jordvärmeanläggning

www.varmepumpsforum.se
    Här står allt & lite till!

man lägger slangen 2m från huset som närmast & på ca1m djup. Sjangen ligger 1m melan slingerna som närmast & en slinga får max vara 400m lång, behövs längre delar man slangen i fler slinger & det är en fördel om slingorna är lika långa (2X250m eller 2x300m, du förstår.)
    det är bara till fördel att ha en längre slinga en vad som beräknas, beräkningen är minimimåttet för hur lång slingan som minst måste vara för att anläggningen ska funka! längre slinga = bättre verkningsgrad.

för att veta hur lång slinga som behövs måste man veta hur mycke energi huset förbrukar i värme & varmvatten, samt hur kraftig värmepump du tänkt köpa

3. A
    Medlem Nivå 1

Tack för upplysningen CarMan, har lite fler frågor...

Huset har tidigare förbrukat ca 15 m3f ved + några tusen kwh el i uppvärmning.
    Det får nog bli två slingor då, en på 400m blir nog för lite. Kan den totala slanglängden överhuvudtaget bli för stor i förhållande till den pump man väljer?
    Säg att när jag ändå gräver så lägger jag 2x 400m slang och låter sedan installatören dimensionera pumpen efter kåken min. Eller skall slanglängden även anpassas efter den pump man behöver? Hur stor värmepump kan man ha till 2x400m slang i fuktig lerjord (klimatzon 4)?

Värmepumpen kommer att stå i ett rum med platta. Under plattan så finns det två 110mm dräneringsrör där slangen skall dras. Hur gör man då om man skall ha 2 st slingor? Kan man ha en fördelningsbrunn ute där jag kopplar ihop de två slingorna till en stamledning som sedan går in i huset till värmepumpen?

En nibe fighter 1230 ser ju verkligen fin ut..Undra om en 8kw räcker eller är det bättre med en 10kw? Det ska jag fråga installatören.

Är det någon skillnad på fabrikaten beträffande prestanda mm CTC, Nibe eller Thermia?

mvh/ Alf

4. C
    Medlem Nivå 14

Du kan aldrig ha för mycke slang! 2x400m låter som ett bra val, längre slang ger högre temp på KB & där med öker pumpens kapasitet & verkningsgrad! bara + med att ha mycke slang i backen, det är ju där du hämtar gratis värmen!

När du kollar på värmepumpar så kolla på data bladet hur många KW dom levererar vid 50 grader, för det är ju på vintern det går åt mycke energi & det är varmt vatten man behöver då! Jag totr inte 1230-8 räcker, då den bara levererar 7KW satsa på en 1230-10 eller 1215-8,5 dom ger samma effekt!!!

det är inte så stora skilnader mellan fabrikaten så välj efter instalatör istället.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: